Kursplan för Vård och omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård

Nursing Care in Primary Health Care and Home Health Care

Versioner av denna plan:

VT26

Basdata

Kurskod: 7KS013
Kursens namn: Vård och omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård
Högskolepoäng: 15
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Omvårdnad
Nivå: G1 - Grundnivå 1
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ: Fastställd av: 2025-10-22, UN NVS
Datum för fastställande: 2025-10-22
Kursplanen gäller från: Vårtermin 2026

Särskild behörighet

Treårig eftergymnasial sjuksköterskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för sjuksköterskor. Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Moment 1: Omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård, 6 hp

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • redogöra för grundläggande epidemiologiska begrepp och redogöra för sjukdomspanoramat nationellt
  • redogöra för primärvårdens uppdrag och sjuksköterskans roll inom området
  • redogöra för patofysiologi, etiologi, diagnostik, behandling och omvårdnadsåtgärder vid vanligt förekommande hälsoproblem
  • redogöra för hälsofrämjande interventioner vid vanligt förekommande hälsoproblem förklara omvårdnadsprocessens olika steg samt hur den kan tillämpas inom primärvård och hemsjukvård
  • förklara hur sociokulturella och socioekonomiska förhållanden samt livsstil inverkar på människans hälsa
  • beskriva hur olika perspektiv såsom genus och lika villkor kan påverka kvaliteten på vård och omvårdnad
  • redogöra för kommunikationens betydelse i interaktionen med patienter, närstående och personal
  • kunna kommunicera i tal och skrift på ett patientsäkert sätt samt använda för hälso- och sjukvården vedertagna begrepp och uttryck
  • bedöma individers behov av vård och omvårdnad via e-hälsa

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • reflektera över hur individens och närståendes upplevelse av hälsa kan relateras till sociokulturella faktorer och livsstil

Moment 2: Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter, 1,5 hp

Kunskap och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • förklara betydelsen av att följa evidensbaserade riktlinjer, lagar och författningar i samband med kliniska färdigheter
  • redogöra för riktlinjer, lagar och förordningar angående smitta och smittspridning

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • tillämpa kliniska färdigheter utifrån ett patientsäkert-, evidensbaserat- och etiskt förhållningssätt
  • tillämpa basala hygienprinciper

Moment 3: Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp

Färdighet och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • utifrån ett personcentrerat förhållningssätt kommunicera med patienter och närstående i syfte att stärka patientens delaktighet och egenvårdsresurser
  • bedöma omvårdnadsbehov utifrån faktorer som inverkar på patientens hälsa
  • upprätta mål, prioritera och genomföra omvårdnad i samråd med patient och närstående
  • utvärdera och journalföra vård och omvårdnad
  • kommunicera i tal och skrift på ett patientsäkert sätt samt använda för hälso- och sjukvården vedertagna begrepp och uttryck
  • utföra sjukvårdstekniska moment på ett för patient och personal säkert sätt
  • individanpassa information och undervisning som stöd för patienters- och närståendes lärande
  • tillämpa basala hygienprinciper i vården
  • beräkna, bereda och administrera läkemedel korrekt och i relation till gällande författningar
  • informera patienten om läkemedlens effekt och biverkningar
  • tillämpa patientsäker och evidensbaserad omvårdnad
  • tillämpa kunskaper om kommunikation i mötet med patient i alla åldrar och närstående inom primärvård och hemsjukvård

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • reflektera över patientens hem som vård- och arbetsmiljö
  • reflektera över sjuksköterskans kompetens och ansvarsområde i relation till det interprofessionella teamet
  • reflektera kring våld i nära relationer
  • argumentera för ett etiskt förhållningssätt utifrån begrepp som autonomi, integritet, sårbarhet och värdighet
  • tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, närstående och personal

Innehåll

Kursen består av tre moment:

Omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård, 6.0 hp

Betygsskala: GU

  • epidemiologiska begrepp
  • nationellt sjukdomspanorama
  • vanligt förekommande folkhälsosjukdomar såsom hjärt- och kärlsjukdomar, respiratoriska sjukdomar, mag- och tarmkanalens sjukdomar, cancersjukdomar samt diabetessjukdomar
  • vanligt förekommande folkhälsoproblem relaterade till livsstils- och hälsofaktorer
  • prevention och hälsofrämjande interventioner
  • kommunikation
  • omvårdnadsprocessen
  • journalföring
  • etik, sociokulturella aspekter, socioekonomiska förhållanden, genusperspektiv och lika villkor

Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter, 1.5 hp

Betygsskala: GU

  • insättning och handhavande av perifer venkateter
  • handhavande och omläggning av central venkateter
  • insättning och handhavande av urinkateter
  • injektionsteknik
  • tillämpa basala hygienpriniciper
  • sår- och sårvård
  • patient- och personalsäkerhet
  • beredning och administrering av läkemedel
  • blododling

Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning, 7.5 hp

Betygsskala: GU

  • bedömning, planering, genomförande, utvärdering samt journalföring av omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård
  • bedömnings- och mätinstrument inom omvårdnad
  • metoder för hälsofrämjande- och preventivt arbete inom primärvården
  • livsstil och hälsofaktorer
  • patientens lärande
  • rådgivning via telefon och digitala medier
  • hemmet som vård- och arbetsmiljö
  • professionellt förhållningssätt
  • interprofessionell samverkan
  • medicintekniska moment
  • läkemedelshantering
  • basala hygienprinciper
  • kvalitetsindikatorer och patientsäkerhetsaspekter
  • våld i nära relationer

Arbetsformer

Undervisningen utgår ifrån ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenter aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, grupparbeten, litteraturstudier, simulering /färdighetsträning och verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Deltagande i seminarier och färdighetsträning är obligatoriskt.

Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd till vårdcentral samt hemsjukvård och omfattar 40 timmar/vecka (heltidsstudier) varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Dag- kvälls- samt helgpass kan förekomma. Student har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenten följer handledarens schema om inget annat anges.

Deltagande i seminarier, grupparbeten, färdighetsträning och VFU är obligatoriskt. Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts .

Examination

Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer erbjuds inte något ytterligare examinationstillfälle. Inlämning av blank examinationsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Digital examination som har öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omexaminationstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska lärandeaktiviteter. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Under den verksamhetsförlagda utbildningen som stäms av genom halvtidskontroll och avslutas med en slutbedömning enligt fastställda bedömningskriterier. Yrkeshandledare och/eller adjungerad klinisk adjunkt och/eller universitetslärare ger underlag för bedömning enligt fastställt bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning till ansvarig universitetslärare. Vid risk för underkännande ska, senast vid halvtidskontrollen, ansvarig universitetslärare tillsammans med yrkeshandledare och student upprätta en skriftlig planering för den fortsatta verksamhetsförlagda utbildningen.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas. En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.

**Omvårdnad inom primärvård och hemsjukvård, 6 hp **examineras individuellt genom skriftlig examination.

**Verksamhetsintegrerat lärande: kliniska färdigheter, 1,5 hp **examineras individuellt genom kliniska examinationer.

Verksamhetsintegrerat lärande: verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp, examineras genom fortlöpande examination under den verksamhetsförlagda utbildningen som stäms av genom halvtidskontroll och avslutas med en slutbedömning enligt fastställda bedömningskriterier.

Övergångsbestämmelser

För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grund och avancerad nivå.

Litteraturlista och övriga läromedel

  • Omvårdnad i primärvården, Bökberg, Christina, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 285 s. ISBN: 9789144076881, LIBRIS-ID: 14755815,

  • Vårdhandboken, Inera AB, http://www.vardhandboken.se,

  • Hemsjukvård - olika perspektiv på trygg och säker vård, Ekstedt, Mirjam; Flink, Maria, Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 443 sidor ISBN: 9789147112777, LIBRIS-ID: 5fpd00l235k4nnzz

  • Omvårdnadens grunder: Hälsa och ohälsa Sofia Almerud, My Engström, Anna-Karin Edberg, & Helle Wijk. (Red). (2025). . (4 uppl.). Studentlitteratur. ISBN:9789144178738

  • Omvårdnadens grunder: Ansvar och utveckling
    / redaktörer: Annica Backman, Katarina Göransson, Anna Ehrenberg, Lars Wallin. 2025 - Fjärde upplagan. - ISBN:9789144178745

  • Omvårdnadens grunder: Perspektiv och förhållningssätt
    / redaktörer: Lena Marmstål Hammar, Stefan Nilsson, Joakim Öhlén.. - 2025 - Fjärde upplagan. - ISBN:9789144178752

  • Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård, Silén, Charlotte; Bolander Laksov, Klara, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 324 s. ISBN: 9789144071015, LIBRIS-ID: 14663523

  • Den orättvisa hälsan: om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd, Rostila, Mikael; Toivanen, Susanna, Upplaga 2 : Stockholm : Liber, [2018] - 399 sidor ISBN: 9789147113545, LIBRIS-ID: 22654106

  • Säker vård: en kärnkompetens för vårdens samtliga professioner, Modén, Maja, Bergqvist Månsson, Sara, Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2016 - 38 s. ISBN: 9789185060030, LIBRIS-ID: 19884298

  • VIPS-boken: välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet, Ehnfors, Margareta; Ehrenberg, Anna; Thorell-Ekstrand, Ingrid, Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 296 sidor ISBN: 9789144137452, LIBRIS-ID: 5jsfp5c532cnmk8f,

  • Författningshandbok: för personal inom hälso- och sjukvården 2024, Femtiofemte upplagan : Stockholm : Liber, [2024] - xxi, 1063 sidor ISBN: 9789147149858, LIBRIS-ID: p6cqbwhpmkcccjz2