Kursplan för Ohälsa hos äldre - diagnostik, behandling och vård
Illness in Older People - Diagnostics, Treatment and Care
Basdata
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Kursens övergripande mål är att utifrån specialistsjuksköterskans ansvarsområde utveckla förmågor för att självständigt och i nära samverkan med annan medicinsk kompetens bedöma och behandla ohälsa hos den äldre personen samt att beakta den familj som finns runt individen.
Kursen består av tre moment:
1. Diagnostik och behandling av ohälsa hos äldre, 4 hp
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
3. Vetenskaplig teori och metod: Interventionsstudier, 2 hp
Moment 1 Bedömning och behandling vid ohälsa 4 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupade kunskaper om vanligt förekommande sjukdomar hos äldre personer: etiologi, patofysiologi, symtombild, diagnostik, prevention och behandling
- visa fördjupad kunskap i att identifiera, analysera och åtgärda läkemedelsrelaterade problem inom specialistsjuksköterskans ansvarsområde
- visa fördjupad kunskap om specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet för en patientsäker omvårdnad av äldre personer
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att använda informationssystem i omvårdnaden
- visa på ett professionellt förhållningssätt och en förmåga och färdighet att bedöma och agera vid oväntade sjukdomstillstånd hos äldre personer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa självkännedom och kritisk reflektionsförmåga kring etiska situationer i vård och omvårdnad av äldre personer
Moment 2 Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar
- självständigt inhämta information kring läkemedelsrelaterade problem samt analysera farmakologisk och icke farmakologisk behandling
- visa självkännedom och kritiskt reflektionsförmåga kring etiska situationer i omvårdnad av äldre personer
- visa kunskap om specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet för en god och säker vård
Moment 3 Vetenskaplig teori och metod: Interventionsstudier 2 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vanligt förekommande begrepp inom interventionsforskning.
- vara väl förtrogen med statistiska metoder och processutvärdering vanligt förekommande vid interventionsstudier inom vård av äldre.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
- ha kunskap att kritisera och värdera olika design vid interventionsstudier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna värdera styrkor och svagheter i kunskap framtagen genom interventionsforskning samt kunna värdera hur kunskapen kan användas inom omvårdnad.
- visa förmåga att tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer samt värdera forskningsetiska principer och riktlinjer på forsknings- och utvecklingsarbete.
Innehåll
Kursen består av tre moment:
Bedömning och behandling av ohälsa, 4.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 1
Fysisk och psykisk hälsa och ohälsa hos äldre personer
Vanligt förekommande sjukdomar hos äldre personer, etiologi, patofysiologi, symtombild, diagnostik, prevention och behandling
Läkemedelsrelaterade problem
Specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet
Kliniska bedömningar och resonemang
Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Betygsskala: GU
Moment 2Fördjupad läkemedelsgenomgång
Läkemedelsrelaterade problem
Etiskt resonemang
Specialistsjuksköterskans ansvar i vårdteamet
Informationssystem
Vetenskaplig teori och metod. Interventionsstudier, 2.0 hp
Betygsskala: GU
Moment 3Design av interventionsstudier
Beroende och oberoende variabler
Intern och extern validitet
Inferentiell statistik
Forskningsetik
Processutvärdering
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, studieuppgifter, litteraturstudier och verksamhetsförlagd utbildning. Då kursen är nätbaserad kan grupparbeten även genomföras virtuellt i realtid eller asynkront (diskussionen pågår över en längre tid). Antalet fysiska kursträffar ingår med 2-4 dagar /7,5 hp.
Deltagande i studieuppgifter och verksamhetsförlagd utbildning är obligatorisk. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar vid deltidsstudier 20 timmar per vecka varav 16 timmar per vecka är förlagd till vårdverksamhet inom akutgeriatrisk vård. Dag-, kvälls-, natt- och helgpass förekommer samt även röda dagar i förekommande fall. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.
Examination
I kursen ingår tre examinationer:
Moment 1. Individuell skriftlig examination
Moment 2. Klinisk examination
Moment 3. Individuell skriftlig examination.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om en student inte har fullgjort en kurs har studenten möjlighet att examineras enligt då gällande kursplan och kurslitteraturlista upp till ett år efter förändring eller byte av kursplan och kurslitteraturlista.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden, Edberg, Anna-Karin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s. ISBN: 9789144071459, LIBRIS-ID: 14649029, Webbdel (aktiveringskod krävs),
- Boken om demenssjukdomar, Basun, Hans, 1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 368 s. ISBN: 978-91-47-10555-7, LIBRIS-ID: 14555809,
- Farmakologi, Lindström, Erik; Norlén, Per, 3. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 443 s. ISBN: 9789147114221, LIBRIS-ID: 16357182,
- Dehlin, Ove; Rundgren, Åke, Geriatrik, 3., rev. och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 496 s. ISBN: 9789144092058, LIBRIS-ID: 16601087, *
- Geriatrisk omvårdnad: god omsorg och vård till den äldre, Kirkevold, Marit; Brodtkorb, Kari; Hylen Ranhoff, Anette, Bolinder-Palmér, Inger; Olsson, Kristina, Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2018 - 529 sidor ISBN: 9789147112999, LIBRIS-ID: z76jsslgw3wvcw9s,
- Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor / Carol L. Cox (red.) ; översättning: Göran Grip., Boswell, Graham; Callaghan, Patrick; Edie, Jennifer; Gibbons, Helen; Lack, Victoria; Lee, Polly; Lynch, Antonia; McGrath, Anthony; Whiteing, Nicola; Young, Christopher Richard, Cox, Carol L., 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 336 s. ISBN: 9789144095035, LIBRIS-ID: 17592969,
- Pedagogik för sjuksköterskor, Sandberg, Håkan, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 359 sidor ISBN: 978-91-44-09395-6, LIBRIS-ID: 20896350,
- Team i vård, behandling och omsorg: erfarenheter och reflektioner, Berlin, Johan; Sandberg, Håkan, 2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 344 s. ISBN: 9789144107691, LIBRIS-ID: 19669907,
- Martin, Lene, Informatik i vården: hälsoinformatik för sjuksköterskor, Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, 2018 - 294 sidor ISBN: 9789144122342, LIBRIS-ID: lvs39wqtj47p0826,
- Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice, 10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s. ISBN: 9781496300232, LIBRIS-ID: 19245684,
- Ejlertsson, Göran, Statistik för hälsovetenskaperna, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2019] - 279 sidor ISBN: 9789144122694, LIBRIS-ID: 8jv80nr76h70c6m3,