Kursplan för Talproduktion - teoretiska modeller relaterade till stamning och neuromotoriska talstörningar hos barn och vuxna
Speech Production - Theoretical Models Related to Neuromotor Speech Disorders in Children and Adults
Basdata
Särskild behörighet
Minst 180 hp inom huvudområdet logopedi. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- analysera och jämföra olika teoretiska modeller av barns respektive vuxnas talproduktion,
- beskriva olika karaktäristika relaterat till talmotoriska avvikelser hos barn och vuxna,
- kritiskt granska och diskutera testuppgifter och bedömningsmetoder som används vid bedömning och diagnostik av talmotoriska avvikelser hos barn och vuxna,
- planera intervention för barn och vuxna baserat på kunskap från inlärningsteori och tillgänglig evidens gällande utveckling och rehabilitering av talmotoriska avvikelser.
Innehåll
Teoretiska modeller för talmotorisk planering och produktion samt neurologiska korrelat Avbildningsmetoder samt andra instrumentella metoder för att studera talproduktion. Diskussion kring differentialdiagnostik inom respektive diagnos baserat på fallexempel och aktuell forskningslitteratur. Eventuella könsskillnader diskuteras där det är relevant. Granskning av olika bedömningsmetoder och bedömningsinstrument. Evidensgranskning av interventionsstudier och studier av effekter på kommunikativ delaktighet i vardagen. Kursen examineras med en individuell seminarieuppgift med muntlig och skriftlig examination.
Arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, laborationer och rapportskrivning. Laborationer är obligatoriska utbildningsinslag som inte examineras. Närvaro och aktivt deltagande i laborationer är obligatoriskt. Undervisning på engelska kan förekomma.
Vid frånvaro vid obligatoriska utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att ta kontakt med kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Examination
Kursen examineras med en individuell skriftlig rapport som också presenteras muntligt på ett avslutande seminarium. Arbetet ska vara förankrat i aktuell litteratur.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle ges möjlighet att inkomma med skriftlig komplettering.
Övergångsbestämmelser
Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursvärderingen är webbaserad.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Van Lieshout, Pascal H. H. M.; Maassen, Ben; Terband, Hayo, Speech motor control in normal and disordered speech: future developments in theory and methodology, Rockville, Maryland : ASHA Press, [2016] - vi, 320 pages ISBN: 9780984927586, LIBRIS-ID: 8jwqphhj6kfrvqvj,
Artiklar motsvarande ca 150 sidor kan tillkomma