Kursplan för Hälsoinsatser vid katastrofer
Public Health Response in Disasters
Basdata
Särskild behörighet
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng, inom hälso- och sjukvård, management, administration eller relevanta samhällsvetenskapliga ämnen.
Sökande måste behärska engelska väl och kunna styrka kunskaper motsvarande Engelska C1 (IELTS (med lägsta resultat 6.0, varav minst 5.0 poäng i varje del), TOEFL (pappersbaserat med lägsta resultat 575 poäng och 4.0 på skrivdelen), TOEFL (internetbaserat med lägsta resultat 79 poäng, varav minst 17 poäng i varje del).
Mål
Kursens syfte är att tillgodose kompetens för att, utifrån behov och risker, på ett adekvat prioritera, planera, genomföra och följa upp hälsoinsatser i samband med katastrofer.
Moment 1.
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara hur olika hälsodeterminanter påverkar sårbarhet och ett samhälles förmåga att hantera katastrofer.
- definiera olika typer av katastrofer och beskriva hur de kan förebyggas, samt hur deras påverkan på folkhälsan och hälsosystem kan mildras.
Färdighet och förmåga att kunna
- i en flerstegsprocess förklara och planera hur data och information om hälsorisker och hälsobehov kan sökas, analyseras och bedömas i katastrofer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera hur olika typer av katastrofer påverkar hälsan.
Moment 2.
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för hälsosystemets roll vid katastrofer.
- redogöra för essentiella hälsoinsatser vid olika typer av katastrofer.
- förklara principer för och hantering av mass-skadesituationer.
- förklara principerna för utvärdering av hälsosystem och hälsoinsatser vid katastrofinsatser.
Färdighet och förmåga att kunna
- planera för epidemiologisk övervakning vid katastrofer.
- planera för essentiella hälsoinsatser vid olika typer av katastrofer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- relatera till katastrofinsatssystem, dess möjligheter och svagheter.
- prioritera bland olika strategier för att möta essentiella hälsobehov i katastrofer.
- argumentera för de viktigaste komponenterna för kontroll av smittsamma sjukdomar
Innehåll
Kursen är indelad i två moment:
Moment 1
- Global hälsa och den globala sjukdomsbördan
- Hälsodeterminanter och dess variation globalt, regionalt, nationellt och lokalt.
- Katastrofers indirekta och direkta effekter på hälsa och hälsosystem
- Bedömning av hälsobehov vid katastrofer
Moment 2
- Planering och genomförande av kurativa och preventiva hälsoinsatser i olika typer av katastrofer och kontexter
- Principer för och hantering av mass-skadesituationer
- Epidemiologisk övervakning vid katastrofer
- Kontroll av smittsamma sjukdomar
- Redogörelse för internationella system för katastrofinsatser
- Utvärdering av hälsoinsatser vid katastrofer
Pre-katastrof- och katastrofsituationer, globalt, 8.0 hp
Betygsskala: AF
Kursmomentet fokuserar på den globala sjukdomsbördan och de faktorer som avgör variationen i hälsostatus, med fokus på låginkomstländer. Kursen belyser och analyserar generella och riktade hälsostrategier som syftar till förbättrad global hälsa. Det aktuella kursmomentet fördjupar sig också i hälsorelaterade behov vid olika typer av katastrofsituationer, samt metoder för analys och bedömning av hälsotillstånd och hälsorelaterade behov vid katastrofer.Hälsoinsatser i katastrof, 12.0 hp
Betygsskala: AF
Kursmomentet tar vid efter bedömningar av hälsorelaterade behov i en katastrof. Viktiga områden är: Prioriteringar och organisation av hälsoinsatser, epidemiologisk övervakning och kontroll av smittsamma sjukdomar. Specifika strategier vid mass-skadesituationer och industriella katastrofer belyses. Momentet avslutas med metoder och principer för utvärdering.av häloinsatser.
Arbetsformer
Interaktiva föreläsningar. Web-baserade uppgifter i grupp och individuellt, obligatoriska simuleringsövningar och obligatoriska diskussionsseminarier. I simuleringsövningarna har studenten möjlighet att öva och visa färdighet, vad gäller insamling och analys av information i en katastrof, samt agerande vid en masskadesituation. I diskussionsseminarierna redogör studenten för hälsosystem och essentiella hälsobehov vid katastrofer, planerar och prioriterar för lämpliga insatser.
Examination
Kursmomenten examineras i två skriftliga tentamina. I varje moment ingår även obligatoriska delar där aktivt deltagande krävs.
De obligatoriska delarna innefattar i ett omfattande arbete i grupp med skriftliga inlämningar, presentationer och diskussioner i seminarieform. För att studenten ska bli godkänd på kursen krävs att studenten har uppfyllt fastställda kriterier för samtliga obligatoriska delar.
Moment 1.
Examinationen består av en skriftlig tentamen.
Moment 2.
Examinationen består av en skriftlig tentamen.
Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F). Slutbetyget är en sammanvägning av de två tentamina
För att bli godkänd på kursen måste studenten få minst betyg E i båda tentamina, samt ha uppfyllt de fastställda kriterierna för samtliga obligatoriska delar.
Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfällen. Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteraturlista och övriga läromedel
Moment 1
Moment 1, obligatorisk litteratur
- Health in Humanitarian Emergencies: Principles and Practice for Public Health and Healthcare Practitioners, Townes, David, Cambridge : Cambridge University Press, 2018 - 1 online resource (504 pages) ISBN: 9781107477261, LIBRIS-ID: nxptc9rxl8xz7jq8, Table of contents / Abstracts, https://doi.org/10.1017/9781107477261, *
- Jacobsen, Introduction to Global Health, Jones and Bartlett Learning, 2018 LIBRIS-ID: 22540864, *
- Humanitarian needs assessment: the good enough guide, Rugby : Practical Action Publishing, [2014] - xi, 108 pages ISBN: 9781853398636, LIBRIS-ID: 18060371, *
- Howard, Natasha; Sondorp, Egbert; Veen, Annemarie ter, Conflict and health, Maidenhead, Berkshire, England : McGraw Hill/Open University Press, 2012. - xvii, 197 pages ISBN: 9780335243792 (pbk.), LIBRIS-ID: 18062121, *
- Eriksson, Anneli, Estimating needs in disasters, University of Bergen, 2020sid. 17-29, *
- Cuesta, Gil, Improving the evidence base of health interventions in humanitarian crises, University of Antwerp, Faculty of Medicine and Health Sciences, 2020sid. 29-82, *
Moment 1 rekommenderad litteratrur
- WHO child growth standards and the identification of severe acute malnutrition in infants and children, WHO/Unicef, Geneva, 2009
- Public health guide in emergencies, John Hopkins School of Public Health, International federation of Red Cross red Crescent Societies, 2008
Moment 2
Moment 2, obligatorisk litteratur
- Beck, Tony, Evaluating humanitarian action using the OECD-DAC criteria An ALNAP guide for humanitarian agencies, ALNAP, Active Learning Network for Accountability and Performance, 2006 *
- Checchi, Gayer, Freeman Grais and Mills, Public health in crisis- affected populations A practical guide for decision-makers, Humanitarian Practice Network at ODI , HPN, 2007 *
- Connolly, M. A., Communicable disease control in emergencies: a field manual, Geneva : World Health Organization, c2005. - vii, 295 p. ISBN: 92-4-154616-6, LIBRIS-ID: 10160940, *
- Humanitarian needs assessment: the good enough guide, Rugby : Practical Action Publishing, [2014] - xi, 108 pages ISBN: 9781853398636, LIBRIS-ID: 18060371, *
- Chan, Emily Ying Yang, Public health humanitarian responses to natural disasters, Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge, 2017 - 259 pages ISBN: 9781138953680, LIBRIS-ID: 20113522, *
- The Sphere handbook, Humanitarian Charter and Minimum Standards in Humanitarian Response, The Sphere project, 2018 https://spherestandards.org/wp-content/uploads/Sphere-Handbook-2018-EN.pdf, *
- Handbook for emergencies, 4th edition, UNHCR© United Nations High Commissioner for Refugees, Geneva, 2015 *
- Classification and minimum standards for foreign medical teams in sudden onset disasters, World Health Organization: Geneva, 2021 https://extranet.who.int/emt/guidelines-and-publications, *
- A Guidance document for medical teams responding to health emergencies in armed conflicts and other insecure environments, World Health Organization. Geneva, 2021 https://extranet.who.int/emt/guidelines-and-publications, *
Moment 2 , rekommenderad litteratur
- Manual for the health care of children in humanitarian emergencies:, WHO, Geneva, 2008
- Medical response to major incidents and disasters: a practical guide for all medical staff, Lennquist, Sten, Heidelberg : Springer, c2012. - xxiv, 412 p. ISBN: 978-3-642-21894-1 (alk. paper), LIBRIS-ID: 13597503,
- WHO child growth standards and the identification of severe acute malnutrition in infants and children, WHO/Unicef, Geneva, 2009
- Young, Helen; Jaspars, Susanne, The meaning and measurement of acute malnutrition in emergencies: a primer for decision-makers, Humanitarian Practice Network at ODI , HPN, 2006
- Public health guide in emergencies, John Hopkins School of Public Health, International federation of Red Cross red Crescent Societies, 2008
- Clinical guidelines: Diagnosis and treatment manual for curative programmes in hospitals and dispenseries, Médecins sans Frontières, 2021
- Essential drugs: Practical guidelines, Médecins sans Frontières, 2021
- WHO (2013) Pocket book of Hospital care for children: Guidelines for the management of common illnesses with limited resources, 2nd edition:, WHO, 2013
- Pregnancy, childbirth, postpartum and newborn care: A guide for essential practice, 3rd ed., WHO, 2015
Artiklar och föreläsningspresentationer, som tillhandahålls under kursen
Articles and lecture presentations, which will be provided during the course.