Kursplan för Kvantitativ forskning och metoder 1

Quantitative Research and Methods 1

Basdata

Kurskod: 4GB004
Kursens namn: Kvantitativ forskning och metoder 1
Högskolepoäng: 6
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Global hälsa
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution: Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-10-06, Utbildningsnämnden GPH
Datum för fastställande: 2025-10-06
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2026

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:

Kunskap och förståelse

  • Identifiera olika metoder för att välja deltagare och samla in kvantitativ data.
  • Förklara etiska överväganden vad gäller deltagares medverkan i kvantitativ forskning.

Färdighet och förmåga

  • Beräkna och tolka mått på sjukdomsförekomst och kvantitativa data för global hälsa.
  • Tillämpa grundläggande metoder för deskriptiv och inferentiell statistik.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera olika epidemiologiska studiedesigner inom global hälsa, och bedöma relativa styrkor och svagheter hos olika designer.

Innehåll

Den här kursen ger en introduktion till de centrala begreppen och metoderna inom kvantitativ forskning med särskilt fokus på dess användning inom global hälsa. Kvantitativ forskning spelar en viktig roll i att mäta hälsoutfall och identifiera samband mellan faktorer. Studenterna kommer att lära sig om olika studiedesigner som tvärsnitts-, fallkontroll- och kohort- studier och förstå deras fördelar och begränsningar både i forskning och inom andra typer av studier och utvärderingar.

Kursen tränar även praktiska färdigheter, som hur man gör ett statistiskt urval och hur man samlar in data på ett strukturerat sätt. Studenterna lär sig att tolka hälsodata med hjälp av viktiga mått på sjukdomsförekomst, såsom incidens, prevalens och samband. Grundläggande deskriptiv statistik, till exempel att beräkna medelvärden eller medianer för att sammanfatta data, introduceras tillsammans med inferentiell statistik som p-värden och konfidensintervall, som används för att dra slutsatser om populationer baserat på statistiska urval. Kursen introducerar också studenter till statistik programvara.

Etiska aspekter av kvantitativa metoder behandlas också med särskilt fokus på etiska frågor kring deltagares medverkan i kvantitativa studier. Efter kursens slut kommer studenterna att vara väl förberedda att använda grundläggande kvantitativa metoder, inte bara i forskning utan också i programutvärderingar och andra studier, samt att tillämpa statistiska analyser för att dra korrekta och etiskt försvarbara slutsatser från sina data.

Arbetsformer

Lärandeaktiviteterna omfattar föreläsningar, seminarier med fallstudier och interaktiva lärandeaktiviteter.

Examination

Kursen examineras genom en individuell uppgift som bedöms med betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd. Kursen innehåller även obligatoriska moment där aktivt deltagande krävs. De obligatoriska momenten omfattar grupp- och individuella uppgifter med skriftliga inlämningar, presentationer och diskussioner vid seminarier samt praktiska övningar. För att bli godkänd på kursen måste studenten uppfylla samtliga kriterier för de obligatoriska momenten.

Obligatoriskt deltagande
Deltagande i grupparbeten, seminarier, övningstillfällen och sluttentamen är obligatoriskt.

Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i obligatoriska utbildningsinslag eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal provtillfällen
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Obligatorisk och rekommenderad litteratur och läromedel kommer att finnas tillgänglig på lärplattformen under kursens gång.

Rekommenderad litteratur

Rothman, Kenneth J., Huybrechts, Krista F., Murray, Eleanor J., Epidemiology: An Introduction. Oxford: Oxford University Press, Incorporated; 2024. ISBN: 9780197751541

Bruce, Nigel., Pope, Daniel., Stanistreet, Debbi., Quantitative methods for health research: a practical interactive guide to epidemiology and statistics. Second edition, Publicerad: Hoboken: Wiley, 2018. ISBN: 9781118665411 https://doi.org/10.1002/9780470725337