Kursplan för Examensarbete i folkhälsovetenskap
Degree Project in Public Health Sciences
Basdata
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
För tillträde krävs att studenten med godkänt resultat genomfört kurser inom respektive inriktning på Masterprogrammet i Folkhälsovetenskap motsvarande 60hp.
Mål
a) Kunskap och förståelse
För godkänt examensarbete ska studenten visa goda eller mycket goda ämnes- och metodkunskaper på en forskningsförberedande nivå inom den valda inriktningen.
b) Färdighet och förmåga
För godkänt examensarbete ska studenten visa god eller en mycket god förmåga och färdigheter i:
Att kritiskt och självständigt kunna identifiera, formulera och hantera komplexa frågeställningar relevanta inom ämnet folkhälsovetenskap.
Att självständigt kunna identifiera relevanta informationskällor, utföra litteratursökningar, värdera litteraturens relevans inklusive att använda korrekt referenshantering.
Att kunna reflektera kring och tillämpa för examensarbetet lämplig ansats, design, val av lämpliga metoder för datainsamling och analys.
Att självständigt kunna lägga upp en tidsplan och följa den.
Att kritiskt värdera och kunna integrera samt använda kunskap förvärvad i programmets kurser.
Att argumentera sakligt och tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i författandet av examensarbetet.
c) Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänt examensarbete ska studenten visa en god eller mycket god förmåga och färdigheter i:
Att diskutera och försvara det egna examensarbetet vid ett offentligt seminarium.
Att bedöma och värdera sin egen förmåga och självständigt ta ansvar för att inhämta den kunskap som behövs för att färdigställa uppsatsen.
Att använda ett forskningsetiskt förhållningssätt inklusive att tillämpa allmänna etiska principer i det egna examensarbetet.
Att bedöma och kritiskt granska utifrån relevanta vetenskapliga och etiska aspekter annan students examensarbete.
Att kunna reflektera och diskutera forskningsprojektets möjligheter och begränsningar ur ett befolkningsperspektiv.
Innehåll
Kursen ger studenten möjlighet att fördjupa sig på en forskningsförberedande nivå inom folkhälsoepidemiologi. Kursen innehåller planering, genomförande och rapportering av en empirisk studie alternativt en litteraturstudie i form av en vetenskaplig uppsats. Här ingår formulering av vetenskaplig frågeställning, forskningsetiska överväganden, litteraturgranskning, val av design och forskningsmetoder, databearbetning och analys, kritisk granskning och bedömning av resultat, författande, presentation och försvar av vetenskaplig uppsats.
Arbetsformer
Kursens huvudsakliga arbetsform är självständigt arbete med lärarhandledning av institutionen utsedd och/eller godkänd handledare både individuellt och i grupp och därtill de praktiska övningar som uppgiften kräver. I kursen ingår också vetenskaplig diskussion i seminarieform, bedömning av en annan students examensarbete vid ett öppet seminarium samt individuell kunskapsinhämtning via kurslitteratur och litteratur inom eget valt och av institutionen godkänt uppsatsämne.
Examination
I examenskraven ingår:
- Att självständigt färdigställa en skriftlig uppsats på engelska baserad på ett folkhälsovetenskapligt relevant ämne
- Att presentera, försvara och diskutera arbetet vid ett offentligt seminarium vid KI
- Att muntligt genomföra en opposition på ett annat examensarbete vid ett seminarium
Uppsatsen ska vara tillgänglig i en slutgiltig version som medger granskning minst 2 veckor innan seminariet. Seminariet får förläggas utanför terminstid om student, handledare och examinator är överens om detta.
Obligatorisk närvaro krävs vid seminarier t. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan student deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar rapporteras inte studentens kursresultat i LADOK.
I kursen används betygsgraderna underkänd, godkänd och väl godkänd.
För betyget väl godkänd krävs att uppsatsen lämnas in i tid.
KI:s lokala riktlinjer för omtentamen gäller.
Begränsning av antal provtillfällen.
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Kursen ges på engelska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Rothman, Kenneth J., Epidemiology: an introduction, New York : Oxford University Press, 2002 - viii, [3], 223 s. ISBN: 0-19-513553-9, LIBRIS-ID: 8277144,
- Armitage, Peter; Berry, Geoffrey; Matthews, J.N.S., Statistical methods in medical research, 4. ed : Oxford : Blacwell Science, 2002 - xi, 817 s. ISBN: 0-632-05257-0, LIBRIS-ID: 8293285,
Övrigt material delas ut under kursens gång.