Kursplan för Tillämpad kommunikation i biomedicin och professionell utveckling
Applied Biomedical Communication and Professional Development
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Lägst betyget G på moment Biomedicin - yrkeskunskaper, 3 hp, på kursen Avancerad biomedicin, 10.5 hp på Masterprogrammet i biomedicin.
Mål
Kursens mål är att förbättra kommunikationsförmågor som alla biomedicinska forskare behöver.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Avseende kunskap och förståelse:
- Identifiera de färdigheter som krävs för att söka olika yrkesvägar.
Avseende färdighet och förmåga
- Använda stil och format för innehåll som är ändamålsenligt och lämpligt för kommunikation med allmänheten och forskarsamhället, både skriftligt och muntligt.
- Kunna kommunicera vetenskapliga begrepp genom digitala medier och bilder.
- Tillämpa korrekt format och språkdräkt, lämplig för vetenskapliga forskningsartiklar.
- Kritiskt granska vetenskapliga figurer och text och ge konstruktiv feedback.
Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
- Resonera och reflektera över ett biomedicinskt problem/projekt utifrån ett globalt hälsoperspektiv.
- Reflektera över hur man presenterar experimentella data på ett etiskt sätt.
- Reflektera över de olika dimensionerna av interkulturell kompetens och deras betydelse för grupparbete.
Innehåll
Syftet med kursen är att studenten ska känna igen, förstå och använda lämplig stiloch format för vetenskapligt innehåll som är ändamålsenligt för kommunikation med olika syften och målgrupper. Aktiviteterna på kursen lägger stor vikt på att förstå och förbättra vetenskaplig skrivstil. Kursen täcker också vetenskaplig presentation, kamratåterkoppling och digitala medier inom det biomedicinska området.
Kursen är indelad i följande moment:
Vetenskapligt skrivande inom biomedicinsk forskning, 4.5 hp
Betygsskala: VU
Efter avslutat moment kommer studenten att ha vidareutvecklat sina verktyg för att skriva professionell engelska. Kritiskt förhållningssätt till läsning och skrivning samt skriftlig återkoppling utvecklas genom skrivandet av en text inspirerad av ett vetenskapligt forskningsmanuskript.
Tillämpad kommunikation i biomedicin och professionell utveckling, 3.0 hp
Betygsskala: VU
I detta kursmoment lär sig studenten hur kommunikationsstilar, metoder och kontext förändras beroende på målgruppen. Momentet kulminerar i en presentation och/eller utställning av vetenskapliga begrepp i kommunikationsstilar som är lämpliga för vetenskapssamhället och allmänheten. Ett specifikt fokus läggs på illustration och digital kommunikation. Studenten reflekterar också över personliga färdigheter som krävs för biomedicinska forskare inom olika yrkesvägar och i kommunikation på den internationella arbetsplatsen.
Arbetsformer
Lärande- och undervisningsaktiviteterna inkluderar skriftliga och muntliga kommunikationsövningar med emfas på peer-to-peer-lärande. Lärandeaktiviteter inkluderar workshops, seminarier, expertföreläsningar, hybridinlärningsaktiviteter och ett utåtriktat projekt.
Examination
Vetenskapligt skrivande inom biomedicinsk forskning (4.5 HP). Examinationen består av skriftliga uppgifter. Uppgiften innehåller en skriftlig uppsats skriven som en forskningsartikel, samt skriftlig kamratåterkoppling. Betygsätts U/G/VG.
Tillämpad kommunikation i biomedicin och professionell utveckling (3 HP). Examinationen består av skriftliga uppgifter och muntliga presentationer. I examinationen ingår en vetenskaplig presentation, personlig portfölj och en grafisk abstrakt. Betygsätts U/G/VG
Skriftliga uppgifter ska lämnas in före slutet av kursen enligt specifikation i schemat. För att få betyget "Godkänt" på kursen (betyget G eller högre) krävs minst "Godkänt" på alla kursens moment. För att få betyget "Väl godkänt" på kursen krävs betyget "Väl godkänt" på "Vetenskapligt skrivande inom biomedicinsk forskning" samt "Tillämpad kommunikation i biomedicin och professionell utveckling".
Obligatoriskt deltagande
Deltagande i de kursen ingående workshops, seminarier, grupp- och individuella uppgifter och föreläsningar kopplade till dessa delar är obligatoriska. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan kompenseras för. Studenten måste delta i de obligatoriska utbildningsinslagen eller ta igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar för att klara kursen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan göra detta utbildningsinslag förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter första examinationstillfället har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten inte är godkänd efter fyra examinationstillfällen, rekommenderas han/hon att ta kursen nästa ordinarie kurstillfälle och kan, efter det, delta i två ytterligare examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som provtillfälle räknas när studenten fysiskt närvarat eller på annat sätt deltagit vid en examination. Inlämning av icke ifylld examinationsuppgift som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som ett provtillfälle.
Anpassning av examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska och examination är på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Muntlig utvärdering, kursråd, kommer att genomföras under kursen.
