Kursplan för Kvalitativa metoder

Qualitative Methods

Versioner av denna plan:

VT26

Basdata

Kurskod: 4FH088
Kursens namn: Kvalitativa metoder
Högskolepoäng: 7.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Folkhälsovetenskap
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution: Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-10-06, Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande: 2025-10-06
Reviderad av: Utbildningsnämnden GPH
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2026

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter kursen ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • beskriva principerna för kvalitativ forskning och dess huvudsakliga användningsområden inom global folkhälsa
  • jämföra kvalitativa datainsamlingsmetoders karaktär och deras fördelar och utmaningar
  • diskutera teorins roll vid tillämpning av kvalitativa metoder

Färdighet och förmåga

  • formulera forskningsfrågor som bäst besvaras med hjälp av kvalitativa metoder
  • tillämpa metoder för insamling av data med intervju, fokusgruppdiskussion och observationer
  • applicera etablerade kvalitativa analysmetoder

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera etiska överväganden som är specifika för kvalitativa studier inom global folkhälsa
  • värdera kvalitet i kvalitativ forskning inklusive reflexivitet, transferabilitet och trovärdighet
  • diskutera hur kvalitativa data kan bidra till förståelsen av de globala hållbarhetsmålen och av klimatförändringars hälsopåverkan.

Innehåll

Kursen är introducerande, vilket innebär att målet med föreläsningar och praktiska uppgifter är att studenterna ska uppnå en grundläggande förståelse för syfte med och användningsområden för kvalitativa metoder inom global folkhälsa. Föreläsningar och workshops bearbetar därför epistemologiska och metodologiska utgångspunkter för kvalitativ forskning, liksom hur forskningsfokus och val av metod relaterar till vartannat. Kursen fokuserar också på kvalitativa datainsamlingsmetoder (intervju, fokusgruppdiskussion och observationer), olika metodologiska ansatser (till exempel etnografi) och de vanligaste analysmetoderna (till exempel tematisk analys).

Praktiska individuella uppgifter och gruppövningar varvas med teoretiska föreläsningar, i syfte att främja studenternas vetenskapliga tänkande likaväl som deras praktiska färdigheter. Under kursen prövar studenterna att utveckla en kvalitativ intervjuguide, planera och genomföra observationer samt delta i en fokusgruppdiskussion. Utifrån dessa övningar diskuteras, i grupp och helklass, kvalitet och överförbarhet i kvalitativa studier. Etiska aspekter som är specifika för kvalitativ forskning om hälsa diskuteras under kursen.

Arbetsformer

Kursen är problemorienterad och omfattar föreläsningar, individuella och gruppövningar, seminarier och litteraturstudier.

Examination

Ett individuellt prov genomförs i slutet av kursen, på vilken betyget baseras. Provet består av flera olika delar baserat på de praktiska och teoretiska momenten i kursen. I kursen används betygsgraderna U/G/VG.

Obligatorisk närvaro
Studenterna kommer att skriftligt och muntligt presentera resultat av individuella och gruppövningar vid seminarier. Genomförande av och närvaro vid dessa seminarier är obligatoriskt. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen ges på engelska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur 

  • Green, Judith; Thorogood, Nicki, Qualitative methods for health research, 3rd ed. : Los Angeles : SAGE, 2014 - xvii, 342 p. ISBN: 9781446253090, LIBRIS-ID: 16402151

Fördjupningslitteratur

  • Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend, InterViews: learning the craft of qualitative research interviewing, 2. ed. : Los Angeles : Sage Publications, cop. 2009 - 354 s. ISBN: 978-0-7619-2542-2 (pbk.), LIBRIS-ID: 10957812

Ytterligare artiklar kommer att delas ut under kursens gång.