Kursplan för Geriatrisk omvårdnad 1
Geriatric nursing 1
Basdata
Särskild behörighet
Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska. Sjuksköterskeexamen om 180 hp eller kandidatexamen i omvårdnad om minst 180 hp. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 (med lägst betyget Godkänd/E).
Mål
Geriatrisk omvårdnad 1, 4 hp
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten ur ett geriatriskt perspektiv kunna:
- redogöra för patofysiologi, den äldre personen specifika omvårdnadsbehov samt utredande åtgärder vid specifika vanligt förekommande sjukdomar i samverkan med andra professioner
- visa fördjupade kunskaper om fall och fallskador
- visa fördjupade kunskaper i farmakologiska principer och hållbar utveckling
- redogöra för kliniska bedömningar i akuta situationer
Innehåll
- vanligt förekommande sjukdomar, patofysiologi, symtombild, omvårdnad samt utredande åtgärder hos äldre personer
- farmakologiska principer
- läkemedelsrelaterade problem
- kliniska bedömningar och resonemang
- fall och fallskador
- omvårdnad på akademisk grund
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är individuella studieuppgifter, arbete i grupp, virtuella diskussioner, seminarier och föreläsningar.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
En skriftlig individuell hemexamination.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte om kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats via lär plattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid, hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, med mera. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges minst tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Blomqvist, K., Edberg, A.-K., Ernsth Bravell, M., & Wijk, H. (2024). Omvårdnad & äldre (2 uppl.). Studentlitteratur.
Cox, C. L. (2015). (red.) *Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor* (1 uppl.). Studentlitteratur.
Dehlin, O. & Rundgren, Å. (2014). *Geriatrik*. (3., rev. och uppdaterade uppl.) Studentlitteratur.
Edberg, A., Ehrenberg, A., Wijk, H. & Öhlén, J. (red.) (2021). *Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden*. (2 uppl.). Studentlitteratur.
FASS senaste uppl: Läkemedelsinformation AB, URL: [www.fass.se](
Läkemedelsverket.(2013)*.Läkemedelsboken* [Elektronisk resurs].Läkemedelsverket URL: [Läkemedelsboken \| Läkemedelsverket](
Norlén, P. & Lindström, E. (red.) (2021). Farmakologi. (4 uppl.). Liber.
Wisten, A. & Brännström, I. (2024). *Akutgeriatrik*. (3 uppl.). Studentlitteratur AB.
Yelon, J. A., & Luchette, F. A. (Eds.). (2014). *Geriatric Trauma and Critical Care* (1st ed. 2014.). Springer New York. [https://doi.org/10.1007/978-1-4614-8501-8](
Vetenskapliga artiklar tillkommer