Kursplan för Examensarbete
Master Thesis
Basdata
Särskild behörighet
Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp inom hälso- och sjukvård, management, administration eller relevanta juridiska, samhällsvetenskapliga eller tekniska ämnen. Språkkunskaper i engelska motsvarande nivå C1 enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk (Common European Framework of Reference for Languages, CEFR): * IELTS minst 6.5 poäng totalt med 6.5 i den skriftliga delen och minst 6.0 poäng i alla andra delar, eller * TOEFL (IBT) minst 79 poäng med minst 20 poäng i den skriftliga delen; eller * TOEFL (pappersbaserat) minst 550 poäng.
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- Förklara hur ett forskningsprojekt utvecklas från problembeskrivning till utformande av studiedesign och genomförande av datainsamling.
- Identifiera, formulera och undersöka forskningsfrågeställningar relevanta inom ämnetkatastrofer och hälsa.
- Identifiera relevanta informationskällor, utföra litteratursökningar, värdera litteraturens relevans inklusive att använda korrekt referenshantering.
- Tillämpa för examensarbetet lämplig ansats, design, val av lämpliga metoder för datainsamling och analys.
- Bedöma sitt eget kunnande och sin egen förmåga för att sedan självständigt ta ansvar för att inhämta den kunskap som är nödvändig för att färdigställa examensarbetet.
- Tillämpa allmänna etiska principer i det egna examensarbetet.
- Motivera och kritiskt diskutera ansats och metod i examensarbetet.
- Värdera och kritiskt diskutera resultat och möjliga slutsatser.
Innehåll
Ett forskningsprojekt ska utvecklas, genomföras och analyseras. Forskningsprojektet kan även baseras på sekundära data från register, tex demografiska hälsoundersökningar (DHS) och då har projektet redan utvecklats och implementerats. Slutligen ska en uppsats skrivas och granskas.
Studenterna kommer att genomföra ett forskningsprojekt och redovisa det som en uppsats, belysande ett relevant ämne inom området. Frågeställningarna ska vara formulerade som problem och vara tydligt avgränsade. Val av metod ska rapporteras och motiveras och projektet ska innehålla lämplig design, urval och urvalsmetod. Begränsningar för någon av de valda metoderna ska diskuteras. Resultat och data ska vara klart och korrekt rapporterade och korrekt analyserade. Tolkningsproblem ska redovisas med hänsyn till metodernas lämplighet, konceptuella grund och urvalen. Alla bedömningar av resultatens betydelse, tolkningar och slutsatser ska vara understödda av data.
Ämnet för examensarbetet ska vara i linje med programmets syfte.
Examensarbete, 30.0 hp
Betygsskala: AF
Arbetsformer
Handledning i samtliga faser av projektet - problemformulering, design, genomförande, analys och skrivande. Dessutom kan seminarier organiseras för att belysa speciella aspekter på forskningsprocessen eller metoder. Handledning kan delas mellan handledare inom programmet på Karolinska Institutet och samarbetspartner, där insamling av data äger rum.
Examination
Examinationen består i:
- Att självständigt färdigställa en skriftlig vetenskaplig uppsats på engelska baserad på relevant ämne för masterprogrammet.
- Att presentera, försvara och diskutera arbetet vid ett seminarium med två examinatorer.
- Att muntligt genomföra en opposition på ett annat examensarbete, vid ett seminarium.
Seminariet kan genomföras på plats eller online.
Betyget baseras på en övergripande bedömning av det slutliga skriftliga arbetet inkluderat den muntliga presentationen. Studenten erhåller ett slutbetyg för hela kursen (A-F). Slutbetyget är en sammanvägning av de två komponenterna ovan, där bedömning av uppsatsens kvalitet väger tyngst. För att bli godkänd på kursen måste man få minst betyg E.
Obligatoriskt deltagande
Projektplanseminarier, halvtidskontrollseminarier och slutseminarier är obligatoriska. Examinatorn bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal provtillfällen.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten ej är godkänd efter fyra provtillfällen uppmanas denna att uppsöka studievägledaren. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en större revidering av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen ges på engelska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
Dessa litteraturposter utgör rekommenderad baslitteratur för epidemiologi, statistik och kvalitativa forskningsmetoder. Dessutom kan särskild litteratur tillkomma, beroende på vald forskningsfråga. Övrigt material delas ut under kursens gång.
- Woodward, Mark, Epidemiology - study design and data analysis, 2 nd edition : London : Chapman & Hall, 2005 ISBN: 1-58488-415-0,
- Armitage, Peter; Berry, Geoffrey; Matthews, J.N.S., Statistical methods in medical research, 4. ed : Oxford : Blacwell Science, 2002 - xi, 817 s. ISBN: 0-632-05257-0, LIBRIS-ID: 8293285,
- Qualitative methodology for international public health, Dahlgren, Lars; Emmelin, Maria; Winkvist, Anna; Lindhgren, Maria, 2. ed. : Umeå : Epidemiology and Public Health Sciences, Department of Public Health and Clinical Medicine, Umeå University, 2007 - 218 s. ISBN: 978-91-7264-326-0, LIBRIS-ID: 10511152,
- Rothman, Kenneth J., Epidemiology: an introduction, 2. ed. : New York, NY : Oxford University Press, cop. 2012 - viii, 268 s. ISBN: 978-0-19-975455-7 (pbk. : alk. paper), LIBRIS-ID: 13454717,
- Aschengrau, Ann; Seage, George R., Essentials of epidemiology in public health, Fourth edition. : 2019 - 528 pages ISBN: 9781284128352, LIBRIS-ID: 5fcp77t13p5c7m84,
- Using Research Evidence in the Humanitarian Sector: A practice guide. London,, Blanchet, Karl; Allen, Claire; Breckon, Jonathan; Davies, Phil; Duclos, Diane; Jansen, Jeroen; Mthiyane, Helen; Clarke, Mike, Evidense Aid, London School of Hygiene and Tropical Medicine and Nesta (Alliance for Useful Evidence), 2018 *