Kursplan för Avancerad biomedicin: forskningsprojekt 2

Frontiers in Biomedicine: Research project 2

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 4BI124
Kursens namn: Avancerad biomedicin: forskningsprojekt 2
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Biomedicin
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution: Institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-11, PN Biomedicin
Datum för fastställande: 2025-03-11
Reviderad av: Programnämnden för biomedicinprogrammen
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Lägst betyget G på moment Avancerad Biomedicin, Tillämpad biostatistik, Bioinformatik, termin 1 valbar kurs, Bioetik och försöksdjursvetenskap, Tillämpad kommunikation i biomedicin och professionell utveckling samt registrering på kursen Avancerad biomedicin: forskningsprojekt 1 på Masterprogrammet i biomedicin.

Mål

Syftet med kursen är att studenten under handledning ska utföra ett forskningsprojekt enligt en individuell studieplan, samt bredda och fördjupa teoretiska och metodologiska kunskaper inom det valda området inom biomedicin. Studenten kommer också att sammanfatta projektets resultat i en kort forskningsrapport, presentera dem i skriftligt och muntligt format under en postersession samt diskutera med kurskamrater och lärare.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Avseende kunskap och förståelse

  • visa kunskap om ett specifikt forskningsämne genom urval, analys och diskussion av litteratur som är relevant för forskningsområdet och genom att beakta translationell forskning;
  • diskutera och jämföra metoder relevanta för forskningsprojektet.

Avseende färdighet och förmåga

  • söka, välja ut och sammanfatta relevant litteratur;
  • genomföra ett forskningsprojekt och dokumentera, diskutera och visualisera resultaten med hjälp av ett följdriktigt vetenskapligt tillvägagångssätt;
  • visa självständigt, kritiskt och kreativt tänkande vid utredning av en biomedicinsk forskningsfråga;
  • kritiskt och objektivt bedöma andras vetenskapliga arbete och ge relevant återkoppling;
  • formulera nya vetenskapliga frågor som uppkommer under ett forskningsprojekt.

Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt

  • hantera vetenskapligt material och data på ett säkert, ansvarsfullt och etiskt korrekt sätt, i enlighet med Karolinska Institutets riktlinjer;
  • visa ett professionellt förhållningssätt avseende tidsplanering och kollegialt samarbete;
  • visa insikt i forskningens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och individens ansvar för hur den används;
  • visa medvetenhet om etiska, genus- och hållbarhetsrelaterade frågor kring forskningsämnet.

Innehåll

Kursen bygger på individuellt forskningsarbete inklusive litteraturstudier enligt en specificerad individuell studieplan (ISP). Handledaren och studenten kommer att skriva ISP:n gemensamt, som även ska vara en projektbeskrivning. I slutet av det praktiska arbetet ska studenten skriva en forskningsrapport och ett sammanfattning (abstract). En poster baserad på forskningsresultaten kommer att utformas, presenteras och diskuteras. Datainsamling kan ske vid andra universitet eller statliga myndigheter än Karolinska Institutet, eller inom industrin.

Arbetsformer

Arbetet kommer att uföras under handledning och studenten förväntas delta i labbmöten, projektmöten, journal clubs och andra aktiviteter som handledaren bedömer vara relevanta. Studenten kommer även läsa relevant vetenskaplig litteratur efter egen bedömning och handledares rekommendationer.

Examination

Examinationen består av en skriftligt sammanfattning (abstract), en skriftlig forskningsrapport samt skapande och muntlig presentation av en poster. Examinator sätter betyg (U/G/VG) efter samråd med handledare och rättande lärare baserat på arbetets genomförande, sammanfattningen, forskningsrapporten och presentationen.

Obligatoriskt deltagande
Studentens närvaro i värdlaboratoriet eller arbetsplatsen under kursens gång är obligatorisk, om inte annat anges av handledaren.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan kompenseras för. Studenten måste delta i de obligatoriska utbildningsinslagen eller ta igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar för att klara kursen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan göra detta utbildningsinslag förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej har godkänt resultat på skriftlig rapport eller muntlig presentation har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Som provtillfälle räknas när studenten fysiskt närvarat eller på annat sätt deltagit vid en examination. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som ett provtillfälle.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students praktiska utbildningen eller motsvarande placering om studenten uppvisar sådana allvarliga brister i kunskap, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten för studenten och/eller annan personal, utrustning eller värdefulla reagenser/material på praktikplatsen är i fara. Om en praktik behöver avbrytas på detta sätt, underkänns studenten i det praktiska arbetet. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten tillåts att påbörja ett nytt praktiskt utbildningstillfälle eller placering.

En student som inte blivit godkänd på det praktiska arbetet (enligt de på kursen angivna bedömningskriterierna) vid sin praktikplats vid första försöket ska genomföra praktiskt arbete vid en ny praktikplats. Om studenten underkänns i det praktiska arbetet två gånger ges inga fler examinationstillfällen, och studenten får inte registrera sig för framtida kurstillfällen.

Anpassning av examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examrinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska och examination är på engelska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteraturlista och övriga läromedel

Individuell litteraturlista upprättas i studieplanen, samt övriga läromedel som bestäms av handledaren.