Kursplan för Affärsmodellen

Business Model Innovation

Basdata

Kurskod: 2XX060
Kursens namn: Affärsmodellen
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Bioentreprenörskap
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2013-12-12
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2014

Särskild behörighet

Minst 120 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens lärandemål är att studenten självständigt ska kunna:

  • Förklara betydelsen av affärsmodeller och dess värdeskapande för företag
  • Beskriva hur affärsmodeller skapas och utvecklas
  • Analysera och utvärdera befintliga affärsmodeller
  • Utveckla affärsmodeller som en metod för att differentiera entreprenöriella företag
  • Använda utveckling av affärsmodeller som en metod för att skapa konkurrensfördelar
  • Testa huvudsakliga aspekter av affärsmodellen innan den presenteras för en marknad

Innehåll

Flertalet kända och ledande företag såsom McDonalds, Microsoft, Xerox, GE, Amazon, H&M, Dell, eBay, Lego, Federal Express med flera har mycket av sin framgång och tillväxt att tacka innovativ affärsmodellering. Trots det är lärande om företags tillväxt idag primärt fokuserad på teknisk innovation, produkt och/eller tjänsteinnovation samt processinnovation. Innovation av affärsmodeller är dock eftersatt som förklaringsmodell för företags tillväxt.

Denna kurs har ett praktiskt tillvägagångssätt för att förstå och skapa nya affärsmodeller. Genom att bryta ner befintliga affärsmodeller i grundläggande beståndsdelar, analysera nuvarande eller syntetisera nya modeller, syftar denna kurs till att placera innovation av affärsmodeller i centrum av entreprenöriellt värdeskapande.

Arbetsformer

Kursen kommer att blanda föreläsningar med debatter, diskussioner och seminarier med studenter såväl som med marknadsledare på området.

Examination

Kursen examineras genom

  • Grupprojekt och tillhörande muntlig presentation
  • Enskilda uppgifter

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista fram till nästa kursomgång.

Övriga föreskrifter

Kursspråk är engelska.
Kursen erbjuds inom ramverket för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) och genomförs av Kungliga tekniska högskolan (KTH).

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Osterwalder, Alexander; Pigneur, Yves, Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, Clark, Tim, Hoboken, N. J. : Wiley, cop. 2010 - 278, [3] s. ISBN: 978-0-470-87641-1 (pbk.), LIBRIS-ID: 11901379, *

Steve Blank, Why the Lean Startup Changes Everything, Harvard Business Review, May 2013.

Henry Chesbrough, Business Model Innovation: Its Not Just About Technology Anymore, Strategy & Leadership, vol. 35, no. 6, 2007.

Henry Chesbrough, Business Model Innovation: Opportunities and Barriers, Long Range Planning 43, 2010.