Kursplan för Barnhälsovård med inriktning mot pediatrisk och familjecentrerad omvårdnad

Child Health, with Focus on Paediatric and Family-centred Care

Basdata

Kurskod: 2SP033
Kursens namn: Barnhälsovård med inriktning mot pediatrisk och familjecentrerad omvårdnad
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Programnämnd 9
Datum för fastställande: 2012-09-27
Reviderad av: Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad: 2019-03-26
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2019

Särskild behörighet

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Alternativt pågående studier på Specialistsjuksköterskeprogram vid Karolinska Institutet.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna tillämpa och integrera kunskaper i förebyggande och hälsofrämjande arbete inom barnhälsovård.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera och förklara omvårdnadsbehov, symtom och behandling hos barn inom barnhälsovården, integrerat med barnhälsovårdens basprogram
  • visa kunskap och insikt om förbättrings-, utvecklings- och aktuellt forskningsarbete inom barnhälsovården
  • visa fördjupad kunskap om det förebyggande (preventiva) och hälsofrämjande (promotiva) arbetet inom barnhälsovården
  • visa fördjupad förståelse om lagar, författningar samt nationella och lokala föreskrifter som gäller inom barnhälsovården

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att integrera omvårdnadsprocessen och familjecentrerad vård i barnhälsovårdsarbete genom att analysera, bedöma, argumentera för och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
  • visa förmåga att prioritera, initiera samt genomföra utredning och uppföljning med hänsyn till barnets utvecklingsstadium, familjesituation, kulturell bakgrund och ett eventuellt genusperspektiv
  • visa på vetenskaplig noggrannhet i analys och skriven text

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och reflektera kring relevant vetenskap och beprövad erfarenhet samt se dess samband och betydelse för specialistsjuksköterskeprofessionen inom barnhälsovården
  • visa förmåga att utifrån FNs barnkonvention samt samhälleligaoch etiska aspekter tillämpa ett holistiskt förhållningssätt inom barnhälsovården, samt visa förmåga till självkritsikt förhållningssätt relevant för yrkesutövningen

Innehåll

I kursen studeras preventiva begrepp utifrån familjefokuserad omvårdnad inom familje- och barnhälsovård. Kursen behandlar barns rättigheter, resurser och behov vid olika utvecklingsstadier och livssituationer, med barnets perspektiv som utgångspunkt, relaterat till vetenskap och forskning inom barnhälsovården.

Även preventionens betydelse inom området studeras. Teorier och modeller för kommunikation och undervisning bearbetas.

Kursen behandlar även tvärprofessionell och tvärsektoriell samverkan samt gällande lagar, författningar, säkerhetsföreskrifter och dess tillämpning. I kursen beaktas såväl ett mångfaldsperspektiv som etiska frågeställningar.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar och studentaktiverande undervisnings- och arbetsformer (enskilt, i grupp och i seminarieform).
För egna studier, arbete i grupp och seminarier kommer en webbaserad lärplattform att användas.
Arbete i grupp, aktivt deltagande vid seminarier och närvaro vid samtliga schemalagda gruppträffar är obligatoriskt.

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras genom delexaminationer och slutexamination med kollaborativ ansats bestående av projektgrupper (peer learning), individuella arbeten och kamratgranskning (peer review) vilka utgår från patientfall och specifika frågeställningar.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagiträknas inte som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.

Undervisningsspråk: svenska och engelska

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteraturlista och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

  • Anknytningsteori. Betydelsen av nära känslomässiga relationer., Broberg, Anders; Granqvist, P; Ivarsson, T; Risholm-Motander, P, Stockholm : Natur&Kultur, 2006Senaste upplagan gäller.,
  • Barnhälsovård: att främja barns hälsa, Magnusson, Margaretha; Blennow, Margareta; Hagelin, Elisabet; Sundelin, Claes, 6. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 294 s. ISBN: 9789147111862, LIBRIS-ID: 18810581, Senaste upplagan gäller.,
  • Barnmedicin, Hanséus, Katarina; Lagercrantz, Hugo; Lindberg, Tor, 4., [rev. och uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 674 s. ISBN: 978-91-44-07609-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12531935, Senaste upplagan gäller.,
  • Bischofberger, Erwin, Barnet i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2004 - 160 s. ISBN: 91-47-05200-7, LIBRIS-ID: 9717973, Senaste upplagan gäller.,
  • Cocozza, Madeleine, Barn far illa!: en analys av bristerna i samhällets familjebygge, Stockholm : Carlsson, 2013 - 114 s. ISBN: 9789173315920, LIBRIS-ID: 13993670, Senaste upplagan gäller.,
  • Familjen i ett omvårdnadsperspektiv, Kirkevold, Marit; Ekern, Karen Strømsnes; Ganuza Jonsson, Lillemor, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 304 s. ISBN: 91-47-05137-X, LIBRIS-ID: 8847946, Senaste upplagan gäller.,
  • Hwang, Philip; Nilsson, Björn, Utvecklingspsykologi, 3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s. ISBN: 978-91-27-13074-6 (inb.), LIBRIS-ID: 12148989, Senaste upplagan gäller.,
  • Hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar, Bramhagen, Ann-Cathrine; Carlsson, Anna, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 261 s. ISBN: 9789144077628, LIBRIS-ID: 14793676, Senaste upplagan gäller.,
  • Kommunikation: samtal och bemötande i vården, Fossum, Bjöörn, 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 472 s. ISBN: 978-91-44-07007-0, LIBRIS-ID: 13615449, Senaste upplagan gäller.,
  • Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia, Amning i dag, 2. uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning, 2014 - 185 s. ISBN: 9789172059603, LIBRIS-ID: 15177736, Senaste upplagan gäller.,
  • Nordström Torpenberg, Inger, Strategi för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete, Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2008 - 31 s. ISBN: 978-91-85060-13-9, LIBRIS-ID: 10920014, Fulltext, Senaste upplagan gäller.,
  • Patientundervisning, Klang Söderkvist, Birgitta, 3., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 276 s. ISBN: 9789144082561, LIBRIS-ID: 14504148, Senaste upplagan gäller.,
  • Pediatrisk omvårdnad, Hallström, Inger; Lindberg, Tor, 2. [utök. och uppdaterade] uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 384 s. ISBN: 9789147115099, LIBRIS-ID: 17978431, Senaste upplagan gäller.,
  • Scriven, Angela, Ewles & Simnett Hälsoarbete, Schærström, Anders, 3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s. ISBN: 9789144073088, LIBRIS-ID: 13917481, Senaste upplagan gäller.,
  • Söderbäck, Maja, Kommunikation med barn och unga i vården, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 216 s. ISBN: 9789147114061, LIBRIS-ID: 14813662, Senaste upplagan gäller.,
  • Tveiten, Sidsel; Wennick, Anne; Steen, Hanna Friis, Sykepleie til barn: familiesentrert sykepleie, Oslo : Gyldendal akademisk, 2012 - 216 s. ISBN: 978-82-05-40689-6, LIBRIS-ID: 13515467, Senaste upplagan gäller.,
  • Willman, Ania, Evidensbaserad omvårdnad: en bro mellan forskning och klinisk verksamhet, 4., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 186 s. ISBN: 9789144109022, LIBRIS-ID: 19090791, Senaste upplagan gäller.,
  • Att möta familjer inom vård och omsorg, Benzein, Eva; Hagberg, Margaretha; Saveman, Britt-Inger, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 288 sidor ISBN: 978-91-44-11587-0, LIBRIS-ID: 20891992, Senaste upplagan gäller.,
  • Risholm Mothander, Pia; Broberg, Anders, Att möta små barn och deras föräldrar i vården: om anknytning, utveckling och samspel, Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 279 sidor ISBN: 978-91-27-82234-4, LIBRIS-ID: 22105070, Senaste upplagan gäller.,
  • Pediatrik, Moëll, Christian; Gustafsson, Jan, 2:a upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 627 sidor ISBN: 9789147112968, LIBRIS-ID: 21139754, Senaste upplagan gäller.,