Kursplan för Vetenskaplig metod
Scientific method
Basdata
Särskild behörighet
Lägst betyget godkänd på kursen Arbetsliv och hälsa (3AH015)
Mål
Syftet med kursen är att uppnå den kunskap och de färdigheter som behövs för att sammanställa och utvärdera vetenskaplig litteratur inom arbete och hälsa, genomföra en mindre studie/undersökning kring arbete och hälsa samt förbereda studenterna för forskarutbildningsstudier.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Avseende kunskaper och förståelse:
- förklara vetenskapsteoretiska begrepp i relation till vetenskapsområdet Arbete och hälsa.
Avseende färdigheter och förmåga:
- formulera och problematisera vetenskapliga frågeställningar av relevans till vetenskapsområdet Arbete och hälsa,
- värdera skillnaderna mellan olika forskningsmetoder vad det gäller forskningsdesign, datainsamling, och analysmetoder; identifiera för- och nackdelarna med de olika forskningsansatserna; samt förstå hur de kompletterar varandra,
- kritiskt granska vetenskaplig litteratur och forskning inom kvantitativ och kvalitativ forskning,
- förmå att genomföra en mindre vetenskaplig studie med kvalitativ respektive kvantitativ ansats,
Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt:
- förklara och kritiskt reflektera kring forskningsetiska grundprinciper.
Innehåll
Kursen omfattar vetenskapsteori, vetenskapliga metoder samt etik. Vetenskapsteorin lägger grunderna för metodiken och omfattar deduktiv samt induktiv ansats samt vetenskapshistoria. Huvudfokus för kursen ligger dock på de vetenskapliga metoderna. Kursen går igenom både kvantitativ metod (Epidemiologi, experimentell design samt grundläggande statistisk) och kvalitativ metod. Dessutom ingår att värdera de etiska aspekterna inom forskningen och kring forskningsetiska grundprinciper.
Arbetsformer
Undervisningen utgörs främst av distansutbildning. Schemalagd campusundervisning kan förekomma. Undervisningsformerna omfattar föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier och enskilt arbete.
Obligatoriskt deltagande kan förekomma vid vissa undervisningsmoment.
Examination
Examination sker genom individuell skriftlig tentamen, skriftliga inlämningsuppgifter samt muntlig redovisning i seminarieform.
Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd. Individuella uppgifter bedöms med U/G/VG medan uppgifter i grupp bedöms med U/G.
För att få godkänt betyg krävs närvaro vid obligatoriska undervisningstillfällen och aktivt deltagande i seminarier.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
De studenter som ej är godkända efter sitt första examinationstillfälle har rätt att examineras vid ytterligare fem tillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Litteraturlista och övriga läromedel
Kurslitteratur
Ytterligare litteratur, i form av t.ex. vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma.
Obligatorisk litteratur
- Malterud, Kirsti, Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion, 3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 286 s. ISBN: 9789144094984, LIBRIS-ID: 16600544, *
- Grunderna i epidemiologi, Ahlbom, Anders, 3., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2006 - 134 s. ISBN: 91-44-03712-0z 914403712-0 (omsl.), LIBRIS-ID: 10123432, http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/1378-03/height/320/width/320/bild.jpg, *
- God forskningssed, Reviderad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet, 2017 - 82 s. ISBN: 978-91-7307-352-3, LIBRIS-ID: 21388308, Fritt tillgänglig via Vetenskapsrådet, *
- Birkler, Jacob, Vetenskapsteori: en grundbok, Björkander Mannheimer, Eva, 2. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s. ISBN: 978-91-47-01993-9 (tills. med 1. uppl.), LIBRIS-ID: 13519056, *
Rekommenderad litteratur
- Rothman, Kenneth J., Epidemiology: an introduction, 2. ed. : New York, NY : Oxford University Press, cop. 2012 - viii, 268 s. ISBN: 978-0-19-975455-7 (pbk. : alk. paper), LIBRIS-ID: 13454717,
- Dahmström, Karin, Från datainsamling till rapport: att göra en statistisk undersökning, 5. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 489 s. ISBN: 978-91-44-06027-9 (inb.), LIBRIS-ID: 12055806,
- Hernberg, Sven, Introduction to occupational epidemiology, Chelsea, Mich. : Lewis, cop. 1992 - 230 s. ISBN: 0-87371-636-1 ; CIP entry : $69.95 (est.), LIBRIS-ID: 6202131,
- Vaismoradi, M., Turunen, H., & Bondas, T., Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study., Nursing & health sciences, 2013 Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study., 15(3), 398-405.,