Kursplan för Självständigt arbete i klinisk medicinsk vetenskap

Independent project in clinical medical science

Basdata

Kurskod: 4KL002
Kursens namn: Självständigt arbete i klinisk medicinsk vetenskap
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Klinisk medicinsk vetenskap
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Programnämnden för klinisk medicinsk vetenskap
Datum för fastställande: 2008-01-15
Reviderad av: Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad: 2017-03-13
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2008

Särskild behörighet

Antagen till masterprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap. Genomfört allmänvetenskaplig kurs 1, 15hp med godkänt resultat, samt valbar generell och/eller specifik kurs om 15 hp med godkänt resultat alternativt motsvarande kompetens inom klinisk medicinsk vetenskap

Mål

Kursens mål är att studenten skall ha fördjupat sina kunskaper och sin förmåga inom vetenskapsområdet klinisk medicinsk vetenskap genom att under handledning genomföra och redovisa ett självständigt vetenskapligt arbete i form av en empirisk pilotstudie eller en systematisk litteraturstudie med relevans för vetenskapsområdet.

Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- visa kunskap om vetenskapsområdet inbegripet såväl överblick inom området som specifik kunskap för valt fördjupningsområde,
- visa fördjupad kunskap i vetenskaplig metodik med relevans för den egna examinationsuppgiften

Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- identifiera, formulera, analysera, reflektera och bedöma problemställningar med relevans för vetenskapsområdet
- visa förmåga att systematiskt kunna söka, kritiska granska och tolka information som används som grund för examinationsuppgiften
- välja, diskutera och argumentera för val av forskningsdesign och metod
- under handledning, planera, upprätta och presentera examinationsuppgiften utifrån givna tidsramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- visa kunskap och förståelse för innebörden i forskningsetiska principer och riktlinjer
- diskutera och argumentera för det egna arbetets vetenskapliga och kliniska relevans i relation till egna och andra professioner

Innehåll

Kursens innehåll
- identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
- insamling, analys och sammanställning av data
- forskningsetiska överväganden
- författande av självständigt vetenskapligt arbete i form av en empirisk pilotstudie eller en systematisk litteraturstudie
- presentation och försvar av examinationsuppgift
- opposition av annan students examinationsuppgift

Arbetsformer

Arbetsformer
Kursens arbetsformer utgörs av att under handledning, enskilt och i grupp, planera, genomföra och rapportera ett självständigt vetenskapligt arbete i form av en empirisk pilotstudie eller en systematisk litteraturstudie. Obligatorisk undervisning i form av seminarier och handledning enskilt och i grupp förekommer. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare.

Examination

Examination utgörs av presentation och argumentation (respondentskap) av en självständigt författad examinationsuppgift med relevans för vetenskapsområdet samt av granskning och diskussion (opponentskap) av en annan students examinationsuppgift. Examinationsuppgift, respondentskap samt opponentskap skall omfatta samtliga lärandemål i kursen. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt deltagande som opponent och respondent.

Betygsskalan är Underkänd/Godkänd/Väl godkänd. För att få betyget Väl godkänd på kursen fodras Väl godkänt betyg på opponentskap, respondentskap och på den skriftliga rapporten.

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt Utbildningsstyrelsens fastställda riktlinjer.

Kursen motsvarar 4KL017 Examensarbete i klinisk medicinsk vetenskap, 15 hp .

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, i första hand utifrån nedanstående litteraturlista.

  • American Psychological Association, Publication manual of the American Psychological Association, 5. ed. : Washington, D.C. : The Assoc., cop. 2001 - xxviii, 439 s. ISBN: 1-55798-791-2 (hft.), LIBRIS-ID: 8324462, *
  • Skrivregler för svenska och engelska från TNC, Solna : Terminologicentrum (TNC), 2001 - 236 s. ISBN: 91-7196-100-3, LIBRIS-ID: 8372003,

Rekommenderad litteratur

Nedanstående litteratur är rekommenderad.
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, i första hand utifrån nedanstående litteraturlista.

Forskningsetik

  • Day, Robert A.; Gastel, Barbara, How to write and publish a scientific paper, 6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN: 0-521-67167-1 (hft.), LIBRIS-ID: 10148844,
  • Ethics in qualitative research, Mauthner, Melanie, London ; a Thousand Oaks, CA : Sage Publications Ltd, 2002 - x, 172 s. ISBN: 0-7619-7309-5 (hft.), LIBRIS-ID: 8954442,
  • Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo, Good research practice - what is it?: views, guidelines and examples, Stockholm : Vetenskapsrådet, 2006 - 89 s. ISBN: 91-7307-086-6, LIBRIS-ID: 10161165, http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%201.2006.pdf,
  • Polit,, Denise F; Beck, Cheryl tatano, Nursing research: principles and methods, 7 ed, ISBN: 0-7817-3733-8,

Design

  • Creswell, John W.; Plano Clark, Vicki L, Designing and conducting mixed methods research, Thousand Oaks, Calif. ; a London : SAGE, cop. 2007 - xviii, 275 p. ISBN: 9781412927918 (hbk.), LIBRIS-ID: 10467450, http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0610/2006008436.html,
  • Maxwell, Joseph A., Qualitative research design: an interactive approach, 2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN: 0-7619-2607-0 (cloth), LIBRIS-ID: 9527020, *
  • Polit,, Denise F; Beck, Cheryl tatano, Nursing research: principles and methods, 7 ed, ISBN: 0-7817-3733-8, *

Kvantitativ metod

  • Altman, Douglas G.; Gardner, M. J. q (Martin John), Statistics with confidence [Elektronisk resurs] b confidence intervals and statistical guidelines., 2nd ed. / b edited by Douglas G. Altman .. [et al.]. : [Great Britain] : BMJ Books, 2000. - xii, 240 p. LIBRIS-ID: 9773694, http://ezproxy.its.uu.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/uppsala/Doc?id=10033071 z Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet,
  • Cohen, Jacob, Statistical power analysis for the behavioral sciences, 2. ed. : Hillsdale : L. Erlbaum Associates, 1988 - xxi, 567 s. ISBN: 0-8058-0283-5, LIBRIS-ID: 8310412,
  • Handbook of health research methods: investigation, measurement and analysis, Bowling, Ann; Ebrahim, Shah, Maidenhead : Open University Press, 2005 - x, 625 s. ISBN: 978-0-335-21461-7 (hbk.), LIBRIS-ID: 9951075,
  • Howell, David C., Fundamental statistics for the behavioral sciences, 6. ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth, cop. 2008 - xiv, 594 p. ISBN: 0495099007 (hbk.), LIBRIS-ID: 10469533,
  • Nunnally, Jum C.; Bernstein, Ira H., Psychometric theory, 3. ed. : New York : McGraw-Hill, cop. 1994 - xxiv, 752 s. ISBN: 0-07-047849-X, LIBRIS-ID: 8273692,
  • Pett, Marjorie A., Nonparametric statistics for health care research: statistics for small samples and unusual distributions, Thousand Oaks : Sage, cop. 1997 - 307 s. ISBN: 0-8039-7038-2, LIBRIS-ID: 5691752,
  • Streiner, David L.; Norman, Geoffrey R., Health measurement scales: a practical guide to their development and use, 3. ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2003 - xii, 283 s. ISBN: 0-19-852847-7, LIBRIS-ID: 9079866,
  • Vittinghoff, Eric, Regression methods in biostatistics: linear, logistic, survival, and repeated measures models, New York : Springer, cop. 2005 - xv, 340 p. ISBN: 0-387-20275-7 (acid-free paper), LIBRIS-ID: 9962279,

Kvalitativ metod

  • Dahlberg, Karin, Reflective Lifeworld Research, 2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2008 ISBN: 91-44-04925-0, LIBRIS-ID: 10616729,
  • Interpretive phenomenology: embodiment, caring and ethics in health and illness, Benner, Patricia E., London : Sage, cop. 1994 - 372 s. ISBN: 0-8039-5723-8 (hft.), LIBRIS-ID: 5691132,
  • Krippendorff, Klaus, Content analysis: an introduction to its methodology, 2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage, cop. 2004 - xxiii, 413 s. ISBN: 0-7619-1544-3 (inb.), LIBRIS-ID: 9415626,
  • Kvale, Steinar, Interviews: an introduction to qualitative research interviewing, Thousand Oaks : SAGE, cop. 1996 - xvii, 326 s. ISBN: 0-8039-5819-6 (inb.), LIBRIS-ID: 5691182,
  • Morse, Janice M; Field, Peggy-Anne; Field, Peggy-Anne. t Nursing research, Qualitative research methods for health professionals, 2nd ed : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, c1995. - 254 s. ISBN: 0-8039-7326-8, LIBRIS-ID: 5691888,
  • Phenomenology and psychological research, Aanstoos, Christopher; Giorgi, Amedeo, Pittsburgh, Pa. : Duquesne University Press, 1985 - x, 216 s. ISBN: 0-8207-0174-2, LIBRIS-ID: 5782272,
  • Strauss, Anselm L.; Corbin, Juliet M., Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory, 2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, cop. 1998 - xiii, 312 s. ISBN: 0-8039-5939-7 (inb.), LIBRIS-ID: 5691227,
  • Writing in the dark: phenomenological studies in interpretive inquiry, Van Manen, Max., London, Ont. : Althouse, 2002 - 252 p. ISBN: 0-920354-49-1 (pbk.), LIBRIS-ID: 8424780,

Skrivprocessen

  • Day, Robert A.; Gastel, Barbara, How to write and publish a scientific paper, 6., [updated and enlarged] ed. : Cambridge : Cambridge University Press, 2006 - xv, 302 s. ISBN: 0-521-67167-1 (hft.), LIBRIS-ID: 10148844, *

Litteraturstudie

  • Cooper, Harris M, Synthesizing research: a guide for literature reviews, 3. ed. : Thousand Oaks : SAGE, cop. 1998 - 201 s. ISBN: 0-7619-1347-5, LIBRIS-ID: 5601608,
  • Higgins, JPT; Green, S editors, Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions 4.2.6: [updated September 2006]. In: The Cochrane Library, 4 : Chichester, UK : John Wiley & Sons, Ltd., 2006
  • Users' guides to the medical literature: a manual for evidence-based clinical practice, Guyatt, Gordon; Rennie, Drummond, Chicago b American Medical Association, c cop. 2002 : American Medical Association, cop. 2002 - 706 s. ISBN: 1-57947-174-9, LIBRIS-ID: 8842951,