Kursplan för Trendanalys och framtidstänkande

Trendspotting and future thinking

Basdata

Kurskod: 2XX046
Kursens namn: Trendanalys och framtidstänkande
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Bioentreprenörskap
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2010-06-18
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2010

Särskild behörighet

Minst 120 högskolepoäng.

Mål

Efter denna kurs ska studenterna uppfatta trendanalys som ett klart, förståeligt och tillgängligt verktyg i skapandet och utvecklandet av en affärsverksamhet samt kunna: - Förklara begreppen, trender, trendanalys och framtidstänkande. - Undersöka den mänskliga fascinationen över begreppet framtid samt kunna skissa upp vanliga fallgropar i framtidstänkande. - Undersöka och vidareutveckla olika sätt på vilka framtidstänkande kan bemästras. - Utforska och diskutera olika typer av trender från makro- och megatrender till trendiga flugor och mikrotrender. - Avslöja och vidareutveckla trovärdiga källor till trendanalys.

Innehåll

Det som förenar olika discipliner är konceptet att spekulera om framtida trender. Att tänka på framtiden och vilka möjliga ledtrådar som kan avslöja hur den kommer att te sig förenar människor i alla discipliner och yrkesmässiga fält. Det är ett område som inte ägs av någon disciplin. Kursen syftar till att introducera studenterna till dessa trender, trendanalys och framtida tänkande. Dessutom kommer kursen att introducera studenterna till de verktyg som behövs för att förstå trender och deras roll i samhället och hur man bäst förutser och arbetar med dem i att skapa nya företag och i annan utveckling. Varje föreläsning kommer att fokusera på ett verktyg i trendspanarens verktygslåda. Föreläsningen organiseras kring studenternas insikter som inhämtats med hjälp av verktyget och diskussioner om tillämpligheten av dessa insikter. Dessa verktyg inkluderar, men är inte begränsade till: 1. Visioner och scenarioplanering 2. Bloggar och bloggande 3. Antropologi och sociologi

Arbetsformer

Kursen kommer att blanda föreläsningar med debatter, diskussioner och seminarier med studenter såväl som med marknadsledare på området. Workshops och seminarier är obligatoriska samt även vissa föreläsningar. Vid frånvaro kontakta kursledningen för ev. ersättningsuppgift. Obligatoriska delar framgår av schemat.

Examination

Studenternas betyg kommer att grundas på tre faktorer - Uppgifter under och inför föreläsningarna - Aktiv närvaro och deltagande i undervisningen och i gruppaktiviteter - Bloggande, skapande och fortlöpande uppdateringar Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamens/provtillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista fram till nästa kursomgång.

Övriga föreskrifter

Kursspråk är engelska. Kursen erbjuds inom ramverket för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES). Ansvarig institution: Konstfack

Litteraturlista och övriga läromedel

Kurskompendium med relevanta artiklar kommer delas ut innan kursstart. // Course compendium with relevant articles to be distributed before the start of the course.