Kursplan för Design Thinking

Design Thinking

Basdata

Kurskod: 2XX063
Kursens namn: Design Thinking
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Bioentreprenörskap
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande: 2013-12-12
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2014

Särskild behörighet

Minst 120 hp. Därutöver krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6 med godkänt betyg.

Mål

Meningen med denna kurs är att lära studenter de avancerade metoder som finns tillgängliga för design thinking. Lärandemålen är att studenterna efter kursens slut självständigt ska kunna:

  • Samla in och använda metoder inom design thinking.
  • Utvärdera och organisera de koncept som dessa metoder genererar.
  • Diskutera och kritiskt analysera styrkor, svagheter och den innovativa potentialen i förslag från andra kursdeltagare.
  • Utveckla, dokumentera och artikulera ett sammanhängande designförslag baserat på de genererade resultaten.
  • Demonstrera hur design thinking kan förändra och utöka studentens eget disciplinära sätt att se på världen.
  • Utveckla och argumentera för ett interdisciplinärt entreprenöriellt initiativ, inspirerat av design thinking-processen.

Innehåll

Design thinking är en kraftfull metod för att utforma strategiska interdisciplinära eller entreprenöriella initiativ som tillåter samband mellan koncept, metoder och ändrade förhållningssätt som annars skulle kunna förbises med ett mono-disciplinärt problemlösande förhållningssätt. Med ett ursprung i design, men med möjlighet att appliceras på ett brett spektra av discipliner har design thinking tillfört en potential att helt ändra på de metoder som de flesta, enligt rutin, arbetar efter. Människor har en naturlig begåvning för design thinking – metoden använder den associativa, improvisatoriska logiken i lek – men de flesta uppmuntras att undertrycka denna förmåga till förmån för mer pålitliga, om än mer begränsande metoder för problem-lösning.

För entreprenörer som värdesätter strävan efter validitet och innovation över tradition och repetition, kommer denna kurs att utrusta deltagarna med kunskaper för att främja sådana mål. Kursen använder ett praktiskt arbetssätt genom att undervisa i design thinking genom en blandning av föreläsningar, workshops och uppgifter. När studenterna har lärt sig de fundamentala delarna av design thinking uppmuntras de att undersöka hur man kan utveckla de etablerade teknikerna - genom att inkorporera delar av, till exempel, andra kreativa och design discipliner så som plotting, karaktärisering, visualisering, rollspel, story-boards och experience prototyping.

Eftersom kursen fokuserar på teman och spekulativa, post-kritiska prototyper av ”elaka” problem förväntas studenterna delta aktivt under hela kursen då undervisningen är interaktiv.

Arbetsformer

Kursen kombinerar föreläsningar med seminariediskussioner, workshops, grupp samt individuella presentationer av studenterna såväl som av ledande inom området.

Examination

Kursen examineras genom:

  • studentens interdisciplinära entreprenöriella förslag, den slutgiltiga presentationen och dokumentationen av hur design thinking har lett fram till detta resultat.
  • omdömen du erhåller från dina team-medlemmar, och en utvärdering samt en motivering av de omdömen som du ger dig själv samt dina team-medlemmar.
  • individuella uppgifter.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista fram till nästa kursomgång.

Övriga föreskrifter

Kursspråk är engelska.
Kursen erbjuds inom ramverket för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) och genomförs av Konstfack.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Brown, Tim; Katz, Barry, Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation, 1. ed. : [New York] : Harper Business, cop. 2009 - viii, 264 p. ISBN: 9780061766084 (hc.), LIBRIS-ID: 11687397, *
  • Klein, Julie Thompson, Interdisciplinarity: history, theory, and practice, Detroit : Wayne State Univ. Press, 1990 - 331 s. ISBN: 0-8143-2087-2, LIBRIS-ID: 8311656, *
  • Burnham, J, Systems Esthetics, Artforum, 1968 Reprinted from Artforum, *
  • Hayek, F, The Use of Knowledge in Society, 1945 Ingår i: The American economic review, Nashville, Tenn. : 1911- ISSN: 0002-8282, LIBRIS-ID: 8257228, Tidskriftens hemsida, XXXV (1945) : 4, s. 519-30, *
  • Jones, R, Are You Experienced?, 2009 http://www.frieze.com/issue/article/are_you_experienced/, Ingår i: Frieze: contemporary art and culture, London : Frieze, 1991- ISSN: 0962-0672, LIBRIS-ID: 3993625, (2009) : 120, *

Michalko, M. (2006): Thinkpak: A Brainstorming Card Deck (Ten Speed Press)

IDEO (2003) Method Cards: 51 Ways to Inspire Design (IDEO)

Taylor, M. (2009): End the University as We Know It (New York Times, April 26 2009).