Kursplan för Examensarbete i klinisk medicinsk vetenskap
Degree project in Clinical medical science
Basdata
Särskild behörighet
Antagen till magisterprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap. Genomfört den allmänvetenskapliga kursen, 15 hp med godkänt resultat, samt valbar generell och/eller specifik kurs om 15 hp med godkänt resultat alternativt motsvarande kompetens inom klinisk medicinsk vetenskap.
Mål
Kursens mål är att studenten skall ha fördjupat sina kunskaper och sin förmåga inom vetenskapsområdet klinisk medicinsk vetenskap genom att genomföra och redovisa ett självständigt vetenskapligt arbete i form av ett teoretiskt arbete, en mindre empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie med relevans för vetenskapsområdet.
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
-visa kunskap om vetenskapsområdet inbegripet såväl överblick inom området som specifik kunskap för valt fördjupningsområde,
-visa fördjupad kunskap i vetenskaplig metodik med relevans för det egna examensarbetet.
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
-självständigt planera, genomföra och presentera ett examensarbete utifrån givna tidsramar,
-visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information som grund för examensarbetet,
-tillämpa forskningsetiska principer och riktlinjer,
-identifiera, formulera, analysera, reflektera och bedöma problemställningar med relevans för vetenskapsområdet och för samhället,
-välja, diskutera och argumentera för val av forskningsdesign och metod.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
-visa kunskap och förståelse för innebörden i forskningsetiska principer och riktlinjer,
-diskutera och argumentera för det egna arbetets vetenskapliga och kliniska relevans i relation till egna och andra professioner.
Innehåll
Kursens innehåll
-identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
-insamling, analys och sammanställning av data
-forskningsetiska överväganden
-författande av självständigt vetenskapligt arbete
-presentation och försvar av examensarbete
-opposition på annan students examensarbete
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Kursens arbetsformer utgörs av att planera, genomföra och rapportera ett självständigt vetenskapligt arbete i form av ett teoretiskt arbete, en mindre empirisk studie eller en systematisk litteraturstudie. Obligatorisk undervisning i form av seminarier och handledning förekommer. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursansvarig.
Examination
Examination utgörs av presentation och argumentation (respondentskap) av ett självständigt författad examensarbete med relevans för vetenskapsområdet samt av granskning och diskussion (opponentskap) av en annan students examensarbete. Examensarbetet, respondentskap samt opponentskap skall omfatta samtliga lärandemål i kursen. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt respondent- och opponentskap.
Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd. För att få betyget Godkänd på kursen fodras Godkänt betyg på den skriftliga rapporten, respondentskap samt opponentskap. För att få betyget Väl godkänd på kursen fodras dessutom Väl godkänt betyg på den skriftliga rapporten samt på respondentskapet.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
Kursen läggs ner och ges för sista gången vårterminen 2017. Examination enligt denna kursplan ges för sista gången vårterminen 2018, för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, i första hand utifrån nedanstående litteraturlista.
- Skrivregler för svenska och engelska från TNC, Solna : Terminologicentrum (TNC), 2001 - 236 s. ISBN: 91-7196-100-3, LIBRIS-ID: 8372003, *
Fördjupningslitteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, nedanstående litteratur är förslag på detta.
Forskningsetik
- Day, Robert A.; Gastel, Barbara, How to write and publish a scientific paper, 6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN: 0-521-67167-1 (hft.), LIBRIS-ID: 10148844,
- Ethics in qualitative research, Mauthner, Melanie, London ; a Thousand Oaks, CA : Sage Publications Ltd, 2002 - x, 172 s. ISBN: 0-7619-7309-5 (hft.), LIBRIS-ID: 8954442,
- Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo, Good research practice - what is it?: views, guidelines and examples, Stockholm : Vetenskapsrådet, 2006 - 89 s. ISBN: 91-7307-086-6, LIBRIS-ID: 10161165, http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%201.2006.pdf,
Fördjupningslitteratur
Denna fördjupningslitteraur handlar om DESIGN
- Creswell, John W.; Plano Clark, Vicki L, Designing and conducting mixed methods research, Thousand Oaks, Calif. ; a London : SAGE, cop. 2007 - xviii, 275 p. ISBN: 9781412927918 (hbk.), LIBRIS-ID: 10467450, http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0610/2006008436.html,
- Hulley, Stephen B., Designing clinical research, 3. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007 - xv, 367 p. ISBN: 9780781782104, LIBRIS-ID: 10535344,
- Maxwell, Joseph A., Qualitative research design: an interactive approach, 2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN: 0-7619-2607-0 (cloth), LIBRIS-ID: 9527020,
- Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano, Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice, 8. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2008 - xviii, 796 s. ISBN: 978-0-7817-9468-8 (alk. paper), LIBRIS-ID: 10504332, http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0711/2007006184.html,
Fördjupningslitteratur
Denna fördjupningslitteratur handlar om KVANTITATIVA ansatser och metoder
- Altman, Douglas G.; Gardner, M. J. q (Martin John), Statistics with confidence [Elektronisk resurs] b confidence intervals and statistical guidelines., 2nd ed. / b edited by Douglas G. Altman .. [et al.]. : [Great Britain] : BMJ Books, 2000. - xii, 240 p. LIBRIS-ID: 9773694, http://ezproxy.its.uu.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/uppsala/Doc?id=10033071 z Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet,
- Cohen, Jacob, Statistical power analysis for the behavioral sciences, 2. ed. : Hillsdale : L. Erlbaum Associates, 1988 - xxi, 567 s. ISBN: 0-8058-0283-5, LIBRIS-ID: 8310412,
- Handbook of health research methods: investigation, measurement and analysis, Bowling, Ann; Ebrahim, Shah, Maidenhead : Open University Press, 2005 - x, 625 s. ISBN: 978-0-335-21461-7 (hbk.), LIBRIS-ID: 9951075,
- Howell, David C., Fundamental statistics for the behavioral sciences, 6. ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth, cop. 2008 - xiv, 594 p. ISBN: 0495099007 (hbk.), LIBRIS-ID: 10469533,
- Nunnally, Jum C.; Bernstein, Ira H., Psychometric theory, 3. ed. : New York : McGraw-Hill, cop. 1994 - xxiv, 752 s. ISBN: 0-07-047849-X, LIBRIS-ID: 8273692,
- Pett, Marjorie A., Nonparametric statistics for health care research: statistics for small samples and unusual distributions, Thousand Oaks : Sage, cop. 1997 - 307 s. ISBN: 0-8039-7038-2, LIBRIS-ID: 5691752,
- Streiner, David L.; Norman, Geoffrey R., Health measurement scales: a practical guide to their development and use, 3. ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2003 - xii, 283 s. ISBN: 0-19-852847-7, LIBRIS-ID: 9079866,
- Vittinghoff, Eric, Regression methods in biostatistics: linear, logistic, survival, and repeated measures models, New York : Springer, cop. 2005 - xv, 340 p. ISBN: 0-387-20275-7 (acid-free paper), LIBRIS-ID: 9962279,
Fördjupningslitteratur
Denna fördjupningslitteratur berör KVALITATIVA ansatser och metoder
- Dahlberg, Karin, Reflective Lifeworld Research, 2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2008 ISBN: 91-44-04925-0, LIBRIS-ID: 10616729,
- Interpretive phenomenology: embodiment, caring and ethics in health and illness, Benner, Patricia E., London : Sage, cop. 1994 - 372 s. ISBN: 0-8039-5723-8 (hft.), LIBRIS-ID: 5691132,
- Krippendorff, Klaus, Content analysis: an introduction to its methodology, 2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage, cop. 2004 - xxiii, 413 s. ISBN: 0-7619-1544-3 (inb.), LIBRIS-ID: 9415626,
- Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend, Den kvalitativa forskningsintervjun, 2:a : Lund : Studentlitteratur, 2009 LIBRIS-ID: 9607320,
- Morse, Janice M; Field, Peggy-Anne; Field, Peggy-Anne. t Nursing research, Qualitative research methods for health professionals, 2nd ed : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, c1995. - 254 s. ISBN: 0-8039-7326-8, LIBRIS-ID: 5691888,
- Phenomenology and psychological research, Aanstoos, Christopher; Giorgi, Amedeo, Pittsburgh, Pa. : Duquesne University Press, 1985 - x, 216 s. ISBN: 0-8207-0174-2, LIBRIS-ID: 5782272,
- Strauss, Anselm L.; Corbin, Juliet M., Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory, 2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, cop. 1998 - xiii, 312 s. ISBN: 0-8039-5939-7 (inb.), LIBRIS-ID: 5691227,
- Writing in the dark: phenomenological studies in interpretive inquiry, Van Manen, Max., London, Ont. : Althouse, 2002 - 252 p. ISBN: 0-920354-49-1 (pbk.), LIBRIS-ID: 8424780,
Fördjupningslitteratur
Denna fördjupningslitteratur handlar om SKRIVPROCESSEN
- Day, Robert A.; Gastel, Barbara, How to write and publish a scientific paper, 6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN: 0-521-67167-1 (hft.), LIBRIS-ID: 10148844,
Fördjupningslitteratur
Denna fördjupningslitteratur handlar om olika former av LITTERATURSTUDIER
- Cooper, Harris M, Synthesizing research: a guide for literature reviews, 3. ed. : Thousand Oaks : SAGE, cop. 1998 - 201 s. ISBN: 0-7619-1347-5, LIBRIS-ID: 5601608,
- Higgins, JPT; Green, S editors, Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions 4.2.6: [updated September 2006]. In: The Cochrane Library, 4 : Chichester, UK : John Wiley & Sons, Ltd., 2006
- Users' guides to the medical literature: a manual for evidence-based clinical practice, Guyatt, Gordon; Rennie, Drummond, Chicago b American Medical Association, c cop. 2002 : American Medical Association, cop. 2002 - 706 s. ISBN: 1-57947-174-9, LIBRIS-ID: 8842951,