Kursplan för Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad 1
Scientific Theory and Research Methods in Nursing 1
Basdata
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Mål
**Kunskap och förståelse **
- redogöra för och integrera omvårdnadens vetenskapliga grund med inriktning mot specialistområdet Vård av äldre
**Färdighet och förmåga**
- söka, kritiskt granska, värdera och analysera vetenskapliga resultat från forskning med kvantitativ och kvalitativ ansats samt med relevans för omvårdnad inom specialistområdet
- bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder
**Värderingsförmåga och förhållningsätt**
- Reflektera kritiskt kring egna frågeställningar och andras forskning och visa förmåga att arbeta med forskningsrelaterade uppgifter självständigt och i grupp
Innehåll
I kursen ingår att redogöra för begrepp inom huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet vård av äldre, redogöra för och integrera omvårdnadens vetenskapliga grund. Studenten ska kunna bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder.
Kursens innehåll
- vetenskaplig teori, olika forskningsmetoder och forskningsetik
- tillämpa vetenskapliga metoder i omvårdnadsforskning relaterat till specialistområdet
- bedömning och värdering av forskning inom omvårdnad med kvantitativ och kvalitativ ansats
- genomföra textanalys och granska statistisk rapportering av forskningsresultat
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier och föreläsningar.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Individuell digital skriftlig hemexamination samt ett examinerande seminarium.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte om kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lär plattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, med mera. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges minst tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Djurfeldt, G., Larsson, R., & Stjärnhagen, O. (2018). Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder (3 uppl.). Studentlitteratur.
Henricson, M. (red.) (2023).* Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap.* (3 uppl.). Studentlitteratur.
Johansson, L-G. (2018). Introduktion till vetenskapsteorin (4 uppl.). Bokförlaget Thales.
Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods : integrating theory and practice (4. ed.). SAGE Publications, Inc.
Polit, D. F., & Beck, C. T. (2021). Resource manual for Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice (11th ed.). Wolters Kluwer.
Vetenskapsrådet (2024). God forskningssed 2024. [Elektronisk resurs]. (Reviderad utgåva). Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-forskningssed-2024.html
Wiklund Gustin, L., & Asp, M. (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik (3 uppl.). Studentlitteratur.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.