Kursplan för Pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård

Pediatric Nursing, With Emergency Care Focus

Basdata

Kurskod: 2QA274
Kursens namn: Pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande: 2017-01-31
Reviderad av: Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad: 2024-10-01
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2025

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en specialistsjuksköterskeexamen eller barnmorskeexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska uppnå kompetens för att med ett professionellt förhållningssätt självständigt kunna bedriva och leda omvårdnad inom pediatrisk akutsjukvård.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • analysera och förklara symtom och behandling vid komplexa sjukdomstillstånd inom pediatrisk akutsjukvård
  • identifiera och analysera omvårdnadsbehov och omvårdnadsåtgärder utifrån personcentrerad vård inom pediatrisk akutsjukvård
  • visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen genom att bedöma, argumentera för och hantera komplexa situationer och frågeställningar inom pediatrisk akutsjukvård även med begränsad information
  • visa förmåga att stödja patient och närstående i kris i samband med det akuta omhändertagandet
  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet och se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom pediatrisk akutsjukvård
  • visa förmåga till självkritiskt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen samt stå upp för grundläggande värderingar i enlighet med Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
  • analysera och reflektera kring vårdetiska, samhälleliga samt hållbarhets- och patientsäkerhetsaspekter inom pediatrisk omvårdnad med inriktning mot akutsjukvård

Innehåll

  • medicinska, kirurgiska och ortopediska tillstånd inom pediatrisk akutsjukvård
  • akut omhändertagande och triagering
  • smärtfysiologi, smärtskattning och smärtlindringsmetoder
  • traumavård och behandling vid akut svikt i vitala funktioner
  • vätskebalans, farmakologi och läkemedelsbehandling
  • barnperspektiv och barnets perspektiv
  • bemötande, kommunikation och information
  • personcentrerad vård
  • stöd till patient och närstående i samband med krisreaktioner
  • vårdetiska, samhälleliga och hållbarhetsaspekter
  • ICN:s etiska kod för sjuksköterskor
  • Hälso- och sjukvårdslagen och FN:s barnkonvention
  • omvårdnadsprocessen och evidensbaserad vård

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisning (enskilt, i grupp och i seminarieform).

För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer en webbaserad lärplattform att användas.

Arbete, enskilt och i grupp, aktivt deltagande vid seminarier samt närvaro vid schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.

Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.

Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker i form av fyra delexaminationer med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper, individuella arbeten och kamratrespons vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle.

Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.

Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Senaste upplagan gäller.

Litteratur på engelska kan förekomma.

Rekommenderad litteratur

  • Akut pediatrik, Norgren, Svante; Ludvigsson, Jonas; Norman, Mikael, Åttonde upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 454 sidor ISBN: 9789147114276, LIBRIS-ID: 6hcdb3t547nrlll2,
  • Barnmedicin, Hanséus, Katarina; Jägervall, Martin; Norman, Mikael, 5 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 914 sidor ISBN: 9789144129563, LIBRIS-ID: dqcngst5bbf77xdx,
  • Göransson, Katarina; Eldh, Ann Catrine; Jansson, Anna, Triage på akutmottagning, 1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur, 2008 - 118 s. ISBN: 978-91-44-04774-4, LIBRIS-ID: 10909577,
  • Henriksson, Olle; Lennermark, Ingalill, Värt att veta om vätskebalans: lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans, Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 72 sidor ISBN: 9789144116273, LIBRIS-ID: 20774914,
  • Illustrerad farmakologi, Thoresen, Hege; Simonsen, Terje; Christensen, Hege; Thidemann Johansen, Harald; Tranheim Kase, Eili; Robertsen, Ida; Rustan, Arild Christian; Solberg, Rigmor, Roman, Elisabet, Studentlitteratur AB, 2021 - 472 sidor ISBN: 9789144139753, LIBRIS-ID: jxzmktd7gq79ns87,
  • Kompendium i barnkirurgi och barnortopedi, Frenckner, Björn; Hirsch, Georg; Wester, Tomas; Åstrand, Per, [Ny, omarb. och uppdaterad utg.] : Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2015 - 388 s. ISBN: 9789185565764, LIBRIS-ID: 17592866,
  • Omvårdnad för barn och unga - - på avancerad nivå, Patriksson, Katarina; Wigert, Helena; Angelhoff, Charlotte; Arwehed, Sofia; Bartholdson, Cecilia; Berghammer, Malin; Bergius, Helena; Bexell, Bim; Bratt, Ewa Lena; Brorsson, Anna Lena; Burström, Åsa; Castor, Charlotte; Cederlund, Mats; Danielsson Liljekvist, Pernilla; Ericson, Jenny; Granhagen Jungner, Johanna; Granlund, Mats; Grönberg, Angelica; Hansson, Helena; Huus, Karina; Jenholt Nolbris, Margaretha; Johansson, Anette; Karlsson, Katarina; Karlsson, Manne; Karlsson, Victoria; Kerstis, Birgitta; Kimland, Elin; Kreicbergs, Ulrika; Lidwall, Birgit; Lilliesköld, Siri; Lindholm Olinder, Anna; Lövgren, Malin; Melin, Karin; Mårtensson, Ulrika; Nilsson, Stefan; Nordeke, Camilla; Nordin, Karin; Olsson, Emma; Pergert, Pernilla; Ringnér, Anders; Rullander, Anna-Clara; Rydström, Lise-Lott; af Sandeberg, Margareta; Sparud Lundin, Carina; Thernström Blomqvist, Ylva; Tsoukala, Dionysia; Wallström, Linda; Wigander, Helena; Wilson, Emilija; Öfverberg, Elin; Öst, Elin; Molin, Lennart, Patriksson, Katarina; Wigert, Helena, Studentlitteratur AB, 2024 - 474 sidor ISBN: 9789144156057, LIBRIS-ID: 2krrgxzd0njvf3x8,
  • Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin; Ehrenberg, Anna; Wijk, Helle; Öhlén, Joakim, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 595 sidor ISBN: 9789144136240, LIBRIS-ID: dsmknc7hbrddvbsh,
  • Pediatrik, Moëll, Christian; Gustafsson, Jan, 2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN: 9789147112968, LIBRIS-ID: 21139754,
  • Pediatrisk omvårdnad, Kristensson Hallström, Inger; Derwig, Mariette, Tredje upplagan : Stockholm : Liber, 2023 - 445 sidor ISBN: 9789147146017, LIBRIS-ID: r71k2wcbpvtrxbk6,
  • Personcentrerad omvårdnad - i teori och praktik, Edvardsson, David; Backman, Annica, 2 uppl. : Studentlitteratur AB, 2020 - 216 sidor ISBN: 9789144090986, LIBRIS-ID: 6jqrdtc94nlt8mmw,
  • Sandman, Lars; Kjellström, Sofia, Etikboken: etik för vårdande yrken, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 469 sidor ISBN: 9789144160665, LIBRIS-ID: xfmx0dr1vstt839v,
  • Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar, Lundeberg, Stefan, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 263 sidor ISBN: 9789144166506, LIBRIS-ID: 5m2x6k5t3md7xwz8,
  • Söderbäck, Maja, Kommunikation med barn och unga i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN: 9789147114061, LIBRIS-ID: 14813662,
  • Thiele Schwarz, Ulrica von; Hasson, Henna; Wallin, Lars, Tillförlitlig & relevant kunskap för sjuksköterskor: om vetenskap och beprövad erfarenhet, Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2021] - 207 sidor ISBN: 9789127827684, LIBRIS-ID: lz6pk2g9jffggwk6,