Kursplan för Kunskapsfronten inom translationell medicin

Frontiers in Translational Medicine

Versioner av denna plan:

HT25

Basdata

Kurskod: 5MT012
Kursens namn: Kunskapsfronten inom translationell medicin
Högskolepoäng: 13
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Molekylära livsvetenskaper
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution: Institutionen för medicin, Solna
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-03-11, PN Biomedicin
Datum för fastställande: 2025-03-11
Reviderad av: Programnämnden för biomedicinprogrammen
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2025

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 hp varav minst 10 hp i matematik samt minst 20 hp inom livsvetenskap (exempelvis cellbiologi, biokemi, mikrobiologi, genteknologi eller molekylärbiologi). Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursen ger en översikt över moderna molekylära tekniker och hur de ökar förståelsen för mänsklig biologi/sjukdom och därmed kan förbättra den globala hälsan. Studenterna ska tillägna sig kunskaper om människans biologi, sjukdomsetiologi och sjukdomsutveckling, samt de molekylära tekniker som bidragit till det aktuella kunskapsläget. På kursen diskuteras också tillämpningar av tvärvetenskapliga tillvägagångssätt för upptäckten av nya diagnostiska verktyg och läkemedel.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Avseende kunskap och förståelse

  • förstå mänskliga sjukdomsmekanismer, från molekylär nivå till helkroppsperspektiv,
  • förstå de grundläggande principerna och arbetsflödet för molekylära tekniker,
  • integrera förståelse för molekylära tekniker med molekylärbiologi för att studera mänskliga sjukdomar,
  • kunna applicera ett systembiologiskt tänkande för att studera mänskliga sjukdomar och dess kliniska relevans,

Avseende färdighet och förmåga

  • utvärdera, tolka och diskutera biomedicinska data i tal och skrift,
  • designa ett forskningsprojekt (formulera en forskningsfråga och planera relevanta experiment/analyser),
  • kritiskt analysera och bedöma specifika ämnen inom kursen,
  • visa kunskap om och förmåga att samarbeta med människor med olika bakgrund och perspektiv, till exempel att hantera olikheter/konflikter i ett mångkulturellt team,

Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera egna individuella behov av ytterligare kunskap och utveckling,
  • reflektera över olika kulturers inverkan på värderingar, antaganden, uppfattningar, förväntningar och beteende,
  • refletera över samhällelig påverkan av biomedicinsk forskning, inklusive planetär hälsa (t.ex. klimatförändring och global hälsa), hållbar utveckling, jämställdhet och genusfrågor.

Innehåll

Kursen fokuserar på vanliga mänskliga sjukdomar såsom metabola sjukdomar (t.ex. fetma, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar), cancer och inflammationer/immunologiska sjukdomar. Samhällsperspektiven diskuteras. Molekylära tekniker som används inom området avancerad translationell forskning granskas.

Huvudtema för kursen är folksjukdomar och moderna molekylära tekniker inom translationell medicin. Ett centralt koncept är att lära sig hur framsteg och utveckling inom modern molekylärteknik kan förbättra kunskapen om mänskliga sjukdomar, genom exempel från olika biomedicinska områden.

Kursen består av följande moment:

Sjukdomsmekanismer och translationell medicin, 7,0 Högskolepoäng
En översikt av avancerad biomedicinsk kunskap om olika folksjukdomar och grundläggande kunskaper om molekylära tekniker inom translationell medicin. Inlärningsaktiviteter inkluderar föreläsningar, seminarier, workshops, studiebesök, journal clubs och praktiska laborationer.

Tillämpning av molekylära tekniker i biomedicinsk forskning, 6,0 Högskolepoäng
Integrering av teoretisk kunskap om utvalda molekylära tekniker med kunskap om utvalda folksjukdomar. Inlärningsaktiviteter inkluderar studentdrivna egna fördjupningsstudier.

Arbetsformer

Strukturerade lärandeaktiviteter inkluderar workshops, seminarier, expertföreläsningar och praktiska inlärningsmoment. Särskild vikt läggs vid peer-learning och självstudier (både teoretiska och praktiska) i grupp och på individnivå. Studenter vägleds av mentorer i studentledda studier.

Examination

Sjukdomsmekanismer och translationell medicin (7hp).
Examinationen består av löpande bedömningar genom skriftliga uppgifter och muntliga redovisningar, samt aktivt deltagande i laborationer med utvärdering av studentens praktiska färdighet. Betygsätts U/G/VG.

Tillämpning av molekylära tekniker inom biomedicinsk forskning (6 hp).
Examinationen består av muntliga presentationer, skriftliga rapporter samt självreflektioner. Betygsätts U/G/VG.

För att erhålla betyget "Väl godkänd" på hela kursen krävs betygen "Väl godkänd" på både "Sjukdomsmekanismer och translationell medicin" och "Tillämpning av molekylära tekniker inom biomedicinsk forskning".

Obligatoriskt deltagande
Kursens introduktionsaktiviteter, journal clubs, studiebesök, laborationer, gruppresentationer, liksom föreläsningar, seminarier och workshops knutna till dessa moment är obligatoriska.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan kompenseras för. Studenten måste delta i de obligatoriska utbildningsinslagen eller ta igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar för att klara kursen. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan göra detta utbildningsinslag förrän nästa gång kursen ges.

Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
Student som ej är godkänd efter första examinationstillfället har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten inte är godkänd efter fyra examinationstillfällen, rekommenderas han/hon att ta kursen nästa ordinarie kurstillfälle och kan, efter det, delta i två ytterligare examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Som provtillfälle räknas när studenten fysiskt närvarat eller på annat sätt deltagit vid en examination. Inlämning av icke ifylld examinationsuppgift som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som ett provtillfälle.

Anpassad examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska