Kursplan för Kvalitativ forskning och utvärderingsmetoder i katastrofer
Qualitative Research and Evaluation Methods in Disasters
Basdata
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, management, administration, samhällsvetenskapliga eller tekniska ämnen. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Syftet med denna kurs är att ge studenten verktyg för kvalitativ forskning, som även möjliggör planering och genomförande av utvärderingar av hälsoinsatser i katastrofer och hälsokriser.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva hur man utformar en kvalitativ studie och samlar in samt analyserar data i kvalitativa forskningsprojekt
- Beskriva och diskutera kvalitativa datainsamlingsmetoder och reflektera över fördelar och utmaningar relaterat till andra forskningsmetoder, fördelar och utmaningar med specifikt fokus på katastrofer
- Beskriva centrala kvalitativa analysmetoder inklusive forskarens roll i kvalitativ forskning
- Planera en utvärdering av en hälsoinsats i katastrofer med fokus på kvalitativa metoder
*Redogöra för centrala steg i en utvärdering
*Reflektera kring utvärderingskriterier
*Planera datainsamling utifrån utvärderingskriterier - Reflektera över etiska övervägandena kring att bedriva kvalitativ forskning i samband med eller efter katastrofer
- Värdera etiska övervägningar kring utvärderingar av hälsoinsatser i katastrofer
Innehåll
- Introduktion till kvalitativ forskning och dess plats inom hälsoinsatser i katastrofer
- Översikt över viktiga principer och tillvägagångssätt inom kvalitativ forskning
- Forskningsdesign och etik inom kvalitativ forskning
- Forskningsfrågor och hypoteser för utvärdering av katastrofrespons
- Etiska överväganden och protokoll vid genomförande av kvalitativ forskning i känsliga sammanhang
- Interkulturell kompetens
*Sjukdomsuppfattningar och upplevelser; deltagarberättelser om vardagen - Praktiska överväganden och utmaningar vid datainsamling
- Metoder för datainsamling
*Intervjuer
*Fokusgrupper
*Deltagande observationer - Teoretiska ramar för analys av kvalitativa data
- Introduktion till kvalitativ dataanalysmjukvara.
- Praktiska övningar i kodning, tematisk analys och tolkning av kvalitativa data
- Analys av fallstudier inom kvalitativ utvärdering av hälsoinsatser i katastrofer
- Kritik och diskussion av metoder som används i publicerade utvärderingar
- Planering av utvärderingar av hälsoinsatser i katastrofer med fokus på kvalitativa metoder
*De vanligaste stegen vid en utvärdering
*VUtvärderingskriterier
*Datainsamling analys och tolkning utifrån utvärderingskriterier - Rapportering och kommunikation av resultat
- Utveckling av rapporter och rekommendationer för intressenter inom katastrofrespons.
- Integration av kvantitativa och kvalitativa metoder
Arbetsformer
Interaktiva föreläsningar, grupparbeten, praktiska övningar och obligatoriska diskussionsseminarier.
Examination
Kursen examineras genom en inlämningsuppgift och en individuell skriftlig tentamen.
Kursen har även obligatoriska moment där närvaro och aktivt deltagande krävs. För att bli godkänd på kursen måste studenten ha uppfyllt fastställda kriterier för de olika obligatoriska momenten.
Studenten får slutbetyg på hela kursen: A-F. Slutbetyget är en bedömning av resultaten i de två individuella proven.
För att bli godkänd på kursen krävs att studenten erhåller lägst betyget E på inlämningsuppgiften och den skriftliga tentamen, samt ha uppfyllt fastställda kriterier för de obligatoriska momenten.
Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfällen. Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Aschengrau, Ann; Seage, George R., Essentials of epidemiology in public health, Fourth edition. : 2019 - 528 pages ISBN: 9781284128352, LIBRIS-ID: 5fcp77t13p5c7m84, *
- Evaluation Manual: a handbook for initiating, managing and conducting evaluations in MSF, MSF, 2017https://evaluation.msf.org/sites/default/files/2021-12/Evaluation%20manual%202017.pdf, *
- Evaluation of humanitarian action guide, Buchanan-Smith, Margaret; Knox, Paul; Cosgrave, John; Warner, Alexandra; Bonino, Francesca; Dillon, Neil; Otto, Clarke Ralf, London, Great Britain : ALNAP/ODI, 2016 - 1 online resource. ISBN: 9781910454497, LIBRIS-ID: s8xv6g2cqb8qwsv1, http://www.alnap.org/resource/23592, *
- Phillips, Brenda D, Qualitative disaster research - Oxford Handbooks, Oxford Handbooks, 2014 https://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199811755.001.0001/oxfordhb-9780199811755-e-010, *
- Research evidence for the humanitarian sector, Blanchet, Karl; Allen, Claire; Breckon, J; Davies, C; Duclos, D; Jansen, Jerome; Mythiane, H; Clarke, Mike, Evidence Aid, 2017 https://www.evidenceaid.org/wp-content/uploads/2018/10/Evidence_Aid_Practice_Guide_52pp_DIGITAL-FINAL-VERSION-2018-10-22.pdf, *
- WHO guidance on research methods for health emergency and disaster risk management., Geneva: World Health Organization; 2021. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO., 2021 WHO guidance on research methods for health emergency and disaster risk management., *