Kursplan för Projektledning
Project Management
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom folkhälsovetenskap, hälso- och sjukvård eller relevant samhällsvetenskapligt ämnesområde. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Att studenten med godkänt resultat genomfört kurser motsvarande 45 högskolepoäng inom respektive inriktning på Masterprogrammet i folkhälsovetenskap.
Mål
Kursens övergripande mål är att förstå och tillämpa projektledningsprinciper inom folkhälsopraktik och forskning, inkluderande observations- och interventionsstudier. Kursen kommer att introducera projektfaser, deras innehåll, projekthanteringsverktyg, beskriva projektlednings kompetenser och kommer ge studenterna möjlighet att tillämpa kunskapen genom att skriva ett detaljerat protokoll. Kursen innehåller ett tvärvetenskapligt och mångkulturellt perspektiv till stöd för målen för hållbar utveckling.
Efter kursen ska deltagarna kunna:
- Beskriva, förklara och tillämpa grundläggande projekthanteringsverktyg och färdigheter på folkhälsopraktik och forskning
- Definiera viktiga kunskaper och kvalifikationer för projektledarskap och personalhantering
- Beskriva och tillämpa planering, kostnadsberäkning och riskbedömning av projekt
- Beskriva och tillämpa specifika implementeringsfärdigheter som att skriva ett forskningsprotokoll och en datahanteringsplan, engagera samhället och förbereda riktad information och resultatspridning
- Beskriva och tillämpa interprofessionellt lärande för projektledning
- Beskriva och tillämpa etiska principer och respektfullt och hållbart samarbete genom planeringenen och genomförande av projektledning
Studenten kommer att skriva ett protokoll där hen får möjlighet att tillämpa verktyg, beskriva detaljer om processer, inklusive resurshantering, riskhantering och kontinuerlig planering och framförhållning.
Innehåll
Kursen kommer att täcka följande aspekter ur ett globalt perspektiv genom att presentera exempel från olika miljöer och områden relevanta för de globala målen för hållbar utveckling.
- Projektcykeln med sina specifika egenskaper
- Matriser och verktyg, som Gantt-diagram, organigram, etc.
- Specifik forskningshantering, t.ex. skrivning av en datahanteringsplan, GDPR, datalager
- Behovsbedömning, intressentanalys, intressent- och samhällsengagemang
- Riskbedömning och riskhantering
- Egenskaper för olika ledarskapsförmågor vid projektledning
- Aspekter av personalhantering vid forskning
- Effektiva projektgrupper/interprofessionellt arbete
- Rapportering och kommunikation
Arbetsformer
Kursen innehåller föreläsningar, läsning, grupparbete, peer review och utarbetande av ett individuellt protokoll för att tillämpa de inhämtade kunskaperna. Under kursen introduceras projektexempel med olika design och från olika kontexter för att användas för att bygga lärandet.
Examination
Slutlig skriftliga examinationen: Individuellt projektarbete för att skriva ett detaljerat implementerings- och samarbetsprotokoll.
Obligatoriskt deltagande
Utvalda föreläsningar och att agera som opponent är obligatoriska moment. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Litteratur:
- Field trials of health interventions: a toolbox, Online resource
https://open.umn.edu/opentextbooks/textbooks/field-trials-of-health-interventions-a-toolbox - Project management tools for researchers, Online resources, https://www.vitae.ac.uk/doing-research/leadership-development-for-principal-investigators-pis/leading-a-research-project/managing-a-research-project/project-management-tools-for-researchers, *