Kursplan för Amning i ett interprofessionellt perspektiv

Breastfeeding in an Interprofessional Perspective

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 2QA308
Kursens namn: Amning i ett interprofessionellt perspektiv
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa
Nivå: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-18, Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande: 2025-03-18
Reviderad av: Utbildningsnämnden KBH
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Minst 180 hp inom vilka det ska ingå en yrkes- eller kandidatexamen inom hälso- och sjukvård, medicin eller psykologi. Alternativt socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa och integrera kunskaper kring amning i ett interprofessionellt perspektiv.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för nationella och internationella rekommendationer och styrdokument för amning relaterat till ett hållbarhetsperspektiv 
  • redogöra för amningsfysiologi samt bröstmjölkens och amningens hälsoeffekter 
  • redogöra för amningsproblem och bröstkomplikationer samt hur de kan förebyggas
  • beskriva det nyfödda barnets kompetens och beteende relaterat till amning 
  • redogöra för hur bröstmjölk och amning kan påverkas av substans- och missbruk
  • reflektera kring anknytningsteorin samt betydelsen av den tidiga interaktionen för anknytningsprocessen och amning 
  • reflektera över amning och amningsstöd relaterat till föräldraskap och psykisk hälsa
  • reflektera kring vårdrutiners betydelse för amning
  • reflektera över betydelsen av ett professionellt förhållningssätt och bemötande i mötet med föräldrar och barn i samband med amning

Innehåll

Undervisningen innefattar:

  • nationella och internationella policy- och styrdokument om amning
  • amningens fysiologi och patofysiologi
  • amningsstatus
  • behandlingsstrategier vid bröstkomplikationer i samband med amning
  • det nyfödda barnets kompetens och dess betydelse för amning
  • amning av för tidigt födda eller sjuka barn
  • amning och alkohol, droger, nikotin och substansbruk
  • psykisk hälsa och ohälsa hos nyblivna föräldrar relaterat till amning och amningsstöd
  • vårdrutiners betydelse för amning
  • förhållningssätt och bemötande relaterat till amningsstöd

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Samtliga delexaminationer är obligatoriska. För egna studier och arbete i grupp kommer en webbaserad lärplattform att användas.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker i form av seminarium och individuell inlämningsuppgift.

Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator kan, om så är fallet, fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students löpande examination om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten för studenten eller andra personer riskeras och/eller andras förtroende för KI:s verksamhet riskeras. När löpande examination avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuell modul och att ett provtillfälle är förbrukat.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisning sker på svenska.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteraturlista och övriga läromedel

Senaste upplagan gäller.

Litteratur på engelska kan förekomma.


Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer
Broberg, Anders; Granqvist, P; Ivarsson, T; Risholm-Motander, P, Stockholm : Natur&Kultur, 2006 - 362 s.
ISBN: 9127109755

Att bygga en familj
Hedenbro, Monica; Lidén, Annette
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 128 s. 
ISBN: 9147051698

Breastfeeding and human lactation
Wambach, Karen; Spencer, Becky
Sixth edition. : Burlington, MA : Jones & Bartlett Learning, LLC, [2021] - 807 p.
ISBN: 9781284151565 
ISBN: 1284151573 (e-bok)

Amning idag
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia
Fjärde upplagan, Gothia kompetens, [2021] - 189 s.
ISBN: 9789177413011

Core curriculum for interdisciplinary lactation care
Hetzel Campbell, Susanne; Lauwers, Judith
Burlington : Jones & Bartlett Learning, [2019] - 538 p.
ISBN: 9781284111163