Kursplan för Åldrande och åldersrelaterad sjuklighet ur ett biologiskt, epidemiologiskt och kliniskt perspektiv
Aging and Age-Related Disorders from a Biological, Epidemiological and Clinical Perspective
Basdata
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård eller medicin. Alternativt socionomexamen. Dessutom krävs Engelska B/ Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Det övergripande målet med kursen är att utrusta studenterna med en övergripande förståelse för särdragen i hälso- och vårdbehov hos äldre, som omfattar olika ämnen relaterade till geriatriska syndrom, livsförloppsdeterminanter för hälsosamt åldrande och geriatrisk hälso- och socialvård. Genom att utforska dessa områden kommer studenterna att utveckla kritiskt tänkande, tillämpa forskningsmetodik och få en djup förståelse av komplexiteten i hälsahos äldre, för att bidra till kunskapsutveckling och effektiv vårdpraxis för den åldrande befolkningen.
Specifikt ska studenten efter genomgången kurs självständigt kunna:
- bedöma orsakerna till de negativa konsekvenserna av multimorbiditet och polyfarmaci för patienter, vårdgivare och hälso- och sjukvårdssystem samt möjligheterna till primär-till-kvartär prevention
- diskutera utmaningar och möjligheter inom demensforskning, till exempel den kliniska definitionen av kognitiva nedsättningar och användning av biomarkörer
- utvärdera konsekvenser av metoder som används i epidemiologiska studier för att definiera och hantera skörhet, sarkopeni och mått på fysisk funktion hos äldre vuxna
- utvärdera evidens från epidemiologiska studier inom levnadscykeln i åldrandet, med särskild tonvikt på interagerande effekter av biologiska, psykologiska och sociala faktorer och deras ojämlikheter historiskt och över tid och rum
- diskutera de utmaningar som är kopplade till nuvarande vård- och omsorgsorganisation, och i vilken utsträckning den kan möta äldres hälsobehov
Innehåll
Kursen består av tre moment.
Hälsoutmaningar och geriatriska syndrom hos äldre, 4.0 hp
Betygsskala: GU
Täcker olika ämnen, inklusive kroniska sjukdomar, multimorbiditet och polyfarmaci (Ämne 1); Kognitiv funktion och demens (Ämne 2); Skörhet, sarkopeni och fysisk funktion (Ämne 3).
Livsloppsfaktorer för hälsosamt åldrande och geriatrisk hälso- och socialvård, 3.5 hp
Betygsskala: GU
Täcker ämnet livsloppsdeterminanter för hälsa, åldrande och resiliens (Ämne 4) och medicinsk och social geriatrisk vård (Ämne 5).
Fördjupningsprojekt, 7.5 hp
Betygsskala: GU
Består av att skriva och presentera ett fördjupningsprojekt.
Arbetsformer
Kursens innehåll bygger på de senaste rönen inom området, följt av aktiviteter där studenterna ombeds att kritiskt reflektera i relation till sitt arbete/sin yrkesroll. Undervisningen består av en blandning av campusmöten och onlineundervisning och sker i form av föreläsningar, interaktiva gruppdiskussioner och interaktiva seminarier.
Examination
Kursen examineras genom grupparbeten (formativa bedömningar) och individuell skriftlig examination (summativ bedömning).
- Moment Hälsoutmaningar och geriatriska syndrom hos äldre (4 hp) samt moment Livsloppsfaktorer för hälsosamt åldrande och geriatrisk hälso- och socialvård (3, 5 hp) examineras genom individuellt skriftligt test relaterat till de ämnen som omfattas av det specifika momentet.
- Moment Fördjupningsprojekt (7,5 hp) examineras genom skriftlig fördjupningsuppgift som även presenteras muntligt.
Dessutom är aktivt deltagande i gruppdiskussioner och peer-granskning av medstudenters kursuppgifter obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: engelska
Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Vetenskapliga artiklar och rapporter.
- Barnett K, Mercer SSW, Norbury M, Watt G, Wyke, Epidemiology of multimorbidity and implications for health care, research, and medical education: a cross-sectional study, Lancet, 2012 Epidemiology of multimorbidity and implications for health care, research, and medical education: a cross-sectional study,
- Clegg A, et al., Frailty in elderly people, Lancet, 2013 Frailty in elderly people,
- Solomon A, et al., Advances in the prevention of Alzheimer's disease and dementia, J Intern Med., 2014 Advances in the prevention of Alzheimer's disease and dementia,
- Chatterji S, Byles J, Cutler D, et al., Health, functioning, and disability in older adults - Present status and future implications, Lancet, 2015 Health, functioning, and disability in older adults - Present status and future implications,
- Olde Rikkert MGM, Melis RJF, Cohen AA, Geeske P, Why illness is more important than disease in old age, Age & Ageing, 2020
- Kingston A, Wohland P, Wittenberg R, et al, Is late-life dependency increasing or not? A comparison of the Cognitive Function and Ageing Studies, Lancet, 2017 Is late-life dependency increasing or not? A comparison of the Cognitive Function and Ageing Studies,
- Ferraro KF, Shippee TP, Aging and Cumulative Inequality: How Does Inequality Get Under the Skin?, Gerontologist, 2009 Aging and Cumulative Inequality: How Does Inequality Get Under the Skin?,
- Hendry, Anne; et al., ADVANTAGE Joint Action (JA) key components of an integrated approach to prevent and manage frailty, International Journal of Integrated Care, https://ijic.org/articles/10.5334/ijic.4156,
- Araujo de Carvallo, Islene; et al., Organizing integrated health-care services to meet older peoples needs, Bull World Health Organ, 2017 https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272168/PMC5677611.pdf?sequence_1&isAllowed=y,
- Barboza Solís, Cristina; et al., Adverse childhood experiences and physiological wear-and-tear in midlife: Findings from the 1958 British birth cohort, PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES, 2015 https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.1417325112,
- Bennett, Kate M., Emotional and personal resilience through life. Future of an ageing population: evidence review, UK governments Foresight Future of an Ageing Population project, University of Liverpool, 2015 https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/456126/gs-15-19-future-ageing-emotional-personal-resilience-er04.pdf,
- Ben-Shlomo, Yoav; et al., Life Course Epidemiology, Springer Science+Business Media New York, 2014 https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-0-387-09834-0_56,
- Ben-Shlomo, Yoav; et al., The last two decades of life course epidemiology, and its relevance for research on ageing, International Journal of epidemiology, 2016 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27880685/,
- Colón-Emeric, Cathleen; et al., Two Approaches to Classifying and Quantifying Physical Resilience in Longitudinal Data, The Journals of Gerontology, 2020 https://academic.oup.com/biomedgerontology/article/75/4/731/5471813,
- Cosco, TD; et al., Healthy ageing, resilience and wellbeing, Epidemiol Psychiatr Sci, 2017 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28679453/#full-view-affiliation-1,
- Cruz-Jentoft, AJ; et al., Sarcopenia, The Lancet, 2019 https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)31138-9,
- Cruz-Jentoft, AJ; et al., Sarcopenia: revised European consensus on definition and diagnosis, Age Ageing, 2019 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30312372/,
- 2021 Long-Term Care in the EU. Trends, challenges and opportunities in an ageing society, European Commission (DG EMPL), 2021 https://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=24080&langId=en,
- Fabbri, Elisa; et al., Aging and Multimorbidity: New Tasks, Priorities, and Frontiers for Integrated Gerontological and Clinical Research, Journal of the American Medical Directors Association, 2015 https://doi.org/10.1016/j.jamda.2015.03.013,
- Fratiglioni, Laura; et al., Ageing without dementia: can stimulating psychosocial and lifestyle experiences make a difference?, The Lancet Neurology, 2020 https://doi.org/10.1016/S1474-4422(20)30039-9,
- Fried, LP; et al., Frailty in older adults: evidence for a phenotype, The Journals of Gerontology, 2001 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11253156/,
- Garattini, Livio; et al., Integrated care: easy in theory, harder in practice?, Internal and Emergency Medicine, Springer Link, 2021 https://link.springer.com/article/10.1007/s11739-021-02830-9,
- Goddard, Maria; et al., Integrated Care: A Pill for All Ills?, Int J Health Policy Manag, 2017 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28005536/,
- Guralnik, JM; et al., A short physical performance battery assessing lower extremity function: association with self-reported disability and prediction of mortality and nursing home admission, Journal of Gerontology, 1994 https://academic.oup.com/geronj/article-abstract/49/2/M85/595537?redirectedFrom=fulltext&login=false,
- Calderón-Larrañaga, Amaia; et al., International Symposium: Multimorbidity research at the crossroads: developing the scientific evidence for clinical practice and health policy, Journal of Internal Medicine (JIM), Aging Research Center, Karolinska Institutet, University of Exeter, KI Strategic Research Area in Epidemiology (SfoEpi), European Network on Multimorbidity Threads & Yarns, 2018 https://youtu.be/ROJjZDm-Ay4,
- Kodner, DL; et al., Integrated care: meaning, logic, applications, and implications a discussion paper, International Journal of Integrated Care, 2002 https://ijic.org/articles/10.5334/ijic.67,
- Marengoni A, et al., Aging with multimorbidity: a systematic review of the literature, Lancet, 2012 Aging with multimorbidity: a systematic review of the literature,
- McCormack, B; et al., Person-Centred Healthcare Research, Wiley Publishers, Oxford, 2017 https://www.wiley.com/en-gb/Person+Centred+Healthcare+Research-p-9781119099604,
- Multimorbidity: clinical assessment and management. NICE guideline (NG56). Baseline assessment tool, National Institute for Health and Care Excellence, 2016 http://chd.bestsciencemedicine.com/calc2.html,
- Multimorbidity: clinical assessment and management. NICE guideline (NG56). Database of tratment effects., National Institute for Health and Care Excellence, 2016 https://www.nice.org.uk/guidance/ng56/resources,
- Patient-Centred Innovations for Persons with Multimorbidity (PACE in MM), PACE in MM, http://www.paceinmm.recherche.usherbrooke.ca/en/index/,
- Rydberg Sterner, T; et al., Depression and neuroticism decrease among women but not among men between 1976 and 2016 in Swedish septuagenarians, Acta Psychiatrica Scandinavica, 2019 https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/acps.13005,
- Shaw, Sara; et al., What is integrated care ? An overview of integrated care in the NHS, Nuffield Trust, UK, 2011 https://www.nuffieldtrust.org.uk/sites/default/files/2017-01/what-is-integrated-care-report-web-final.pdf,
- Studenski, Stephanie; et al., Gait speed and survival in older adults, JAMA network, 2011 https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/644554,
- Thompson, CM, Why Is It Difficult for Social Network Members to Support People Living with Mental Illnesses?: Linking Mental Illness Uncertainty to Support Provision, Health Communication, 2020 https://doi.org/10.1080/10410236.2020.1831166,
- WHO ICOPE guidance for person-centered assessment and pathways, World Health Organization, https://www.who.int/publications/i/item/WHO-FWC-ALC-19.1,,
- WHO ICOPE integrated care implementation guidance for systems and services, World Health Organization, 2019 https://www.who.int/publications/i/item/9789241515993,
- Wilson, Daisy; et al., Frailty and sarcopenia: The potential role of an aged immune system, Ageing Research Reviews, 2017 https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1568163716302719?via%3Dihub,
- WHO ICOPE integrated People-Centred Care, World Health Organization, https://www.who.int/health-topics/integrated-people-centered-care#tab=tab_1,