Kursplan för Lärande och ledarskap

Learning and Leadership

Basdata

Kurskod: 7KS005
Kursens namn: Lärande och ledarskap
Högskolepoäng: 4.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Övriga ämnen
Nivå: GX - Grundnivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Programnämnd 1
Datum för fastställande: 2015-04-20
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2015

Särskild behörighet

Treårig eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika pedagogiska teorier och modeller
- redogöra för olika ledarskapsteorier
- redogöra för hur vårdinformatik kan utveckla vård och omvårdnad

Färdighet och förmåga
- tillämpa didaktiskt förhållningssätt i relation till undervisnings- och handledningssituationer i vård- och omsorgsverksamhet
- tillämpa och analysera ledarskapsteorier för att utveckla individuell och kollektiv kompetens i en arbetsgrupp

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över och diskutera lärandeprocesser i olika vårdkontext
- reflektera över individens förmåga att kunna tillgodogöra sig information i olika situationer

Innehåll

  • pedagogiska teorier och modeller och didaktik
  • ledarskapsteorier
  • handledningsteorier och modeller
  • vårdinformatik
  • förbättringskunskap

Arbetsformer

Kursens arbetsformer syftar till att understödja studentens självstyrda och kollaborativa lärande samt till att träna ett vetenskapligt förhållningssätt vilket sker genom aktivt kunskapssökande, problemlösning och kritisk reflektion.
I denna kurs förekommer föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, workshops, litteraturstudier och loggbok. Deltagande i seminarier är obligatoriskt.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och/eller muntliga examinationer individuellt eller i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i kursen samt aktivt deltagande i obligatoriska delar. Betyg sätts av examinator.

Frånvaro från obligatorisk del kan kompenseras med ersättningsuppgift om kursansvarig så bedömer. Resultat för kursen kan endast registreras om obligatoriskt moment eller ersättningsuppgift genomförts.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan dock erbjudas att gå om kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Rosengren, Kristina, Vårdledarskap: att utveckla och förbättra framtidens vård och omsorg, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 344 s. ISBN: 9789144094557, LIBRIS-ID: 14834101, *
  • Pedagogik inom vård och handledning, Bergh, Madeleine; Carlson, Elisabeth; Friberg, Febe; Gedda, Birgitta; Häggström, Eva; Pilhammar Andersson, Ewa, 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 172 s. ISBN: 978-91-44-07554-9, LIBRIS-ID: 12539239, *
  • Elmgren, Maja; Henriksson, Ann-Sofie, Universitetspedagogik, 2., oförändrade uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 325 s. ISBN: 9789144095202 (inb.), LIBRIS-ID: 14684143, *