Kursplan för Klinisk lungfysiologi

Clinical Lung Physiology

Basdata

Kurskod: 2QA273
Kursens namn: Klinisk lungfysiologi
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Medicin
Nivå: A1N - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ: Utbildningsnämnden LABMED
Datum för fastställande: 2017-02-14
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2017

Särskild behörighet

Biomedicinsk analytikerexamen med inriktning klinisk fysiologi, läkarexamen eller sjuksköterskeexamen. Alternativt examen om minst 120 hp samt dokumenterad yrkeserfarenhet inom lungfysiologi (styrks med tjänstgöringsintyg). Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Målet med kursen är att studenten ska förvärva kunskaper om klinisk fysiologisk metodik vid funktionsbedömning av andningsapparaten.

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • Beskriva olika metoder för mätning av funktion, volym och gasutbyte i lungorna, liksom andra relevanta parametrar hos vuxna och barn
  • Redogöra för andningsapparatens anatomi och den vanligaste patofysiologin vid lungsjukdomar hos vuxna och barn
  • Redogöra för de vanliga lungsjukdomarnas förekomst, orsak, symtom, diagnos, behandling, prognos och prevention
  • Redogöra för principerna för kvalitetssäkring och vad det innebär att ingå i kvalitetssäkringsprogrammen som utgår från Swedac och Equalis.

Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • Diskutera olika tillämpningar av diagnostiska metoder inom lungfysiologi med utgångspunkt från en given lungsjukdom
  • Skapa ett relevant lokalt kvalitetssäkringsprogram.
  • Identifiera och precisera svårigheter, nytta och kvalitetssäkringsproblem i anslutning till de olika metoderna, men fokus på de mer forskningsinriktade metoderna.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • kritiskt värdera kunskap i ett yrkesmässigt sammanhang

Innehåll

Kursen kommer att behandla de lungfysiologiska undersökningar som rutinmässigt används inom slutenvården, samt några av de forskningsmetoder som håller på att utvecklas till rutin inom slutenvården. Stort fokus kommer att läggas på metod- och kvalitetssäkring av de undersökningar som utförs på specialistkliniker (dvs avdelningar för klinisk fysiologi, eller motsvarande forskningslaboratorier) och deras koppling till olika lungsjukdomar.

Utbildningen kommer att omfatta mätprinciper, genomförande och tolkning av de förekommande lungfysiologiska undersökningarna i relation till olika lungsjukdomar. Kursen kommer att behandla hur dessa kvalitetssäkras både vad gäller de system för kvalitetssäkring vi använder i Sverige i form av externa organ (som Swedac och Equalis) och t.ex hur man hanterar den dagliga kvalitetskontrollen. Undersökningsmetoder som antingen börjar spridas på allt fler kliniker, eller har väckt större intresse på senare år; t.ex. oscillometri och kväveutsköljningar kommer att beröras, även här i förhållande till olika sjukdomar och tillämningsområden. Kursen kommer även att behandla de olika formar av bronkialprovokationer som finns tillgängliga – vad det är för skillnader och likheter och hur man utfår undersökningarna i praktiken och bedömer svaren. Ett mindre omfattande område som kommer att beröras är lungfunktionsundersökningar på barn.

Arbetsformer

Kursen ges i form av föreläsningar, seminarier och redovisningar. Kursen innehåller en betydande del egenarbete i form av hemuppgifter och självstudier.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig tentamen och en inlämningsuppgift, som båda skall vara godkända för godkänd kurs.
Betyg: U/G.

Övergångsbestämmelser

Examination av denna kursplan kommer att tillhandahållas under ett år efter beslut om nedläggning av kursen eller revidering av kursplanen.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Rekommenderad litteratur

  • Martini, Frederic.; Nath, Judi Lindsley.; Bartholomew, Edwin F., Fundamentals of anatomy & physiology, 9th ed. : San Francisco : Benjamin Cummings, c2012. - 1114 s. ISBN: 978-0-321-70933-2 (student edition : alk. paper), LIBRIS-ID: 12159363,
  • Martini, Frederic.; Welch, Kathleen; Martini, Frederic., A&P applications manual, 9th ed. : San Francisco : Pearson Benjamin Cummings, c2012. - p. ISBN: 978-0-321-74169-1, LIBRIS-ID: 12331574,
  • Patel, Runa; Davidson, Bo, Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning, 4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 149 s. ISBN: 978-91-44-06868-8, LIBRIS-ID: 12180090,
  • West, John B. q (John Burnard), Respiratory physiology: the essentials, 7. ed. : Philadelphia, Pa. ; a London : Lippincott Williams & Wilkins, 2005 - ix, 186 p. ISBN: 0-7817-5152-7, LIBRIS-ID: 9497781,