Kursplan för Kariologi 2
Cariology 2
Basdata
Särskild behörighet
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat i kurserna på termin 1-4.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande inom utbildning på KI till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till VFU först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Utföra en kariologisk undersökning och utredning på patient samt upprätta en kariologisk terapiplan.
- Utföra kariesexkavering under handledning på patient.
- Utföra preparationer och fyllningar med lämpligt fyllnadsmaterial med god form och funktion under handledning på patient.
- Kvalitetsbedöma tandfyllningar på patient utifrån validerad kvalitetskala.
- Redogöra för etiologi, diagnostik och behandling av erosioner utifrån vetenskaplig forskning och evidens.
- Redogöra för salivfaktorers betydelse för patientens mun- och allmänhälsa samt salivkörtlarnas funktion och funktionsstörningar utifrån vetenskaplig forskning och evidens.
- Kritiskt värdera utförda patientbehandlingar.
- Redogöra för blekning av vitala och icke-vitala tänder.
- Tillämpa ett empatiskt och professionellt förhållningssätt i arbetet med patienter och medarbetare.
Innehåll
Kursen omfattar fördjupad teori och klinisk färdighetsträning i kariologi gällande prevention, etiologi, riskbedömning/orsaksutredning, icke operativ och restaurativ behandling samt terapiplanering på den enskilda patienten.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, samt klinisk färdighetsträning.
Examination
Examination: Summativt quiz och klinisk prestation.
Obligatorier: Seminarier och klinisk färdighetsträning. Formativ bedömning genom workplace based assessment (WBA) ingår.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på den kliniska delen av kursen. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till att återuppta klinisk färdighetsträning på denna kurs. Kunskapskontroller inom handlingsplan begränsas till tre tillfällen.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Dental caries: the disease and its clinical management, Fejerskov, Ole; Nyvad, Bente; Kidd, Edwina A.M., 3. ed. : Chichester : Wiley-Blackwell, 2015 - xiv, 466 s. ISBN: 9781118935828, LIBRIS-ID: 17388351, *
- Summitt's fundamentals of operative dentistry: a contemporary approach, Hilton, Thomas J.; Ferracane, Jack L.; Broome, James C., Fourth edition. : Hanover Park, IL : Quintessence Publishing Co. Inc., 2013 - xii, 600 p. ISBN: 9780867155280, LIBRIS-ID: 16878969, *
- Nationella riktlinjer för tandvård: Stöd för styrning och ledning, Socialstyrelsen, 2022 https://www.socialstyrelsen.se/, *
- Material för tandblekning, Socialstyrelsen, Kunskapscenter för Dentala Material, 2008 *
Utbildningsmaterial tillgängligt på kursrummet i Canvas
Rekommenderad litteratur
- Fluoride and Oral Health, OMullane, D.M.; Baez, R.J.; Jones, S.; Lennon, M.A.; Petersen, P.E.; Rugg-Gunn, A.J.; Whelton, H.; Whitford, G.M., 2016 Ingår i: Community dental health, London : John Libbey, 1984- ISSN: 0265-539X, LIBRIS-ID: 3601295, (2016) : 33, s. 69-99,
- Alm, Anita, Fluorguide för tandvårdspersonal, Hälsoodontologiska enheten. Beställs genom: info.folktandvarden@vgregion.se, 2019
- Petersson, Gunnel Hänsel, Riskbedömning ur ett kariologiskt perspektiv, 2018 Ingår i: Årsrapport, Karlstad : Svenskt kvalitetsregister för karies och parodontit, 2010- ISSN: 2001-4295, LIBRIS-ID: 14709574, http://www.skapareg.se, (2018) s. 25-28,
- Hansson, Bengt Olof; Ericson, Dan, Karies: sjukdom och hål, Femte upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning AB, [2019] - 160 sidor ISBN: 9789177411680, LIBRIS-ID: 4fpdxrpj2t3g2t98,
- Karies - diagnostik, riskbedömning och icke-invasiv behandling : en systematisk litteraturöversikt: december 2007, Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2007 http://www.sbu.se/contentassets/544c33218a2a438eac31ceb598895cc7/karies_2007_fulltext.pdf,
- Meyer-Lueckel, Hendrik; Machiulskiene, Vita; Giacaman, Rodrigo A, How to Intervene in the Root Caries Process? Systematic Review and Meta-Analyses., Caries research. 53(6):599-608, 2019