Kursplan för Global omvårdnad

Global Nursing

Basdata

Kurskod: 2XX075
Kursens namn: Global omvårdnad
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande: 2018-03-27
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2018

Särskild behörighet

Pågående studier år 3 sjuksköterskeprogrammet eller inom ett specialistsjuksköterskeprogram vid Karolinska Institutet.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska förvärva fördjupade kunskaper för att kunna planera och bedriva omvårdnad ur ett globalt perspektiv.

Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:

  • beskriva vårdmöten när personer söker vård i en multikulturell kontext
  • identifiera och motivera val av omvårdnadsbehov och planera för vårdaktiviteter med beaktande av hälsoresurser och barriärer relaterade till levnadsvillkor avseende sociala, ekonomiska och demografiska aspekter
  • reflektera över skillnader i sjukdomar, omvårdnadsbehov och tillgång till vård i låg-, medel- och höginkomstländer
  • analysera hur hälsofrämjande och förebyggande vård i resurssvaga sammanhang planeras med fokus på nutrition, vatten, sanitet, vaccinationer, amning och familjeplanering i ett globalt hälsoperspektiv
  • analysera sjuksköterskors roller i olika hälso- och sjukvårdssammanhang globalt.

Innehåll

Kursen sätter fokus på:

  • vårdmöten, inventering av vårdbehov och planering av omvårdnadsaktiviteter i ett globalt perspektiv
  • roller och ansvarsområden för sjuksköterskor engagerade i multikulturell sjukvård i Sverige och globalt
  • hälsofrämjande och förebyggande av sjukdom i livscykelperspektiv med beaktande av skillnader i levnadsvillkor för olika populationer
  • hälso- och sjukvård inklusive omvårdnad i skilda kontexter t ex flyktingförläggningar, naturkatastrofer genom att intervjua personer i olika hjälporganisationer.

Arbetsformer

Det här är en webbaserad kurs. Kursen omfattar 1-3 schemalagda dagar på campus.

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, onlinediskussioner, webbaserade uppgifter, studiebesök och självstudier.

Undervisningsspråk: engelska

Examination

Kursen examineras med en webbaserad examination, en skrifligt rapport om studiebesök och en muntlig presentation vid seminarium.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Styrelsen för utbildnings fastställda riktlinjer.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer
med innehållet i kursen. Följande kurs är överlappande: [2SP045, Global omvårdnad, 7,5hp].

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Grootjans, J; Newman, S, The relevance of globalization to nursing: a concept analysis, International Nursing Review, 60: 78-85, 2013 *
  • Skolnik, R, Global Health 101, Jones and Bartlett Learning Books, 2012 *
  • Guidelines for Implementing Culturally Competent Nursing Care, Douglas, MK; Rosenkoetter, M; Pacquiao, DF; et al., Journal of Transcultural Nursing, 25 (2): 109-121, 2014 *
  • Breakey, S; Corless, IB; Meedzan, NL, Global Health Nursing in the 21st Century, Springer Publishing Company, New York (Available as E-book), 2015
  • 'Global health' and 'global nursing': proposed definitions from The Global Advisory Panel on the Future of Nursing, Wilson, L; Mendes, IAC; Klopper, H; Catrambone, C; Al-Mahita, R; Norton, ME; Hill, M, Journal of Advanced Nursing, 72 (7), 1529-1540, 2016
  • Health-related quality of life and needs of care and support of adult Tanzanians with cancer: a mixed-methods study, Masika, GM; Wettergren, L; Kohi, TW; von Essen, L, Health and Quality of Life Outcomes, 10:133, 2012
  • Ekblad, S; Linander, A; Asplund, M, An exploration of the connection between two meaning perspectives: an evidence-based approach to health information delivery to vulnerable groups of Arabic- and Somali-speaking asylum seekers in a Swedish context, Global Health Promotion, 19 (3): 21-31, 2012
  • Andrews, Margaret M.; Boyle, Joyceen S., Transcultural concepts in nursing care, Seventh edition : Philadelphia : Wolters Kluwer, [2016] - 446 p. ISBN: 9781451193978, LIBRIS-ID: 18580264,
  • Ekblad, Solvig; Hjerpe, Ann; Lunding, Hanna, Culturally tailored group training to enhance equity in health among migrant women in Sweden, Public Health Panorama, 2 (4), 401-588, WHO Regional Office for Europe, 2016
  • Holtz, Carol, Global Healthcare: Issues and Policies, Jones and Bartlett Learning Books, 2017