Kursplan för Vetenskapligt arbete 1

Scientific Project 1

Basdata

Kurskod: 7KT015
Kursens namn: Vetenskapligt arbete 1
Högskolepoäng: 2.5
Utbildningsform: Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde: Odontologi
Nivå: AV - Avancerad nivå
Betygsskala: Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution: Institutionen för odontologi
Beslutande organ: Utbildningsnämnden Dentmed
Datum för fastställande: 2016-04-28
Reviderad av: Utbildningsnämnden DENTMED
Senast reviderad: 2023-03-22
Kursplanen gäller från: Hösttermin 2023

Särskild behörighet

Tandläkarexamen från land utanför EU/EES-området samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov eller minst en avslutad fyraårig utbildning samt ett års dokumenterad klinisk verksamhet.

Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursen utvecklar studentens kunskaper, färdigheter och förhållningssätt avseende vetenskaplig teori, forskningsmetodik och odontologi genom att studenten genomför och redovisar en forskningsplan. Denna ligger sedan till grund för fortsatt arbete i kursen Vetenskapligt arbete 2.

Efter avslutad kurs kan studenten:

  • Redogöra för forskningsprocessen och strukturen i vetenskapliga artiklar.
  • Identifiera och formulera frågeställningar inom det odontologiska ämnesområdet.
  • Självständigt söka och välja relevant vetenskaplig litteratur.
  • Framställa och presentera en forskningsplan inom ett begränsat område inom odontologi.
  • Diskutera, med ett kritiskt förhållningssätt, vetenskapens roll för samhällsutvecklingen.

Innehåll

Kursen behandlar forskningsprocessen, inklusive sökning efter vetenskaplig medicinsk information, kritisk granskning av vetenskapliga artiklar, bevisvärdering, samt grunderna i evidensbaserad medicin/odontologi inklusive klinisk studiedesign och forskning/medicinsk etik.

Studenten ska välja ett specifikt ämnesområde och författa en forskningsplan för en litteraturstudie som sedan redovisas såväl muntligt som skriftligt.

Arbetsformer

Seminarier, workshops och arbete med forskningsplan.

Examination

Examination: Skriftlig och muntlig redovisning av forskningsplan vid seminarium.
Obligatorier: Seminarier och workshops.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: Engelska och svenska.

Examinationsspråk: Svenska.

Litteraturlista och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

  • Hansson, Emma; Freccero, Carolin, Att skriva medicinsk vetenskap: en handbok, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 191 s. ISBN: 978-91-44-07319-4, LIBRIS-ID: 12539238, *

Rekommenderad litteratur

  • Ludvigsson, Jonas F., Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap, Lund : Studentlitteratur, 2002 - 352 s. ISBN: 91-44-01644-1,
  • Brunette, Donald Maxwell, Critical thinking: understanding and evaluating dental research, 2nd ed. : Chicago : Quintessence Pub. Co., c2007 - x, 312 p. ISBN: 978-0-86715-426-9 (pbk.), LIBRIS-ID: 10682194,
  • Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården och insatser i socialtjänsten: en metodbok, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU), Stockholm, 2020 https://www.sbu.se/metodbok,
  • Evans, Imogen, Bättre behandling: vilka vetenskapliga bevis behövs i vården?, Levi, Ragnar, Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering, 2014 - 240 s. ISBN: 9789185413744, LIBRIS-ID: 17584870, Fulltext (pdf),