Kursplan för Fysioterapeuten i interprofessionell samverkan i yrkeslivet
The Physiotherapist in Interprofessional Collaboration in Working Life
Versioner av denna plan:
Basdata
Särskild behörighet
För att börja kursen Fysioterapeuten i interprofessionell samverkan i yrkeslivet krävs att alla kurser i termin 1 är godkända: Fysioterapi som ämne och yrke inom svensk hälso- och sjukvård, Undersökning och interventioner inom evidensbaserad fysioterapi 1, samt Fysioterapi i slutenvård eller kommunal verksamhet.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla förmåga att arbeta självständigt, professionellt och evidensbaserat i svensk fysioterapeutisk kontext och förmåga att samverka i interprofessionella samt mångkulturella sammanhang, samt att utveckla en reflekterande praktik för ett livslångt lärande.
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:
- använda kunskaper om interprofessionellt lärande för att analysera faktorer av betydelse för fungerande lagarbete i hälso- och sjukvård samt i omsorg
- arbeta självständigt, professionellt och evidensbaserat i svensk hälso- och sjukvård och omsorg
- diskutera betydelsen av kulturella aspekter för kommunikation och bemötande mellan patient-terapeut samt känna till strategier för att hantera konflikter
- tillsammans med teamet utifrån ett etiskt förhållningssätt kunna analysera och tillgodose patientens behov samt utvärdera patientens behandling och rehabilitering
- reflektera över egen och andra professioners insatser i vården utifrån ett patientsäkerhetsperspektiv samt visa förmåga att kommunicera och samverka med patienter/klienter/anhöriga och andra professioner
- diskutera strategier för kontinuerlig professionsutveckling och livslångt lärande
Innehåll
Kursen är indelad i två moment:
Verksamhetsförlagd utbildning - klinisk fördjupning, 4,5 hp
Betygsskala: GU
- verksamhetsintregrerat lärande (VIL) i fysioterapeutisk verksamhet
- interprofessionellt lärande och lagarbete i hälso- och sjukvård
**Fysioterapi fördjupning och perspektiv på global hälsa, 5,5 hp **
Betygsskala: GU
- fysioterapi praktik och hälsa ur ett globalt perspektiv
- hälso- och sjukvårdssystem i Sverige och andra länder
- globala hälsoutmaningar ur ett fysioterapeutiskt och hälso- och sjukvårdsperspektiv
- kulturell sensitivitet och fysioterapeutens roll
- vetenskapsmetodik i relation till evidensbaserat arbete
- karriärvägar och arbetsvillkor i yrkeslivet
- reflekterande praktik och kontinuerlig professionsutveckling i svensk kontex
- livslångt lärande
Arbetsformer
Undervisningen är uppbyggd utifrån ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där uppgifterna ger möjlighet för studenterna att ta eget ansvar individuellt samt i grupp. Undervisningen innefattar verksamhetsintegrerat lärande (VIL), självstudier, individuella reflekterande uppgifter och seminarier. Del av undervisningen sker på distans via lärplattform.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Obligatoriska utbildningsinslag:
- närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)
- aktivt deltagande i seminarier
Verksamhetsförlagd utbildning - klinisk fördjupning, 4,5 hp
- klinisk bedömning i verksamhetsintegrerat lärande (VIL), vilket bygger på kontinuerlig observation avseende studentens förmåga till interprofessionellt samarbete och att göra självständiga och kritiska bedömningar med aktuellt kunskapsunderlag som grund.
- klinisk praktisk examination i klinik
Fysioterapi fördjupning och perspektiv på global hälsa, 5,5 hp
- skriftlig inlämningsuppgift med efterföljande muntligt seminarium
- skriftligt patientfall och examinationsseminarium
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteraturlista och övriga läromedel
Övrig litteratur
Utöver kurslitteratur hänvisas till vetenskapliga artiklar.
- Att lära och utvecklas i sin profession, Biguet, Gabriele; Lindquist, Ingrid; Martin, Cathrin; Pettersson, Anna, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN: 9789144092454, LIBRIS-ID: 17592962,
- Kersey-Matusiak, Gloria, Kulturkompetent omvårdnad, Berndtsson, Margareta Brandin, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 252 s. ISBN: 9789144094342, LIBRIS-ID: 17898480
- Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik / Inger Ekman (red.).. - 2020 - Andra upplagan. - ISBN: 9789147129676