Kursplan för Examensarbete för magisterexamen i oral hälsa

Degree Project for Master's Degree (60 credits) in Oral Health

Versioner av denna plan:

HT26

Basdata

Kurskod: 2QA293
Kursens namn: Examensarbete för magisterexamen i oral hälsa
Högskolepoäng: 30
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Oral hälsa
Nivå: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för odontologi
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-11-17, Utbildningsnämnden DENTMED
Datum för fastställande: 2025-11-17
Reviderad av: 2025-11-17. Utbildningsnämnden DENTMED
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2026

Särskild behörighet

Kandidatexamen i odontologisk profylaktik/oral hälsa eller tandhygienistexamen om 180 hp samt kursen Vetenskapsteori och forskningsmetodik inom odontologi, 15 hp eller motsvarande. Därtill krävs ytterligare 15 hp i avslutade kurser. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Visa kunskap och förståelse inom oral hälsa, med ett specifikt fokus på det valda området.
  • Självständigt identifiera och formulera frågeställningar.
  • Visa avancerad kunskap om forskningsmetodik, inklusive dataanalys, och tillämpa kunskapen inom oral hälsa.
  • Reflektera över och integrera relevanta etiska aspekter i sitt eget forskningsarbete.
  • Identifiera och reflektera kring relevanta lika villkors- och hållbarhetsaspekter för det egna projektet.
  • Självständigt och systematiskt söka och insamla relevanta data.
  • Kritiskt granska, värdera och syntetisera information.
  • Självständigt och systematiskt planera, genomföra och färdigställa ett forskningsprojekt i oral hälsa inom givna tidsramar, vilket bidrar till ny kunskapsutveckling.
  • Redovisa sitt arbete, dess slutsatser samt den kunskap och de argument som ligger till grund för det, både skriftligt och muntligt.
  • Kritiskt och objektivt bedöma andras vetenskapliga arbete samt ge och ta emot relevant återkoppling.
  • Utvärdera sitt eget arbete och vetenskapligt bidrag, samt visa insikt om forskningens möjligheter och begränsningar.
  • Identifiera och ta ansvar för sitt eget behov av ytterligare kunskap.
  • Visa ansvarstagande och professionalism i samarbete med andra, inklusive att följa tidsramar, bidra aktivt och kommunicera på ett respektfullt sätt.

Innehåll

Studenten planerar och genomför självständigt, med konsultativ handledning, ett forskningsprojekt inom oral hälsa. Studenten tränas i olika delar av forskningsprocessen, som formulering av frågeställningar och hypoteser, litteratursökning, kritisk granskning av litteratur, datainsamling och analys, såväl som i att ge muntliga presentationer. Genom att ge återkoppling på andra studenters arbete, utvecklas studentens kritiska förhållningssätt ytterligare.

Forskningsprojektet presenteras i form av en skriftlig magisteruppsats. Kvaliteten och omfattningen av uppsatsen ska motsvara en publicerbar artikel avsedd för en vetenskaplig tidskrift inom det odontologiska området. Uppsatsen skrivs på svenska eller på engelska (valfritt) och kompletteras med en sammanfattning på engelska alternativt svenska.

Arbetsformer

Huvuddelen av kursen ägnas åt forskningsprojektet, som genomförs självständigt och individuellt, med konsultativ handledning av godkänd handledare. Forskningsprojektet genomförs antingen på institutionen för odontologi på Karolinska Institutet, eller på annat universitet, myndighet eller företag/organisation. Progressen kontrolleras kontinuerligt i schemalagda seminarier. Det ingår även schemalagda föreläsningar och workshops om valda ämnen.

Examination

Examination:

  • Skriftlig presentation av forskningsplanen; när planen har godkänts kan experimentet eller material- och datainsamlingen fortskrida.
  • Skriftlig och muntlig progressrapport av forskningsprojektet vid ett halvtidsseminarium, samt skriftlig granskning av en annan students skriftliga progressrapport.
  • Skriftlig och muntlig presentation av forskningsprojektet i seminarieform, såväl som skriftlig och muntlig granskning av en annan students uppsats.
  • Den skriftliga slutversionen av uppsatsen examineras av examinator.

Om studenten inte blir godkänd på halvtidsexaminationen, inte lämnar in skriftliga arbeten relaterade till projektet inom avsedd tid, eller inte genomför examinationen måste denne vänta tills nästa examinationstillfälle ges. Examinationer genomförs en gång per termin.

Skriftliga arbeten relaterade till projektet kan kompletteras för att uppnå godkänt betyg, inom en angiven tidsram.

Obligatorier: Seminarier och workshops.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem tillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i en och samma examination. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students utbildning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för tand-/sjukvården eller högre utbildning riskeras. När utbildningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på kursen och ett examinationstillfälle förbrukas. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till att återuppta undervisningen inom denna kurs. Kontroller inom handlingsplan begränsas till tre tillfällen.

Övergångsbestämmelser

Examination enligt den tidigare versionen av kursplanen ges sista gången VT27. Om kursen genomgår större förändringar eller läggs ner, erbjuds examination enligt den nuvarande versionen av kursplanen högst två läsår efter genomförd revision/nedläggning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska och engelska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Wallén, Göran, Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 1996 - 151 s. ISBN: 91-44-36652-3, LIBRIS-ID: 8353602
  • Brunette, Donald Maxwell, Critical thinking: understanding and evaluating dental research, 2nd ed. : Chicago : Quintessence Pub. Co., c2007 - x, 312 p. ISBN: 978-0-86715-426-9 (pbk.), LIBRIS-ID: 10682194
  • Riegelman, Richard K., Studying a study and testing a test: how to read the medical evidence, 4. ed. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins, 2000 - 356 s. + e 1 DC-ROM ISBN: 0-7817-1860-0, LIBRIS-ID: 8307462
  • Godfrey-Smith, Peter, Theory and reality : an introduction to the philosophy of science, Second edition : The University of Chicago Press: 2021, ISBN: 9780226618654
  • Johansson, Lars-Göran, Introduktion till vetenskapsteorin, Fjärde upplagan : 2018, ISBN: 9789172351141