Kursplan för Examensarbete i biostatistik och datavetenskap
Degree project in biostatistics and data science
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Lägst betyget G på alla obligatoriska kurser från termin 1 och 2.
Mål
Kursen syftar till att utrusta studenten med kunskap, kompetens, färdigheter och omdöme för att kunna tillämpa teori, modeller och metoder inom biostatistik och datavetenskap för att självständigt analysera och lösa ett stort problem relaterat till biologi, medicin och hälsovetenskap. Kursen syftar till att ge studenten kunskap, kompetens, färdigheter och omdöme att planera och genomföra arbetet samt presentera och försvara arbetet både muntligt och i en professionellt skriftlig rapport.
Efter avslutad kurs ska studenten:
Avseende kunskap och förståelse
- Visa kunskap om det valda ämnesområdets vetenskapliga grund och beprövad erfarenhet, fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt fördjupad metodkunskap.
Avseende färdighet och förmåga
- Visa förmåga att med helhetssyn, kritiskt och systematiskt, söka, samla och integrera kunskap samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap.
- Visa förmåga att identifiera, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information.
- Visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt att utvärdera detta arbete.
- Visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
- Visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa.
Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
- Anpassa sig till metoder under utveckling och framväxande trender inom statistiska metoder för biomedicinsk forskning, och främja ett livslångt engagemang för professionell utveckling och kontinuerligt lärande.
- Uppträda respektfullt mot forskare, patienter, andra studenter, lärare och personal samt ta aktivt ansvar för sitt lärande och sin professionella utveckling.
Innehåll
Kursen inleds med att en projektplan utarbetas av studenten tillsammans med handledaren. Ett individuellt projektarbete genomförs utifrån vad som överenskommits i projektplanen. Arbetet redovisas i en skriftlig rapport samt muntligt vid ett seminarium. Det ingår även att skriva en press-release och att opponera på ett annat examensarbete vid seminariet.
Arbetsformer
Undervisningen består av handledning och seminarier.
Examination
Examinationen består av följande delar:
- Skriftlig presentation, inklusive en projektplan, en vetenskaplig rapport och en press-release;
- Individuell muntlig presentation;
- Kritisk granskning av en annan students skriftliga rapport.
Kursens betygskriterier delas ut vid kursstart.
Examinator sätter betyg efter samråd med handledare och examinerande lärare, baserat på arbetets genomförande och slutpresentation.
Sen inlämning av det självständiga arbetet har konsekvenser för rätten till handledning och för kursens slutbetyg, vilket närmare beskrivs i kursens betygskriterier.
Studerande som godkänts på prov får inte genomgå förnyat prov för högre betyg.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande i seminarier är obligatoriskt. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan kompenseras för. Studenten måste delta i de obligatoriska utbildningsinslagen eller ta igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar för att klara kursen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan göra detta utbildningsinslag förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antalet examinationstillfällen
Student som ej har godkänt resultat på skriftlig rapport eller muntlig presentation har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som provtillfälle räknas när studenten fysiskt närvarat eller på annat sätt deltagit vid en examination. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som ett provtillfälle.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students praktiska utbildningen eller motsvarande placering om studenten uppvisar sådana allvarliga brister i kunskap, färdigheter eller förhållningssätt att säkerheten för studenten och/eller annan personal, utrustning eller värdefulla reagenser/material på praktikplatsen är i fara. Om en praktik behöver avbrytas på detta sätt, underkänns studenten i det praktiska arbetet. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten tillåts att påbörja ett nytt praktiskt utbildningstillfälle eller placering.
En student som inte blivit godkänd på det praktiska arbetet (enligt de på kursen angivna bedömningskriterierna) vid sin praktikplats vid första försöket ska genomföra praktiskt arbete vid en ny praktikplats. Om studenten underkänns i det praktiska arbetet två gånger ges inga fler examinationstillfällen, och studenten får inte registrera sig för framtida kurstillfällen.
Anpassning av examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
