Kursplan för Examensarbete för magisterexamen i radiografi
Degree Project for Master's Degree (60 credits) in Radiography
Basdata
Särskild behörighet
Röntgensjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen med huvudområdet radiografi. Därtill krävs 45 hp i avslutade kurser. Av dessa 45 hp ska
- minst 30 hp ska vara på avancerad nivå, varav minst 15 hp inom huvudområdet radiografi
- minst 7,5 hp ska vara inom vetenskaplig teori och metod på avancerad nivå.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Under kursen ska deltagarna kunna fördjupa sina kunskaper inom huvudområdet radiografi och identifiera relevanta problemområden inom forskningsfältet. De ska också kunna utveckla sin förmåga att tillämpa forskningsmetodik i ett självständigt examensarbete. Kursens mål är att stärka deltagarnas färdigheter i vetenskapsteori och metod, vilket möjliggör aktivt deltagande i forskningsarbete samt ledning av utvecklingen inom evidensbaserad radiografi.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- självständigt identifiera, avgränsa och formulera ett problemområde samt forskningsfråga inom huvudområdet radiografi
- resonera kring och motivera val av forskningsmetodik och studiedesign utifrån forskningsfrågan samt relevanta vetenskapliga, etiska och samhälleliga överväganden
- planera, genomföra, sammanställa och dra slutsatser från en vetenskaplig studie inom givna tidsramar i enlighet med forskningsetiska principer
- analysera, tolka och diskutera resultat i relation till studiens begränsningar, relevant teori, aktuell evidens och professionens behov
- skriftligt och muntligt presentera forskningsresultat i en form som motsvarar ett vetenskapligt manuskript
- ge och ta emot konstruktiv vetenskaplig kritik för att främja både egen och andras akademiska utveckling
- reflektera över forskningsprocessens metodologiska aspekter
- reflektera över behovet av kontinuerlig kunskapsutveckling och vidare forskning inom radiografi
- visa färdighet som fordras för att aktivt delta i forsknings- och utvecklingsarbete med förståelse för sambandet mellan vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet i yrkesutövningen.
Innehåll
Kursen innehåller föreläsningar och seminarier för att kunna identifiera och avgränsa en relevant forskningsfråga. Deltagaren ska självständigt under handledning genomföra en empirisk studie inkluderande alla moment i forskningsprocessen. Deltagarna tränas i att samla in, analysera och sammanställa data samt kunna diskutera kring forskningsetiska överväganden. Deltagarna ska även författa ett självständigt vetenskapligt arbete, de ska dessutom presentera och försvara sitt vetenskapliga arbete vid ett examinationsseminarium. Det ingår även i kursen att opponera på annan deltagares rapport.
Arbetsformer
Arbetsformer för kursen är litteraturstudier, seminarier och självständigt arbete under handledning.
Examination
Examinationen sker i tre steg:
- Det skriftliga examensarbetet/rapporten bedöms av examinator utifrån fastställda bedömningskriterier.
- Muntlig examination där deltagaren försvarar sitt arbete.
- Muntlig examination där deltagaren opponerar på ett annat examensarbete.
För godkänd kurs krävs att samtliga steg i examinationen är godkända. Betyg sätts av examinator. För sent inlämnat examensarbete beaktas ej.
För samtliga examinationer gäller att deltagare har rätt att delta vid sammanlagt sex tillfällen. Deltagare som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om deltagaren genomfört sex underkända examinationstillfällen ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger deltagaren deltagit i ett och samma prov.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan deltagaren genomfört de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att deltagaren inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl eller behov av anpassning för deltagare med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av två år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Undervisningsspråk: Svenska
