Kursplan för Kvalitativ forskning och utvärderingsmetoder i katastrofer
Qualitative Research and Evaluation Methods in Disasters
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, management, administration eller samhällsvetenskapliga eller tekniska ämnen. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande C1 nivå i Common European Framework of Reference for Languages (CEFR); IELTS lägsta poäng 6.0 med minst 5.0 poäng i varje del; TOEFL (pappersbaserat) minst 575 poäng med 4.0 i den skriftliga delen; TOEFL (IBT) 79 poäng med åtminstone 17 poäng i varje del.
Mål
Syftet med denna kurs är att ge studenten verktyg för kvalitativ forskning, som även möjliggör planering och genomförande av utvärderingar av hälsoinsatser i katastrofer och hälsokriser.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva de typer av frågor som kvalitativ forskning behandlar.
- Beskriva hur man samlar in data och gör urval för kvalitativa studier.
- Redogöra för centrala steg i en utvärdering relaterad till hälsoinsatser i katastrofer.
Färdighet och förmåga
- Planera en utvärdering av en hälsoinsats i katastrofer med fokus på kvalitativa metoder och länka planerade datainsamlingsmetoder till utvärderingskriterier.
- Formulera en forskningsfråga och intervjuguide för en studie relaterad till hälsa i katastrofer.
- Tillämpa intervjutekniker och dataanalysmetoder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Diskutera etiska överväganden kring att bedriva kvalitativ forskning samt att utvärdera hälsoinsatser i samband med eller efter katastrofer.
- Reflektera över fördelar och utmaningar med och kvalitetsmått för kvalitativa forskningsmetoder med specifikt fokus på katastrofer.
Innehåll
- Introduktion till kvalitativ forskning och dess plats inom hälsoinsatser i katastrofer
- Översikt över viktiga principer och tillvägagångssätt inom kvalitativ forskning
- Forskningsdesign och etik inom kvalitativ forskning
- Forskningsfrågor och hypoteser för utvärdering av katastrofrespons
- Etiska överväganden och protokoll vid genomförande av kvalitativ forskning i känsliga sammanhang
- Interkulturell kompetens
*Sjukdomsuppfattningar och upplevelser; deltagarberättelser om vardagen - Praktiska överväganden och utmaningar vid datainsamling
- Metoder för datainsamling
*Intervjuer
*Fokusgrupper
*Deltagande observationer - Teoretiska ramar för analys av kvalitativa data
- Introduktion till kvalitativ dataanalysmjukvara
- Praktiska övningar i kodning, tematisk analys och tolkning av kvalitativa data
- Analys av fallstudier inom kvalitativ utvärdering av hälsoinsatser i katastrofer
- Kritik och diskussion av metoder som används i publicerade utvärderingar
- Planering av utvärderingar av hälsoinsatser i katastrofer med fokus på kvalitativa metoder
*De vanligaste stegen vid en utvärdering
*Utvärderingskriterier
*Datainsamling analys och tolkning utifrån utvärderingskriterier - Rapportering och kommunikation av resultat
- Utveckling av rapporter och rekommendationer för intressenter inom katastrofrespons
- Triangulering av data från olika källor
Arbetsformer
Interaktiva föreläsningar, grupparbeten, praktiska övningar och obligatoriska diskussionsseminarier.
Examination
Kursen examineras genom en inlämningsuppgift och en individuell skriftlig tentamen.
Kursen har även obligatoriska moment där närvaro och aktivt deltagande krävs. För att bli godkänd på kursen måste studenten ha uppfyllt fastställda kriterier för de olika obligatoriska momenten.
Studenten får slutbetyg på hela kursen: A-F. Slutbetyget är en bedömning av resultaten i de två individuella proven.
För att bli godkänd på kursen krävs att studenten erhåller lägst betyget E på inlämningsuppgiften och den skriftliga tentamen, samt ha uppfyllt fastställda kriterier för de obligatoriska momenten.
Obligatoriskt deltagande
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen
Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfällen. Studenten har rätt att delta i sex provtillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Som examinationstillfällen räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Litteraturlista och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
- Evaluation of humanitarian action guide, Buchanan-Smith, Margaret; Knox, Paul; Cosgrave, John; Warner, Alexandra; Bonino, Francesca; Dillon, Neil; Otto, Clarke Ralf, London, Great Britain : ALNAP/ODI, 2016 - 1 online resource. ISBN: 9781910454497, LIBRIS-ID: s8xv6g2cqb8qwsv1, http://www.alnap.org/resource/23592,
- Phillips, Brenda D, Qualitative disaster research - Oxford Handbooks, Oxford Handbooks, 2014 https://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199811755.001.0001/oxfordhb-9780199811755-e-010,
- WHO guidance on research methods for health emergency and disaster risk management., Geneva: World Health Organization; 2021. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO., 2021 WHO guidance on research methods for health emergency and disaster risk management.,
- ALNAP (2025) *Adapting the OECD criteria for the evaluation of humanitarian action. An ALNAP guide. *London: ALNAP/ODI Global. ISBN 978-1-913526-10-8 https://alnap.org/help-library/resources/evaluation-criteria-guide-e-report/
