Kursplan för Åldrande och åldersrelaterad sjuklighet ur ett biologiskt, epidemiologiskt och kliniskt perspektiv
Aging and Age-Related Disorders from a Biological, Epidemiological and Clinical Perspective
Basdata
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård eller medicin. Alternativt socionomexamen. Dessutom krävs Engelska B/ Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Det övergripande målet med kursen är att utrusta studenterna med en övergripande förståelse för särdragen i hälso- och vårdbehov hos äldre, som omfattar olika ämnen relaterade till geriatriska syndrom, livsförloppsdeterminanter för hälsosamt åldrande och geriatrisk hälso- och socialvård. Genom att utforska dessa områden kommer studenterna att utveckla kritiskt tänkande, tillämpa forskningsmetodik och få en djup förståelse av komplexiteten i hälsahos äldre, för att bidra till kunskapsutveckling och effektiv vårdpraxis för den åldrande befolkningen.
Specifikt ska studenten efter genomgången kurs självständigt kunna:
- bedöma orsakerna till de negativa konsekvenserna av multimorbiditet och polyfarmaci för patienter, vårdgivare och hälso- och sjukvårdssystem samt möjligheterna till primär-till-kvartär prevention
- diskutera utmaningar och möjligheter inom demensforskning, till exempel den kliniska definitionen av kognitiva nedsättningar och användning av biomarkörer
- utvärdera konsekvenser av metoder som används i epidemiologiska studier för att definiera och hantera skörhet, sarkopeni och mått på fysisk funktion hos äldre vuxna
- utvärdera evidens från epidemiologiska studier inom levnadscykeln i åldrandet, med särskild tonvikt på interagerande effekter av biologiska, psykologiska och sociala faktorer och deras ojämlikheter historiskt och över tid och rum
- diskutera de utmaningar som är kopplade till nuvarande vård- och omsorgsorganisation, och i vilken utsträckning den kan möta äldres hälsobehov
Innehåll
Kursen består av tre moment.
Hälsoutmaningar och geriatriska syndrom hos äldre, 4.0 hp
Betygsskala: GU
Täcker olika ämnen, inklusive kroniska sjukdomar, multimorbiditet och polyfarmaci (Ämne 1); Kognitiv funktion och demens (Ämne 2); Skörhet, sarkopeni och fysisk funktion (Ämne 3).
Livsloppsfaktorer för hälsosamt åldrande och geriatrisk hälso- och socialvård, 3.5 hp
Betygsskala: GU
Täcker ämnet livsloppsdeterminanter för hälsa, åldrande och resiliens (Ämne 4) och medicinsk och social geriatrisk vård (Ämne 5).
Fördjupningsprojekt, 7.5 hp
Betygsskala: GU
Består av att skriva och presentera ett fördjupningsprojekt.
Arbetsformer
Kursens innehåll bygger på de senaste rönen inom området, följt av aktiviteter där studenterna ombeds att kritiskt reflektera i relation till sitt arbete/sin yrkesroll. Undervisningen består av en blandning av campusmöten och onlineundervisning och sker i form av föreläsningar, interaktiva gruppdiskussioner och interaktiva seminarier.
Examination
Kursen examineras genom grupparbeten (formativa bedömningar) och individuell skriftlig examination (summativ bedömning).
- Moment Hälsoutmaningar och geriatriska syndrom hos äldre (4 hp) samt moment Livsloppsfaktorer för hälsosamt åldrande och geriatrisk hälso- och socialvård (3, 5 hp) examineras genom individuellt skriftligt test relaterat till de ämnen som omfattas av det specifika momentet.
- Moment Fördjupningsprojekt (7,5 hp) examineras genom skriftlig fördjupningsuppgift som även presenteras muntligt.
Dessutom är aktivt deltagande i gruppdiskussioner och peer-granskning av medstudenters kursuppgifter obligatoriskt.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: engelska
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för Utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid Karolinska Institutet.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Vetenskapliga artiklar.
- Marengoni A, et al., Aging with multimorbidity: a systematic review of the literature, Ageing Research Reviews, 2011 Aging with multimorbidity: a systematic review of the literature,
- Barnett K, Mercer SSW, Norbury M, Watt G, Wyke, Epidemiology of multimorbidity and implications for health care, research, and medical education: a cross-sectional study, Lancet, 2012 Epidemiology of multimorbidity and implications for health care, research, and medical education: a cross-sectional study,
- Clegg A, et al., Frailty in elderly people, Lancet, 2013 Frailty in elderly people,
- Solomon A, et al., Advances in the prevention of Alzheimer's disease and dementia, J Intern Med., 2014 Advances in the prevention of Alzheimer's disease and dementia,
- Chatterji S, Byles J, Cutler D, et al., Health, functioning, and disability in older adults - Present status and future implications, Lancet, 2015 Health, functioning, and disability in older adults - Present status and future implications,
- Olde Rikkert MGM, Melis RJF, Cohen AA, Geeske P, Why illness is more important than disease in old age, Age & Ageing, 2020
- Rizzuto D, et al., Lifestyle factors related to mortality and survival: a mini-review, Gerontology, 2014 Lifestyle factors related to mortality and survival: a mini-review,
- López-Otín C, et al., The Hallmarks of Aging, Cell, 2013 The Hallmarks of Aging,
- Vaupel JW, Biodemography of human ageing, Nature, 2010 Biodemography of human ageing,
- Kingston A, Wohland P, Wittenberg R, et al, Is late-life dependency increasing or not? A comparison of the Cognitive Function and Ageing Studies, Lancet, 2017 Is late-life dependency increasing or not? A comparison of the Cognitive Function and Ageing Studies,
- Ferraro KF, Shippee TP, Aging and Cumulative Inequality: How Does Inequality Get Under the Skin?, Gerontologist, 2009 Aging and Cumulative Inequality: How Does Inequality Get Under the Skin?,