Kursplan för Lärande och ledarskap
Learning and Leadership
Basdata
Särskild behörighet
Treårig eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika pedagogiska teorier och modeller
- redogöra för olika ledarskapsteorier
- redogöra för hur vårdinformatik kan utveckla vård och omvårdnad
Färdighet och förmåga
- tillämpa didaktiskt förhållningssätt i relation till undervisnings- och handledningssituationer i vård- och omsorgsverksamhet
- tillämpa och analysera ledarskapsteorier för att utveckla individuell och kollektiv kompetens i en arbetsgrupp
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och diskutera lärandeprocesser i olika vårdkontext
- reflektera över individens förmåga att kunna tillgodogöra sig information i olika situationer
Innehåll
- pedagogiska teorier och modeller och didaktik
- ledarskapsteorier
- handledningsteorier och modeller
- vårdinformatik
- förbättringskunskap
Arbetsformer
Kursens arbetsformer syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande samt till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, workshops, litteraturstudier och loggbok. Deltagande i seminarier är obligatoriskt.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och/eller muntliga examinationer individuellt eller i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i kursen samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator.
Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteraturlista och övriga läromedel
- Rosengren, Kristina, Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 344 s. ISBN: 9789144094557, LIBRIS-ID: 14834101, *
- Pedagogik inom vård och handledning, Bergh, Madeleine; Carlson, Elisabeth; Friberg, Febe; Gedda, Birgitta; Häggström, Eva; Pilhammar Andersson, Ewa, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 172 s. ISBN: 978-91-44-07554-9, LIBRIS-ID: 12539239, *
- Elmgren, Maja; Henriksson, Ann-Sofie, Universitetspedagogik, 2., oförändrade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 325 s. ISBN: 9789144095202 (inb.), LIBRIS-ID: 14684143, *