Kursplan för Tillväxt - att växa ditt eget företag

Growth - Managing your firm

Basdata

Kurskod: 2XX051
Kursens namn: Tillväxt - att växa ditt eget företag
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Bioentreprenörskap
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2010-06-18
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2010

Särskild behörighet

Minst 120 högskolepoäng.

Mål

Kursens lärandemål är att deltagarna ska kunna: - Analysera och förklara varför företag växer och vad det innebär för samhället som helhet - Förklara olika typer av resurser och dess betydelse för företagens tillväxt - Förklara begreppet konkurrensfördelar och analysera konkurrensfördelarna hos företag med hög tillväxt - Beskriva begreppet internationell tillväxt och förklara för vem och varför det kan vara lämpligt - Beskriva olika typer av riskkapital, använda olika modeller för företagsvärdering och argumentera för deras betydelse för företag i olika stadier - Förklara begreppet exit-modell. För vem och varför skulle en viss exit-modell vara lämplig - Anpassa personliga mål och strategier på företagsnivå för att ändra personliga och affärsmässiga villkor - Argumentera för vanliga utmaningar när de beslutar att expandera och få ett företag att växa - Förstå och visa hur ett företag kan förbli entreprenöriellt även i en tillväxtfas

Innehåll

Målet med kursen är att ge studenterna insikt i de problem och möjligheter som är kopplade till att leda tillväxt i entreprenörssatsningar. Kursen syftar till att införa en rad begrepp, ramar, och tumregler som gör det möjligt för folk att agera entreprenöriellt i organisationer av alla storlekar och typer. Kursen fokuserar på de beslut och åtgärder som ägare och chefer tar för att identifiera och välja möjligheter, att erhålla och fördela resurser, utmana och leda personal samt anpassa personliga mål och strategier på företagsnivå till föränderliga personliga och affärsmässiga förhållanden. I denna process granskar kursen utmaningar för ledningen som är typiska för olika skeden i företagets utveckling – uppstart, tillväxt, riktningsändringar etc. Genom att använda denna ram kommer kursen att behandla frågor av särskild vikt för snabbt växande företag såsom nätverksbyggande, ledning med begränsade resurser, likviditetsplanering, delegering och professionalisering av verksamheten i takt med att den växer, krishantering. Samtidigt utövas viss försiktighet för att undvika att hämma entreprenörsandan i takt med att organisationen blir större och mer komplex.

Arbetsformer

Kursen kommer att blanda föreläsningar med debatter, diskussioner och seminarier med studenter såväl som med marknadsledare på området. Workshops och seminarier är obligatoriska samt även vissa föreläsningar. Vid frånvaro kontakta kursledningen för ev. ersättningsuppgift. Obligatoriska delar framgår av schemat.

Examination

Slutbetyget baseras på tre faktorer: - Individuella case-uppgifter - En bokrecension - En skriftlig rapport Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamens/provtillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista fram till nästa kursomgång.

Övriga föreskrifter

Kursspråk är engelska. Kursen erbjuds inom ramverket för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES). Ansvarig institution: Handelshögskolan i Stockholm (HHS)

Litteraturlista och övriga läromedel

Kurskompendium med relevanta artiklar kommer delas ut innan kursstart. // Course compendium with relevant articles to be distributed before the start of the course.