Kursplan för Examensarbete i klinisk medicinsk vetenskap
Degree Project in Clinical medical science
Basdata
Särskild behörighet
Antagen till masterprogrammet i klinisk medicinsk vetenskap. Genomfört termin 1 och 2 med godkänt resultat, samt Allmänvetenskaplig kurs 2 med godkänt resultat alternativt motsvarande kompetens inom klinisk medicinsk vetenskap
Mål
Kursens mål är att studenten skall ha tillägnat sig en fördjupad förståelse för ett valt ämne inom klinisk medicinsk vetenskap och utvecklat sina kunskaper inom vetenskaplig metod samt i att planera och genomföra vetenskapliga studier. Detta genom att självständigt genomföra, redovisa, presentera och diskutera en vetenskaplig empirisk studie samt kritiskt granska ett motsvarande arbete.
Kunskap och förståelse
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- visa fördjupad kunskap om vetenskapsområdet inbegripet såväl överblick inom området som specifik kunskap för valt fördjupningsområde
- visa fördjupad kunskap i vetenskaplig metodik med relevans för vetenskapsområdet
- självständigt och systematiskt kritiskt diskutera, förstå, förklara och argumentera för vetenskapliga teorier, modeller metoder och dess tillämpning och relevans för vetenskapsområdet
- visa kunskap om och förståelse för samtliga delar i den vetenskapliga publiceringsprocessen
Färdighet och förmåga
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- identifiera, formulera, analysera, reflektera och bedöma problemställningar med relevans för vetenskapsområdet och självständigt formulera frågeställningar för examensarbete
- välja, diskutera och argumentera för val av forskningsdesign och metod
- inom givna tidsramar och utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt, självständigt genomföra och färdigställa en empirisk studie som bidrar till kunskap inom vetenskapsområdet
- på ett fördjupat sätt tillämpa och reflektera över forskningsetiska principer och riktlinjer
- på ett fördjupat sätt kommunicera sitt och andras forskningsarbete skriftligt såväl som muntligt
- utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt i nationella och internationella sammanhang muntligt och skriftligt kommunicera sitt och andras forskningsarbete
- utifrån det egna examensarbetet relevant tillämpa de olika delarna i den vetenskapliga publiceringsprocessen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten skall efter genomgången kurs kunna:
- identifiera, tillämpa, diskutera och argumentera kring forskningsetiska överväganden utifrån eget och med studenters examensarbeten
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
- visa förmåga att syntetisera existerande kunskap och identifiera behov av ytterliggare kunskap inom vetenskapsområdet samt kunna föreslå och argumentera för vidare forskning baserat på egna och andras studier
Innehåll
Kursens innehåll
- identifiering och avgränsning av relevant forskningsfråga
- forskningsetiska överväganden
- insamling, analys och sammanställning av data
- författande av självständigt vetenskapligt arbete företrädesvis på engelska, i form av en empirisk studie rapporterad i artikelform med ett teoretiskt ramverk
- presentation och diskussion av resultat
- presentation och försvar av eget examensarbete
- opposition av annan students examensarbete
Arbetsformer
Kursens arbetsformer utgörs av att under handledning, enskilt och i grupp, planera, genomföra och rapportera ett självständigt författat vetenskapligt arbete i form av en empirisk studie. Obligatorisk undervisning i form av seminarier och handledning enskilt och i grupp förekommer. Vid frånvaro från obligatoriska moment hänvisas till kursledare.
Examination
Examination utgörs av presentation och argumentation (respondentskap) av en självständigt författad empirisk studie, företrädesvis på engelska, rapporterade i artikelform med ett teoretiskt ramverk samt granskning och diskussion (opponentskap) av en annan students examensarbete. Examensarbete, respondentskap samt opponentskap skall tillsammans omfatta samtliga lärandemål i kursen vilka bedöms separat. Examinationen bedöms utifrån såväl skriftligt innehåll som aktivt deltagande (respondent och opponent) i seminariet.
Betygsskalan är Väl godkänd/Godkänd/Underkänd. För att få betyget Väl godkänd på kursen fodras Väl godkänt betyg på opponentskap, respondentskap och på den skriftliga rapporten. För att få betyget godkänd på kursen fordras minst betyget godkänd på opponentskap, respondentskap och på den skriftliga rapporten.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda provtillfällen kan erbjudas att gå kurs ytterligare en gång. Dock gäller maximalt sex provtillfällen per kurs. Tidpunkter för prov anges vid kursstart.
Övergångsbestämmelser
Kursen läggs ner och ges för sista gången med start höstterminen 2015. Examination enligt denna kursplan ges sista gången vårterminen 2017 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur - Skrivprocessen
- Publication manual of the American Psychological Association, 6. ed. : Washington, D.C. : American Psychological Association, cop. 2010, [eg. 2009] - xviii, 272 p. ISBN: 978-1-4338-0561-5 (pbk), LIBRIS-ID: 11503766,
- Hofmann, Angelika H., Scientific writing and communication: papers, proposals, and presentations, 2. uppl. : New York : Oxford University Press, 2014 - 726 p. ISBN: 9780199947560, LIBRIS-ID: 16966223,
Rekommenderad litteratur
Val och omfattning av litteratur relevant för ämnesområdet och vald ansats bestämmes i samråd med handledaren, i första hand utifrån nedanstående litteraturlista.
Forskningsetik
- Ethics in qualitative research, Mauthner, Melanie, London ; a Thousand Oaks, CA : Sage Publications Ltd, 2002 - x, 172 s. ISBN: 0-7619-7309-5 (hft.), LIBRIS-ID: 8954442,
- Gustafsson, Bengt; Hermerén, Göran; Petersson, Bo, Good research practice - what is it?: views, guidelines and examples, Stockholm : Vetenskapsrådet, 2006 - 89 s. ISBN: 91-7307-086-6, LIBRIS-ID: 10161165, http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/Rapport%201.2006.pdf,
- Lafolie, Pierre, How to write a successful application to a research ethics committee, Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2006 - 74 s. ISBN: 91-85565-00-8, LIBRIS-ID: 10201903,
Design
- Creswell, John W.; Plano Clark, Vicki L, Designing and conducting mixed methods research, Thousand Oaks, Calif. ; a London : SAGE, cop. 2007 - xviii, 275 p. ISBN: 9781412927918 (hbk.), LIBRIS-ID: 10467450, http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0610/2006008436.html,
- Hulley, Stephen B., Designing clinical research, 3. ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2007 - xv, 367 p. ISBN: 9780781782104, LIBRIS-ID: 10535344,
- Maxwell, Joseph A., Qualitative research design: an interactive approach, 2. ed. : Thousand Oaks, CA : Sage Publications, cop. 2005 - 175 s. ISBN: 0-7619-2607-0 (cloth), LIBRIS-ID: 9527020,
Kvantitativ metod
- Altman, Douglas G.; Gardner, M. J. q (Martin John), Statistics with confidence [Elektronisk resurs] b confidence intervals and statistical guidelines., 2nd ed. / b edited by Douglas G. Altman .. [et al.]. : [Great Britain] : BMJ Books, 2000. - xii, 240 p. LIBRIS-ID: 9773694, http://ezproxy.its.uu.se/login?url=http://site.ebrary.com/lib/uppsala/Doc?id=10033071 z Tillgänglig för användare inom Uppsala universitet,
- Cohen, Jacob, Statistical power analysis for the behavioral sciences, 2. ed. : Hillsdale : L. Erlbaum Associates, 1988 - xxi, 567 s. ISBN: 0-8058-0283-5, LIBRIS-ID: 8310412,
- Handbook of health research methods: investigation, measurement and analysis, Bowling, Ann; Ebrahim, Shah, Maidenhead : Open University Press, 2005 - x, 625 s. ISBN: 978-0-335-21461-7 (hbk.), LIBRIS-ID: 9951075,
- Howell, David C., Fundamental statistics for the behavioral sciences, 6. ed. : Belmont, CA : Thomson/Wadsworth, cop. 2008 - xiv, 594 p. ISBN: 0495099007 (hbk.), LIBRIS-ID: 10469533,
- Nunnally, Jum C.; Bernstein, Ira H., Psychometric theory, 3. ed. : New York : McGraw-Hill, cop. 1994 - xxiv, 752 s. ISBN: 0-07-047849-X, LIBRIS-ID: 8273692,
- Pett, Marjorie A., Nonparametric statistics for health care research: statistics for small samples and unusual distributions, Thousand Oaks : Sage, cop. 1997 - 307 s. ISBN: 0-8039-7038-2, LIBRIS-ID: 5691752,
- Streiner, David L.; Norman, Geoffrey R., Health measurement scales: a practical guide to their development and use, 3. ed. : Oxford : Oxford University Press, cop. 2003 - xii, 283 s. ISBN: 0-19-852847-7, LIBRIS-ID: 9079866,
- Vittinghoff, Eric, Regression methods in biostatistics: linear, logistic, survival, and repeated measures models, New York : Springer, cop. 2005 - xv, 340 p. ISBN: 0-387-20275-7 (acid-free paper), LIBRIS-ID: 9962279,
Kvalitativ metod
- Dahlberg, Karin, Reflective Lifeworld Research, 2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2008 ISBN: 91-44-04925-0, LIBRIS-ID: 10616729,
- Interpretive phenomenology: embodiment, caring and ethics in health and illness, Benner, Patricia E., London : Sage, cop. 1994 - 372 s. ISBN: 0-8039-5723-8 (hft.), LIBRIS-ID: 5691132,
- Krippendorff, Klaus, Content analysis: an introduction to its methodology, 2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : Sage, cop. 2004 - xxiii, 413 s. ISBN: 0-7619-1544-3 (inb.), LIBRIS-ID: 9415626,
- Kvale, Steinar, Interviews: an introduction to qualitative research interviewing, Thousand Oaks : SAGE, cop. 1996 - xvii, 326 s. ISBN: 0-8039-5819-6 (inb.), LIBRIS-ID: 5691182,
- Morse, Janice M; Field, Peggy-Anne; Field, Peggy-Anne. t Nursing research, Qualitative research methods for health professionals, 2nd ed : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, c1995. - 254 s. ISBN: 0-8039-7326-8, LIBRIS-ID: 5691888,
- Phenomenology and psychological research, Aanstoos, Christopher; Giorgi, Amedeo, Pittsburgh, Pa. : Duquesne University Press, 1985 - x, 216 s. ISBN: 0-8207-0174-2, LIBRIS-ID: 5782272,
- Strauss, Anselm L.; Corbin, Juliet M., Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory, 2. ed. : Thousand Oaks, Calif. : SAGE, cop. 1998 - xiii, 312 s. ISBN: 0-8039-5939-7 (inb.), LIBRIS-ID: 5691227,
- Writing in the dark: phenomenological studies in interpretive inquiry, Van Manen, Max., London, Ont. : Althouse, 2002 - 252 p. ISBN: 0-920354-49-1 (pbk.), LIBRIS-ID: 8424780,