Kursplan för Ledarskap för vårdens utveckling

Leadership for Health Care Development

Basdata

Kurskod: 2XX027
Kursens namn: Ledarskap för vårdens utveckling
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2013-05-13
Reviderad av: Utbildningsnämnden KBH
Senast reviderad: 2019-10-22
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2020

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom hälso- och sjukvård eller nutrition. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A med godkänt betyg.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten efter avslutad kurs ska kunna:

  • tillämpa och integrera kunskaper kring ledarskap och vårdens utveckling
  • relatera till sitt eget ledarskap utifrån aktuell forskning och ledarskapsteorier
  • tillämpa olika verktyg för att stödja medarbetare att utföra värdig vård i samband med komplexa vårdsituationer
  • utarbeta strategier för hur teamet kan samverka i professionella såväl som interprofessionella arbetssituationer
  • kommunicera tydligt och effektivt samt hantera konflikter på ett sätt som bidrar till en bra samarbetskultur
  • analysera hur ledaskap och medarbetarskap samverkar och kan utvecklas i komplexa organisationer
  • reflektera över och föreslå olika angreppssätt för att hantera organisatoriska problem och utveckla det organisatoriska lärandet
  • analysera ledarskapets betydelse vid organisationsutveckling
  • utvärdera metoder som främjar organisationsutveckling

Innehåll

Kursen är indelad i tre områden:Det individuella ledarskapet behandlar;

  • systemet och individen
  • att utvecklas i ledarskapet
  • etik och förhållningssätt
  • aktuell forskning om ledarskap inom vårdområdet

Att leda grupper behandlar;

  • professionalism och interprofessionalism
  • hur individen/gruppen/teamet kan fungera tillsammans
  • effektiv kommunikation
  • konflikthantering
  • ledarskap i förändring

Organisation, struktur och kultur behandlar;

  • organisation och struktur i ett teoretiskt och kulturellt perspektiv
  • förändringsmodeller
  • kvalitets- och utvärderingsmodeller

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer somanvänds är föreläsningar, individuella studieuppgifter, virtuella diskussioner och seminarier. Kursen har två föreläsningsdagar men i övrigt genomförs kursen som distansutbildning.

Examinator bedömer om och iså fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras genom individuella inlämningsuppgifter som följs av gruppdiskussioner i webbaserad lärplattform. Slutexaminationen består av en skriftlig gruppexamination. .
Om studenten inte deltagit i gruppdiskussionerna får studenten möjlighet att lämna in en individuell skriftlig ersättningsuppgift för att bli godkänd på kursen.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentatillfället. Digital examination som öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (KU) vid Karolinska Institutet.

Undervisningen sker på svenska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Litteratur på engelska kan förekomma

Rekommenderad litteratur

  • Vem styr vården?: organisation och politisk styrning inom svensk sjukvård, Blomqvist, Paula, 1. uppl. : Stockholm : SNS förlag, 2007 - 248 s. ISBN: 978-91-85695-15-7, LIBRIS-ID: 10415714, upplaga x eller senare,
  • Bolman, Lee G.; Deal, Terrence E., Nya perspektiv på organisation och ledarskap, Holmqvist, Anna, 4., utvidgade och uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 556 s. ISBN: 978-91-44-06010-1, LIBRIS-ID: 12767141,
  • Moxnes, Paul, Positiv ångest hos individen, gruppen, organisationen: ett organisationspsykologiskt perspektiv, 2., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2001 - 341 s. ISBN: 91-27-08252-0 (inb.), LIBRIS-ID: 8348484,
  • Genusperspektiv på vård och omvårdnad, Strömberg, Helén; Eriksson, Henrik, 2. utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 224 s. ISBN: 978-91-44-05702-6, LIBRIS-ID: 11863172,
  • Yukl, Gary A., Ledarskap i organisationer, Kaulio, Matti, Harlow : Prentice Hall, 2012 [dvs. 2011] - xiv, 678 s. ISBN: 978-0-273-73923-4, LIBRIS-ID: 12294249,
  • Pink, Daniel H., Drivkraft: den överraskande sanningen om vad som motiverar oss, Erséus, Johan, Stockholm : Bookhouse, cop. 2010 - 215 s. ISBN: 978-91-89388-51-2 (inb.), LIBRIS-ID: 11727996,
  • Sandahl, Christer; Falkenström, Erica; Knorring, Mia von, Chef med känsla och förnuft : om professionalism och etik i ledarskapet 2:a, 2 uppl. : Natur & Kultur Akademisk, 2017 - 250 s. ISBN: 9789127818422, LIBRIS-ID: 19873519, Upplaga x eller senare,