Kursplan för Vetenskapligt arbete 2
Scientific Project 2
Basdata
Särskild behörighet
Tandläkarexamen från land utanför EU/EES-området samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov eller minst en avslutad fyraårig utbildning samt ett års dokumenterad klinisk verksamhet.
Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat på kursen Vetenskapligt arbete 1.
Mål
Kursen utvecklar studentens kunskaper, färdigheter och förhållningssätt avseende vetenskaplig teori, forskningsmetodik och odontologi genom att studenten genomför och redovisar ett självständigt arbete.
Efter avslutad kurs kan studenten:
- Förklara betydelsen av kritisk vetenskaplig granskning.
- Självständigt bedöma, granska och värdera kvalitet på vetenskapliga artiklar, främst inom området odontologi.
- Sammanställa insamlad vetenskaplig information, samt analysera och tolka resultatet i ett självständigt arbete inom odontologi.
- Analysera och tillämpa forskningsetiska grundprinciper.
- Försvara det egna vetenskapliga arbetet och opponera på en annan students arbete.
- Identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom det valda odontologiska området.
Innehåll
Baserat på den forskningsplan som tas fram i kursen Vetenskapligt arbete 1, genomför studenten en skriftlig litteraturstudie som redovisas muntligt vid ett seminarium. Studenten ska även opponera på en annan students arbete.
Arbetsformer
Kursen utgörs av att genomföra och redovisa en litteraturstudie och bygger på handledning, seminarier och eget arbete. Studenten kan välja arbeta i grupp av två eller ensamma.
Examination
Examination: Skriftlig rapport och muntlig redovisning vid ett seminarium med en annan student som opponent.
Obligatorier: Opposition på en annan students självständiga arbete.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Övriga föreskrifter
Undervisningsspråk: Svenska och engelska.
Examinationsspråk: Den skriftliga rapporten och opponeringen kan genomföras på svenska eller engelska. Vid den muntliga redovisningen ställs frågor på engelska. Svar på antingen engelska eller svenska godtas.
Litteraturlista och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Hansson, Emma; Freccero, Carolin, Att skriva medicinsk vetenskap: en handbok, 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 191 s. ISBN: 978-91-44-07319-4, LIBRIS-ID: 12539238,
- Ludvigsson, Jonas F., Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap, Lund : Studentlitteratur, 2002 - 352 s. ISBN: 91-44-01644-1,
- Brunette, Donald Maxwell, Critical thinking: understanding and evaluating dental research, 2nd ed. : Chicago : Quintessence Pub. Co., c2007 - x, 312 p. ISBN: 978-0-86715-426-9 (pbk.), LIBRIS-ID: 10682194,
- Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården och insatser i socialtjänsten: en metodbok, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU), Stockholm, 2020 https://www.sbu.se/metodbok,
- Evans, Imogen, Bättre behandling: vilka vetenskapliga bevis behövs i vården?, Levi, Ragnar, Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering, 2014 - 240 s. ISBN: 9789185413744, LIBRIS-ID: 17584870, Fulltext (pdf),