Kursplan för Konstnärligt entreprenörskap
Artistic Entrepreneurship
Basdata
Särskild behörighet
Minst 120 högskolepoäng.
Mål
Kursen syftar till att skapa möjligheter för studenten att förvärva kunskaper och praktiska färdigheter i att använda entreprenörskap samt konstnärliga metoder som ett sätt att generera, skapa, leverera och utvärdera kulturella och/eller samhälleliga värden i tvärdisciplinära projekt.
Efter avslutad kurs, ska studenterna kunna:
- applicera olika metoder för affärsmodellering inom konstnärliga området
- använda verktyg och tankevanor (habits of mind) för att initiera entreprenörsprojekt med en kärna inom konstnärligt/kreativt utövande
- tillsammans med andra planera, skapa, genomföra och utvärdera tvärdisciplinära projekt med ett konstnärligt/kreativt utövande
- använda metoder som improvisation och scenframställning i samskapande för att gemensamt skapa och presentera projektidéer och att muntligt och skriftligt tydligt kunna presentera och förklara för andra en konstnärlig/ kulturell projektidé och dess genomförande
- identifiera, reflektera över och formulera sitt eget konstnärliga/kreativa utövande som bas för tvärdisciplinära entreprenörsprojekt
- reflektera över den egna konstnärliga och tvärdisciplinära praktikens möjligheter och påverkan i en samhällskontext
Innehåll
Kursen vänder sig till studenter som har någon form av egen konstnärlig/kreativ praktik (även på amatörnivå) och tar sin utgångspunkt i studentens konstnärliga/ kreativa utövande. Ett tvärdisciplinärt sätt att arbeta baseras på modellen för de "The Seven Trans-disciplinary Habits of Mind".
Kursen kännetecknas av kreativitet, interaktioner, experiment och praktiskt arbete. Metoderna som presenteras, entreprenöriella såväl som konstnärliga/ kreativa, syftar till att användas för att planera en process från idé till handling.
Kursen syftar också till att ge studenten färdigheter och kunskaper att använda konstnärliga och kreativa metoder och processer i nya sammanhang.
Arbetsformer
Kursen innehåller följande:
- undervisnings- och läraktiviteterna inkluderar föreläsningar och litteraturstudier, exempel på best-practice med gäster som arbetar inom området konstnärligt företagande, reflektion och diskussioner
- projektarbete i grupper där studenterna skapar en plan för ett konstnärligt och tvärdisciplinärt projekt
Examination
Examinationen sker både individuellt (60 %) och i grupp (40 %).
Studenter måste få godkänt på alla examinationer för att få ett godkänt betyg på hela kursen.
Efter avslutad kurs kommer slutbetyget bestå av en kombination av resultatet från alla examinationer.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas
Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursen erbjuds inom ramverket för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES) och genomförs av Kungliga Musikhögskola (KMH).
Litteraturlista och övriga läromedel
Kurskompendium med relevanta artiklar kommer delas ut innan kursstart.
Referensbok
- Osterwalder, Alexander; Pigneur, Yves, Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers, Clark, Tim, Hoboken, N. J. : Wiley, cop. 2010 - 278, [3] s. ISBN: 978-0-470-87641-1 (pbk.), LIBRIS-ID: 11901379, Referensbok,