Kursplan för Entreprenöriella familjeföretag

Entrepreneurial family firms

Basdata

Kurskod: 2XX079
Kursens namn: Entreprenöriella familjeföretag
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Bioentreprenörskap
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande: 2022-05-18
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2023

Särskild behörighet

Minst 120 högskolepoäng.

Mål

Kursen är utformad för studenter som är intresserade av att arbeta i familjeföretag (t.ex. som entreprenörer, chefer, ägare, anställd) eller med familjeföretag (t.ex. som rådgivare, konsulter, styrelseledamöter, bankirer) eller för de som kommer från en familjeföretagarbakgrund (t.ex. nästa generations ägare i familjeföretag). Det övergripande syftet med denna kurs är således att hjälpa studenterna att utveckla färdigheter som gör det möjligt för dem att i praktiken tillämpa lämpliga modeller, teorier och erfarenheter som presenteras under kursen, samt att kritiskt undersöka styrkor och svagheter hos dessa modeller, teorier och upplevelser.

Efter avslutad kurs, ska studenterna kunna:

  • Uppvisa en djup förståelse för centrala egenskaper, möjligheter och utmaningar som olika typer av familjeföretag konfronteras med, och hur de skiljer sig från icke-familjeföretag
  • Beskriva och integrera huvudteorier, modeller och begrepp inom området familjeföretag, och förklara hur dessa kan användas för att förstå olika typer av entreprenöriella familjeföretag
  • Visa en avancerad förmåga att analysera vanliga teman som är viktiga för att bygga entreprenöriella familjeföretag och få dem att växa, både ur ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv
  • Visa en avancerad förmåga att integrera och reflektera över vanliga utmaningar och viktiga beslut som entreprenöriella familjeföretag står inför och bygga lämpliga strategier för att hantera dessa utmaningar och viktiga beslut i praktiken

Innehåll

Kursen introducerar studenterna till det breda, men komplexa fenomenet: entreprenöriella familjeföretag. Kursen täcker många teman som är relevanta vid uppstart av ett nytt företag, eller för att upprätthålla den entreprenöriella kapaciteten i etablerade familjeföretag och få den att växa. Exempel på teman som ingår i kursen är: familjeföretagens historia och egenskaper hos entreprenöriella familjeföretag över hela världen, strategi, innovation, styrning, ledarskap, generationsskifte, hållbarhet, finans, entreprenörskap över generationer, konflikter och relationer samt rådgivning till familjeföretag. Syftet med kursen är att introducera konceptuella verktyg och teoretiska ramar som kan hjälpa studenterna att bättre förstå entreprenöriella familjeföretag. Kursen innehåller också många praktiska inlärningssituationer med riktiga fallstudier, gästföreläsningar och eventuellt företagsbesök som rör både nya familjebaserade, innovativa satsningar och etablerade, långlivade familjeföretag som har behållit och utvecklat sin entreprenörsanda i århundraden. Kursen blandar exempel och erfarenheter från en svensk miljö med ett starkt internationellt fokus och perspektiv.

Arbetsformer

Kursen använder olika lärande- och undervisningsformer i syfte att förena teorier, koncept och modeller från ledande forskning, med praktik och erfarenhet som uppnås genom exempel, fallstudier och praktiska utmaningar från verkliga livet. Några föreläsningar kommer att hållas av kursansvarig i början av kursen, men många kurstillfällen kommer att ske i form av klasspresentationer och diskussioner kring litteratur, fallstudier (verkliga och skriftliga), gästföreläsningar och (eventuellt) företagsbesök. Mer specifikt har kursen inledande föreläsningar som lägger den teoretiska, kontextuella och praktiska grunden. Kursen har seminarier som fokuserar på verkliga fall/gästföreläsningar/företagsbesök, skriftliga undervisningsexempel och artiklar, och ett sista seminarium där deltagarna presenterar sin projektrapport om ett verkligt fall. Det praktiska projektet, som pågår under hela kursen, innebär att studentgrupper arbetar med verkliga utmaningar i ett familjeföretag, och detta är kärnkomponenten i kursformatet. Alla sammankomster (föreläsningar, seminarier, presentationer) är interaktiva och bygger på studenternas aktiva deltagande. Instruktörens roll är att stötta och underlätta elevernas lärande och deras förmåga att utveckla färdigheter som är användbara i fråga om ledarskap och familjeföretag.

Studenter får uppgifter inför varje sammankomst och bör vara redo att presentera och diskutera dessa under lektionerna. Kursens övergripande struktur bygger på ett antal teman (t.ex. kontexten och egenskaperna hos entreprenöriella familjeföretag, strategi, innovation, styrning, ledarskap, generationsskifte, hållbarhet, ekonomi, entreprenörskap, exit, konflikter/relationer och rådgivning) som tillsammans bidrar till en avancerad och djup förståelse för olika aspekter av det mångfacetterade fenomen som entreprenöriella familjeföretag utgör. Videor och olika former av berättelser och texter kommer att användas i undervisningen. Studenter förväntas genomföra en professionell presentation av sitt praktiska projekt mot slutet av kursen. Denna presentation kommer att ingå som en del av examinationen.

Examination

Examinationen sker både individuellt (60 %) och i grupp (40 %).

Studenten måste slutföra alla kursens uppgifter för att få ett godkänt betyg.

Efter avslutad kurs kommer slutbetyget att bestå av en kombination av resultaten från alla examinationer.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas

Obligatoriskt deltagande

Deltagande på interaktiva moment så som seminarier och workshops är obligatoriskt. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursen erbjuds inom ramverket för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) och genomförs av Stockholm School of Economics (SSE).

Litteraturlista och övriga läromedel

Kurslitteraturen består huvudsakligen av artiklar från ledande vetenskapliga och akademiska tidskrifter på området och från praktikorienterade akademiska tidskrifter (t.ex. Harvard Business Review). Detta kompletteras med fallstudier och tidningsartiklar. Det finns ingen obligatorisk kursbok, utan en rekommenderad kursbok som referensmaterial.