Kursplan för Vetenskaplig teori och metod för primärvård 2
Scientific Theory and Method for Primary Health Care 2
Basdata
Särskild behörighet
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård. samt kursen Vetenskaplig teori och metod för primärvård 1 (7,5 hp) eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Vetenskapligt skrivande på engelska
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- förstå och reflektera över vad som är huvudbudskapet i vetenskapliga publikationer
- tillämpa principer för vetenskapligt skrivande för att skriva tydliga, koncisa och läsarcentrerade vetenskapliga texter
- undvika vanliga språkliga fel i vetenskaplig engelska
Biostatistik: linjär regression
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- beräkna och tolka en linjär regressionsmodell med kontinuerliga och kategoriska förklaringsvariabler
- tolka en slutgiltig linjär regressionsmodell med modellering av förväxlingsfaktorer (confounders) och effektmodifierare
- välja och argumentera för val av statistiska analyser
Utveckling och testning av komplexa interventioner
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- förklara begreppet komplexa interventioner utifrån ramverk för komplexa interventioner
- förklara och tillämpa forskningsmetoder för att utveckla komplexa interventioner inklusive logic models och patientinvolvering
- förklara och tillämpa forskningsmetoder för att utvärdera genomförbarhet av en komplex intervention
Grundläggande epidemiologi
Efter avslutat moment ska studenten kunna:
- beskriva principer för samt jämföra olika studiedesigner
- beskriva och analysera styrkor och svagheter med olika datainsamlingsmetoder
- beskriva grundläggande begrepp inom epidemiologi samt olika typer av bias
- Formulera en forskningsfråga tillämpbar inom epidemiologi
Innehåll
Kursen är indelad i fyra moment: Vetenskapligt skrivande på engelska, Biostatistik: linjär regression, Utveckling och testning av komplexa interventioner och Grundläggande epidemiologi.
Biostatistik: linjär regression, 2.0 hp
Betygsskala: GU
Momentet behandlar:
Grundläggande linjär regression
ANOVA
Linjärregression med en förklaringsvariabel (kontinuerlig och kategorisk)
Linjärregression med flera förklaringsvariabler
Utvärdering av confounding och effektmodifiering (interaktion) med linjär regression
Tolkning av modellanpassning
Residualanalys
Vetenskapligt skrivande på engelska, 1.5 hp
Betygsskala: GU
Momentet behandlar:principer för vetenskapligt skrivande och organisering av en vetenskaplig artikel
principer som gör att vetenskapliga texter blir tydliga, koncisa och läsarcentrerade
Vanliga språkliga fel i vetenskapligt skrivande på engelska
Utveckling och testning av komplexa interventioner, 2.0 hp
Betygsskala: GU
Momentet behandlar:ramverk för utveckling och utvärdering av komplexa interventioner
logic models
forskningsfrågor och studiedesign vid utveckling och utvärdering av genomförbarhet av komplexa interventioner
vetenskapliga metoder vid utveckling och utvärdering av genomförbarhet av komplexa interventioner
Grundläggande epidemiologi, 2.0 hp
Betygsskala: GU
Momentet behandlar:centrala begrepp inom epidemiologi
metoder för datainsamling
forskningsfrågor och studiedesign
Olika typer av bias
Arbetsformer
Kursen har ett studentaktiverande lärande i fokus som pedagogisk modell. I kursen förekommer individuella studieuppgifter, gruppuppgifter, föreläsningar och seminarier. Närvaro vid artikelseminarium i Momenten Grundläggande epidemiologioch Utveckling och testning av komplexa interventioner är obligatoriska utbildningsinslag.
Examination
Varje moment examineras för sig.
Vetenskapligt skrivande på engelska
Momentet examineras en skriftlig individuell uppgift på engelska där studenten ska, utifrån vetenskapliga texter, extrahera och formulera huvudbudskap.
Biostatistik: linjär regression
Momentet examineras genom en skriftlig individuell uppgift där studenten ska utföra och tolka statistiska beräkningar, motivera sina val och presentera resultat i ett publicerbart skick.
Utveckling och testning av komplexa interventioner
Momentet examineras genom en skriftlig individuell uppgift där studenten ska beskriva utveckling och utvärdering av genomförbarhet av en komplex intervention.
Grundläggande epidemiologi
Momentet examineras genom en individuell uppgift där studenten ska granska en vetenskaplig artikel och skriva en sammanställning om studiens styrkor respektive svagheter inklusive en förklaring av utvalda nyckelbegrepp inom epidemiologi.
Betygsskala: G/U
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för försening. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Undervisning på engelska kan förekomma.
Kursvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Ytterligare litteratur kommer att delas ut i samband med kursen.
- Albert, Tim, Winning the publications game: the smart way to write your paper and get it published, Fourth edition. : 2016 - xiv, 141 pages ISBN: 9781785230110, LIBRIS-ID: cmsrnw6j9hvqpm25, *
- Björk, Jonas, Praktisk statistik för medicin och hälsa, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 327 s. ISBN: 91-47-10343-4 (korr.), LIBRIS-ID: 12055810, *
- Aschengrau, Ann; Seage, George R., Essentials of epidemiology in public health, Fourth edition. : 2019 - 528 pages ISBN: 9781284128352, LIBRIS-ID: 5fcp77t13p5c7m84, *