Kursplan för Kontaktsjuksköterskan i vården
The Contact Nurse in Health Care
Basdata
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen om minst 120 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens syfte är att utveckla kunskap och förståelse för uppdraget som kontaktsjuksköterska för patienter och deras närstående i olika vårdkontexter.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- reflektera över kontaktsjuksköterskans uppdrag i samverkan med det interprofessionella teamet för att kontinuerligt utveckla för patienten en ändamålsenlig patientprocess
- förstå och motivera användandet av styrdokument, kvalitetsregister och vårdprogram inom ansvarsområdet som kontaktsjuksköterska
- identifiera patienters och närståendes behov av kunskap om sjukdomen och säkerställa att de förstår, känner sig delaktiga och har inflytande i vård och behandling
- identifiera, bedöma och koordinera patientens behov av vård, stöd och uppföljning utifrån etiska och samhälleliga aspekter samt mänskliga rättigheter
- reflektera över det egna lärandet och identifiera behov för fortsatt utveckling av den egna kompetensen i uppdraget som kontaktsjuksköterska
Innehåll
Kursen behandlar följande delar:
kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar
kontaktsjuksköterskans roll i patientprocessen och i det interprofessionella teamet
styrdokument, kvalitetsregister och vårdprogram
patienters lärande
psykosocialt stöd och hälsofrämjande samtal
samhällets resurser och jämlik vård
Arbetsformer
Kursen genomförs som nätbaserad utbildning på halvfart.
Utbildningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande. Förhållningssättet innebär att studenten är aktivt deltagande i lärprocessen och uppmuntras ta eget ansvar samtidigt som lärandet sker genom nära samarbete mellan studenter och lärare. Olika pedagogiska arbetsformer används såsom individuella studieuppgifter och gruppuppgifter, gruppdiskussioner, föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras individuellt och i grupp i form av studieuppgifter samt en examinationsuppgift.
Deltagande i obligatoriska moment är en förutsättning för godkänt på kursen. Obligatoriska moment är studieuppgifter och examinationsuppgift.
Vid samtliga examinationer bedöms den vetenskapliga anknytningen.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar ska minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) tillhandahållas på det tidigare innehållet under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Artiklar samt annan kurslitteratur kan tillkomma i kursen.
- Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård, Silén, Charlotte; Bolander Laksov, Klara, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN: 9789144071015, LIBRIS-ID: 14663523,
- Professionella möten på distans: bedömning och råd om vård, Spante, Marianne; Almgren Eriksson, Elisabeth, Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 540 sidor ISBN: 9789147140336, LIBRIS-ID: n3t8dhqrlc5dk0g7,
- Patientundervisning:ett samspel för lärande, Ingår i: Klang Söderkvist, Birgitta; Kneck, Åsa, Patientundervisning: ett samspel för lärande, Fjärde upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2018] - 271 sidor ISBN: 9789144120515, LIBRIS-ID: 22684770,
- Den lärande patienten, Hansson Scherman, Marianne; Runesson, Ulla, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 223 s. ISBN: 978-91-44-04790-4, LIBRIS-ID: 11594512,
- Health literacy: teori och praktik i hälsofrämjande arbete, Ringsberg, Karin C.; Olander, Ewy; Tillgren, Per, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 342 sidor ISBN: 9789144133331, LIBRIS-ID: 3fx64dj810r72735,
- Sharp, Lena, Effektiv kommunikation för säkrare vård, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 125 s. ISBN: 978-91-44-07618-8, LIBRIS-ID: 12642779,
- Miller, William R.; Rollnick, Stephen, Motiverande samtal: att hjälpa människor till förändring, 3., [dvs 4]., utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2013 - 516 s. ISBN: 9789127135390, LIBRIS-ID: 14008440,
- Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin; Ehrenberg, Anna; Wijk, Helle; Öhlén, Joakim, Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2021 - 595 sidor ISBN: 9789144136240, LIBRIS-ID: dsmknc7hbrddvbsh,
- Willman, Ania; Gustafsson, Barbro, Hälsofrämjande omvårdnad: bekräftande vägledning för att skapa sin egen hälsa, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 280 s. ISBN: 9789144057309, LIBRIS-ID: 17899659,