Kursplan för Hälsa och ohälsa - ett psykosomatiskt perspektiv

Health and Ill-Health - a Psychosomatic Perspective

Basdata

Kurskod: 2XX044
Kursens namn: Hälsa och ohälsa - ett psykosomatiskt perspektiv
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: AXX - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2010-04-14
Reviderad av: Styrelsen för utbildning
Senast reviderad: 2016-06-30
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2017

Särskild behörighet

Minst 120 hp från utbildning som leder till arbetsterapeut-, audionom-, dietist-, logoped-, läkar-, psykolog-, sjuksköterske-, sjukgymnast-, fysioterapeut- eller socionomexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens mål är att ge fördjupade kunskaper i ett psykosomatiskt förhållningssätt och hur detta kan tillämpas i mötet med patienten i samverkan med övriga yrkeskategorier i det multidisciplinära teamet.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa ett biopsykosocialt perspektiv på psykisk/psykosomatisk ohälsa, långvarig smärta och stressrelaterade besvär,
- redogöra för kroppsterapeutiska, affektfokuserade och beteendeinriktade interventioner och deras tillämpningar,
- samverka i ett multidisciplinärt team och argumentera för det egna specifika kunskapsområdet och rollen i rehabiliteringen av patienter med psykisk/psykosomatisk ohälsa, långvarig smärta och stressrelaterade besvär,
- visa ett vetenskapligt och kritiskt tänkande samt ett reflekterande förhållningssätt till egna perspektiv/värderingar och behov av livslångt lärande.

Innehåll

Kursen omfattar:
- Psykologiska och beteendemedicinska förklaringsmodeller på hälsa/ohälsa inkluderande psykosomatisk teoribildning.
- Stressteorier och kunskap om kroppens stressregleringssystem.
- Kropp, varande, mening och reflektion som centrala begrepp för att förstå kropp-själ samverkan.
- Merleau-Ponty's fenomenologiska förståelse av "den levda kroppen".
- Förklaringsmodeller för att förstå acceptans- och förändringsprocesser.
- Existentiella perspektiv på hälsa och ohälsa.
- Terapeutiskt förhållningssätt.
- Affektteori/affektintervju.
- Kroppsmedvetande- och mindfulnessträning.

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, diskussioner i seminarieform och temaarbeten. Stor vikt läggs vid eget aktivt kunskapsinhämtande samt vid reflektion kring egna upplevelser i samband med kroppsmedvetande- och mindfulnessövningar.

Examination

Bedömning av kunskaper, färdigheter, förhållningssätt och reflektionsförmåga sker fortlöpande genom uppföljning av studieuppgifter och vid slutexaminationen. Examinationen består av en skriftlig individuell uppgift och en gruppuppgift. För godkänd kurs krävs fullgörande av studieuppgifter, godkänd examination, närvaro och aktivt deltagande vid kroppsmedvetandeträning och seminariediskussioner.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av ett år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Under kursen uppmuntras deltagarna att ge synpunkter på kursens innehåll och upplägg.

Kursen ersätter 2XX034.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen. Följande kurs är överlappande: 2QA085, Hälsa och ohälsa - ett psykosomatiskt perspektiv, 7.5 hp

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Att förstå kroppens budskap: sjukgymnastiska perspektiv, Biguet, Gabriele; Keskinen-Rosenqvist, Riitta; Levy Berg, Adrienne, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 406 s. ISBN: 978-91-44-07321-7, LIBRIS-ID: 13512943, *
  • Bragée, Britt, Kroppen först : En behandlingsmodell vid psykosomatik, Studentlitteratur AB, 2013 ISBN: 978-91-44-08460-2, LIBRIS-ID: 13743343, *

Ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar tillkommer - meddelas vid kursstart.

Rekommenderad litteratur

  • Bullington, Jennifer, Psykosomatik: om kropp, själ och meningsskapande, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 207, [1] s. ISBN: 9789144026459, LIBRIS-ID: 10462754,
  • Sonnby-Borgström, Marianne, Affekter, affektiv kommunikation och anknytningsmönster: ett bio-psyko-socialt perspektiv, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 255 s. ISBN: 91-44-03099-1, LIBRIS-ID: 9712834, Valda delar.,
  • Steen, Eldri; Haugli, Liv, Når livet setter seg i kroppen: mindfulness, muligheter, valg, 3. utg. : Oslo : Bazar, cop. 2011 - 188 s. ISBN: 978-82-8087-435-1, LIBRIS-ID: 14843431,
  • Neve, Ing-Marie, Läkekonstens arbetsredskap: livshistoriecentrerad metodik, Lund : Studentlitteratur, 2003 - 166 s. ISBN: 91-44-02780-X :, LIBRIS-ID: 8871494,