Kursplan för Mätinstrument inom vårdvetenskap

Measurement instruments in health care science

Basdata

Kurskod: 2QA290
Kursens namn: Mätinstrument inom vårdvetenskap
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2019-09-10
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2019

Särskild behörighet

Kandidatexamen inom hälso- och sjukvård eller idrott och träning. Alternativt yrkesexamen om minst 180 hp inom något av dessa områden varav minst 15 hp i vetenskaplig teori och metod och/eller examensarbete, alternativt en socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Syftet med kursen är att den studerande skall ha tillägnat sig kunskaper om mätinstrument inom vårdvetenskap för att kunna identifiera, värdera och använda mätinstrument för olika patientkategorier i kliniskt arbete. Dessutom är syftet att tillägna sig förmåga och färdigheter för att kunna testa och analysera mätinstruments validitet och/eller reliabilitet.

Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna

  • förklara mätprocessen avseende olika variabler med olika typer av mätinstrument och mätskalor
  • förklara centrala begrepp inom testteoripsykometri, validitet och reliabilitet
  • kritiskt granska vetenskapliga artiklar om validitet och reliabilitet hos mätinstrument
  • genomföra en mindre undersökning med syfte att studera reliabilitet eller validitet
  • ta ställning till relevanta statistiska metoder för analys av mätinstruments validitet och reliabilitet och genomföra statistiska analyser samt värdera resultatet
  • reflektera över etiska aspekter avseende mätinstrument
  • reflektera över mätprocesser och mätinstrument tillsammans med andra professioner för att stärka den interprofessionella förståelsen och kommunikationen.

Innehåll

Kursen består av två moment.

Testteori, 3.0 hp


Betygsskala: GU
Moment 1 behandlar:

  • Klassisk och modern testteori kring utveckling och utvärdering av mätinstrument

  • Centrala begrepp som psykometri, validitet, reliabilitet, variabel, mätnivå

  • Översättning och anpassning av instrument till nya kulturer eller klientgrupper

  • Kritisk granskning av vetenskapliga metodartiklar om reliabilitet och validitet

    Analys av mätinstrument, 4.5 hp


    Betygsskala: GU
    Moment 2 behandlar:

  • Val av studiedesign för undersökning av psykometriska egenskaper hos mätinstrument.

  • Statistiska metoder för utvärdering av mätinstruments psykometriska egenskaper.

Arbetsformer

Kursen är upplagd som en modifierad distansutbildning med den webbaserade undervisningsplattformen Canvas som bas varför tillgång till dator krävs. Individuellt arbete sker därför kontinuerligt under hela kursen. I virtuella diskussionsforum kommer studenterna att i grupper diskutera studieuppgifter och ge varandra återkoppling. Kursträffar består av föreläsningar varvat med arbete i grupper och obligatoriska seminarier i interprofessionella grupper där uppgifter redovisas och diskuteras. Kommunikation med lärare sker kontinuerligt i Canvas samt under kursträffarna.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Moment 1: Skriftlig sammanställning i grupp, inklusive granskning, av artiklar om mätinstruments psykometriska egenskaper. Presentation och opposition i seminarier.

Moment 2: Individuell skriftlig rapport av data eller från databas innehållande syfte, design, relevant statistisk analys samt resultat och tolkning relaterat till centrala begrepp i kursen. Presentation och opposition i seminarier.

Vid frånvaro från examinationsseminarium överenskommes med kursansvarig om ersättningsuppgift.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Kursutvärdering görs under kursens gång samt vid avslutad kurs med KIs databaserade kursenkät i enlighet med de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund- och avanceradnivå.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Standards for educational and psychological testing, Washington, DC : American Educational Research Association, c1999 - ix, 194 p. ISBN: 0-935302-25-5, LIBRIS-ID: 6806808, Delar läses. Köps på amazon.com,
  • Streiner, David L.; Norman, Geoffrey R.; Cairney, John, Health measurement scales: a practical guide to their development and use, 5. ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2015 - xiii, 399 p. ISBN: 978-0-19-968521-9, LIBRIS-ID: 16901954,

Fördjupningslitteratur

  • Altman, Douglas D, Practical statistics for Medical Research, London : Chapman & Hall/CRC, 1992 - 611 pp ISBN: 0412276305,
  • McDowell, Ian, Measuring health: a guide to rating scales and questionnaires, 3. ed. : New York : Oxford University Press, 2006 - 748 s. ISBN: 0-19-516567-5 (cloth : alk. paper), LIBRIS-ID: 10106244,
  • Norman, Geoffrey R.; Streiner, David L, Biostatistics: the bare essentials, 3. ed. : Hamilton : B.C. Decker, 2008 - xi, 393 s. ISBN: 1-55009-347-9, LIBRIS-ID: 10734740,
  • Brace, Nicola.; Kemp, Richard; Snelgar, Rosemary., SPSS for psychologists, 4th ed. : Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2009. - xi, 454 s. ISBN: 978-0-230-59459-3 (pbk.), LIBRIS-ID: 11490159,