Kursplan för Policysatsningar: Innovation i offentliga organisationer

Policy Ventures: Innovation in Public Organizations

Basdata

Kurskod: 2XX083
Kursens namn: Policysatsningar: Innovation i offentliga organisationer
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Helt otillräcklig (F), otillräcklig (Fx), tillräckligt (E), tillfredsställande (D), bra (C), mycket bra (B) eller utmärkt (A)
Kursansvarig institution: Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ: Utbildningsnämnden LIME
Datum för fastställande: 2024-09-11
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2024

Särskild behörighet

Minst 120 högskolepoäng. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna:

  • Beskriva och förklara centrala drag hos offentliga organisationer.
  • Tillämpa teorier om organisation, styrformer, entreprenörskap och innovation för att analysera empiriska fall av offentliga organisationer.
  • Diagnostisera utmaningar för offentliga organisationer som vill leverera tjänster av hög kvalitet till samhällets intressenter.
  • Utvärdera insatser och policys som syftar till att förbättra offentliga organisationer.
  • Formulera strategiska (långsiktiga) eller taktiska (kortsiktiga) agendor för offentliga organisationer som vill initiera förändring och förbättring.

Innehåll

Offentliga organisationer är centrala för ett välfungerande samhälle. De behöver upprätthålla stabilitet i vad de gör, men också förnya och förändra sig för att möta samhälleliga utmaningar och tjäna medborgarna. Denna kurs ger kunskap om dynamiken i, och utmaningar med, att utveckla och förnya offentliga organisationer. Kursen innehåller fallstudier där kursdeltagare arbetar tillsammans med offentliga organisationer för att bidra till medborgarnas välfärd. Kursen förbereder studenterna för att arbeta i, ge råd till och driva innovationsprojekt med offentliga organisationer.

Denna kurs ger en forskningsbaserad förståelse för offentlig sektors egenskaper och dess relationer till företag och ideella organisationer. Det gör den relevant för alla studenter som kommer att arbeta inom eller med offentliga organisationer. Kursen utgår från studier av offentliga organisationer, med särskilt fokus på förändring och innovation. Centrala drag hos offentliga organisationer diskuteras och jämförs med ideella och vinstdrivande organisationer, inklusive styrformer, regleringar, gemensamma standarder och centrala intressenter.

Kursen består av tre sammanhängande delar:

  • Offentlig sektors egenskaper
  • Offentliga organisationers relationer och styrformer
  • Innovation i offentliga organisationer

Fallstudier av lokala och nationella offentliga organisationer diskuteras, där kursdeltagarna fungerar som förändringskonsulter som tar itu med problem som organisationerna står inför.

Arbetsformer

Undervisningen i kursen består av interaktiva föreläsningar, både forskningsbaserade och praktiska, litteratur (forskningsartiklar och bokkapitel) samt levande fallstudier som grund för lärandet. Hemuppgifter och självstudier är nödvändiga komplement till kursen. De tre delarna i kursen introduceras i den ordning som beskrivs ovan. Studenternas kunskap om litteraturen testas tidigt i kursen för att de ska kunna analysera och tillämpa begrepp och perspektiv från litteraturen i efterföljande fallstudier och diskussioner, vilket utvecklar en fördjupad förståelse för kursens ämnen. Presentationer av praktiker och levande fallstudier utgör en viktig förutsättning för teoridriven analys och ytterligare kunskapsinhämtning.

Examination

För att nå godkänt betyg krävs att studenterna uppnår godkänt betyg i samtliga examinationsmoment. Betygsättningen baseras på en skriftlig tentamen i klassen (30 % av betyget), två korta individuella terminsuppsatser (15 % vardera av betyget) och ett livecase genomfört i studentgrupper, presenterat och diskuterat i klassen (40 % av betyget).

Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: engelska.

Kursen erbjuds inom ramverket för Stockholm School of Entrepreneurship (SSES). Ansvarig institution: Stockholm School of Economics (SSE).