Kursplan för Terapiplanering 1
Therapy Planning 1
Basdata
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat i samtliga kurser på termin 1 och 2, och kurserna Mikrobiell patogenes, Allmänmedicin och Administrativ klinik.
Mål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Förklara vilka delar som ska ingå i en terapiplan.
- Identifiera och ange riskfaktorer av betydelse för terapiplanen.
- Redogöra för behandlingsalternativ anpassade efter patientens behov och förväntningar.
- Redogöra för grundläggande prognosbedömning.
- Utföra klinisk fotografering.
Innehåll
Kursen fokuserar på hur en terapiplan upprättas och tillämpas på specifika patientfall. Klinisk fotografering ingår som dokumentation och underlag inför terapiplaneringen.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och övningar.
Examination
Examination: Skriftlig inlämningsuppgift och dokumentation av klinisk fotografering.
Obligatorier: Övningar och seminarier med muntlig redovisning.
Försenad inlämning av den skriftliga uppgiften och dokumentation av klinisk fotografering kan påverka möjligheten att bli bedömd under kurstillfället. Vid underkänd uppgift kan möjlighet till komplettering ges för att uppnå godkänt betyg.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Stefanac, Stephen J.; Nesbit, Samuel Paul, Diagnosis and Treatment Planning in Dentistry, Elsevier Health Sciences, 2017 LIBRIS-ID: 19448931, *
- Nationella riktlinjer för tandvård: Stöd för styrning och ledning, Socialstyrelsen, 2021 https://www.socialstyrelsen.se/, *
Rekommenderad litteratur
- Dabelsteen, Erik, Vilken diagnos sa du?, Tandläkartidningen 107 (1): 702, 2015 https://www.tandlakartidningen.se/wp-content/uploads/2015/01/Dabelsteen-Vilken-diagnos-sa-du.pdf,
- Hur får man en bra start på en framgångsrik behandling?, Tandläkartidningen 2015; 107 (3): 8490, https://www.tandlakartidningen.se/wp-content/uploads/2015/03/Ronold-et-al.pdf,