Kursplan för Socialt entreprenörskap
Social Entrepreneurship
Basdata
Särskild behörighet
Minst 120 hp. Därutöver krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6 med godkänt betyg.
Mål
Kursens lärandemål är att deltagarna ska kunna:
- Förklara och diskutera begreppet socialt entreprenörskap, dess olika former, historia och relation till entreprenörskap, samt att problematisera vad företags och/eller ideell sektors sociala påverkan medför
- Förklara begreppet ”företags sociala ansvar” (CSR) och redogöra för dess historia
- Utvärdera de effekter som samhället har på företag
- Utvärdera de effekter som företag har på samhället
- Identifiera hur planering och genomförandet av pr-aktiviteter används i socialt entreprenörskap/CSR
- Utveckla en fallstudie om socialt entreprenörskap med hjälp av avancerade affärsmodeller och som inbegriper planering av pr-aktiviteter
Innehåll
Syftet med kursen är att placera social innovation och socialt entreprenörskap i ett större samhälleligt sammanhang, där begreppet både sätts i relation till entreprenörskap och där en historisk förståelse skapas kring framväxten av intresset för det sociala. Studenterna kommer under kursens gång att öka sin förståelse för socialt entreprenörskap genom att da del av olika teorier och skapa en förståelse för att socialt entreprenörskap kan ta många olika skepnader. De kommer också, genom ett projektarbete, att få träna den handlingsförmåga som krävs för att införa en social innovation och/eller utveckla nya företag med en social orientering.
Sociala behov uttrycks på en mängd olika sätt i dagens samhälle. Några av dessa behov tas huvudsakligen omhand av offentliga organisationer, andra av privat näringsliv (föreningar, ideella organisationer, eller företag). Men så kanske det också finns behov som överhuvudtaget inte besvaras. Alltefter att olika förändringar inträffar i samhället kan de praktiker som idag möter upp våra sociala behov komma att förändras. I framtiden behöver det inte självklart vara samma utbud/behov som tillgodoses. Några behov/utbud kan falla bort och andra kan tillkomma. Som en respons på detta uppstår, möjligheter för somliga, problem för andra, vilket leder till att nya initiativ tas. Det är skapandet av dessa nya initiativ som står i fokus för denna kurs.
Social innovation omfattar att kunna identifiera nya problem som uppstår, att hitta lösningar till dem och se möjligheter för handling; individuellt eller kollektivt. Entreprenörskap, som den process genom vilken dessa initiativ utvecklas och nya ”världar” skapas, inbegriper hur vi diskuterar dessa problem/möjligheter/initiativ med andra liksom hur vi de facto genomför dem i konkret handling. Social innovation och entreprenörskap medför ibland att logiker från samhällets tre sektorer (ideellt, offentligt, privat) möts, krockar och ”ställer till det” när idéer omformas till konkret praktik. Under denna kurs kommer etiska moraliska och normativa frågor att lyftas fram, i relation till de olika teorierna, men också i relation till praktiska exempel liksom det kursens projektarbete.
Arbetsformer
Undervisningen kommer att baseras på föreläsningar, med utrymme för reflektion, diskussioner och inspirerande gästföreläsningar. Ett projektarbete inom socialt entreprenörskap kommer att utvecklas under kursens gång genom grupparbeten.
Examination
Kursen examineras genom:
- Aktivt deltagande i kursen
- Individuell uppsats
- Litteraturseminarier
- Case (projektarbete)
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista fram till nästa kursomgång.
Övriga föreskrifter
Kursspråk är engelska.
Kursen erbjuds inom ramverket för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) och genomförs av Stockholms Universitet.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Austin,, J.; Stevenson,, H.; Wei-Skillern,, S., Social and commercial entrepreneurship: Same, different, or both?, Wiley Online Library, 2006 http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-6520.2006.00107.x/full, 1-22. (SEM 1), *
- Baron,, D.P., Corporate Social Responsibility and Social Entrepreneurship,, Wiley Online Library, 2007 http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1530-9134.2007.00154.x/full, 683717, *
- Bartlett, Jennifer L., Chapter 4 in The Handbook of Communication and Corporate Social Responsibility) (SEM 2), John Wiley & Sons, 2011 http://www.google.se/books?hl=sv&lr=&id=SIVeZLDKhSYC&oi=fnd&pg=PR8&dq=B artlett+2011+PR+and+CSR&ots=_tcxaxKbL2&sig=lUNbzOx3rnhIaCJd-‐ P3myAwFVig&redir_esc=y, *
- Dacin,, P. A.; Dacin,, M. T.; Matear,, M., Social entrepreneurship: Why we dont need a new theory and how we move forward from here, Academy of Management, 2010 http://amp.aom.org/content/24/3/37.short, 37-57, *
- Dempsey,, S.E.; Sanders,, M.L., Meaningful work? Nonprofit marketization and work/ life imbalance in popular autobiographies of social entrepreneurship, Sage Journals, 2010 http://org.sagepub.com/content/17/4/437.short, 437. (SEM 2), *
- Eikenberry,, A. M.; Kluver,, J. D., The Marketization of the Nonprofit Sector: Civil Society at Risk?, Wiley Online Library, 2004 http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-6210.2004.00355.x/abstract, 132‐140, *
- Friedman,, M., The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits, New York Times Company, 1970 http://www.colorado.edu/studentgroups/libertarians/issues/friedman-soc-resp-business.html, *
- Gawell, Malin, Social Entrepreneurship: Action Grounded in Needs, Opportunities and/or Perceived Necessities?, springer, 2012 http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11266-012-9301-1, *
- Hall,, J.K.; Daneke,, G. A.; Lenox,, M.J., Sustainable development and entrepreneurship: Past contributions and future directions, Elsevier, 2010 http://faculty.darden.virginia.edu/LenoxM/pdf/jbv_se.pdf, 439448. (SEM 2), *
- Izaidin,, Abdul Majid; Wei-Loo,, Koe, Sustainable Entrepreneurship (SE): A revised model based on Triple Bottom Line (TBL), HR mars, 2012 http://www.hrmars.com/admin/pics/855.pdf, (6), *
- Rose,, N., Government, authority and expertise in advanced liberalism, Taylor & Francis Online, 1993 http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03085149300000019#.UqXaR9LuLeA, 283-299. (SEM 1), *
- A typology of social entrepreneurs: Motives, search processes and ethical challenges, Shaker A., Zahra; Gedajlovic,, Eric; Neubaum,, D. O.,; Shulman,, J.M., Elsevier, 2009 http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0883902608000529, 519532, *