Kursplan för Påbyggnadskurs i stamcellsbiologi och regenerativ medicin, uppdragsutbildning
Advanced course in stem cell biology and regenerative medicine, contract education
Basdata
Särskild behörighet
Lägst betyget G (godkänd) på kurserna Tillämpad kommunikation i biomedicin 1 med vetenskapsteori och bioetik, Tillämpad kommunikation i biomedicin 2, Avancerad translationell medicin, Teoretisk och praktisk försöksdjursvetenskap, samt Biostatistik på Masterprogrammet i biomedicin.
Mål
Kursens syfte är att sammanföra cellbiologiska, biokemiska, anatomiska, histologiska, fysiologiska och evolutionära medicinska kunskaper och metoder till en sammanhängande bild av stamceller i experimentella och kliniska sammanhang.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Avseende kunskap och förståelse
- redogöra för stamcellers funktion i kroppen och deras användning i medicinska sammanhang (cellterapi).
Avseende färdighet och förmåga
- förklara användningen av de viktigaste praktiska metoderna för stamcellsbiologi och tillämpa dessa metoder,
- arbeta som en aktiv deltagare i en forskningsmiljö,
- presentera resultaten från forskningsprojekt, både skriftligen och muntligen,
- skriva en ansökan om forskningsmedel.
Avseende värderingsförmåga och förhållningssätt
- ha ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt,
- ta ansvar för eget lärande.
Innehåll
Del 1. Introduktion till stamcellsbiologi och regenerativ medicin, 4 veckor.
Del 2. Seminarier och journal club eller deltagande i konferenser, 2 veckor.
Arbetsformer
Den pedagogiska tanken är baserad på lärande som en aktiv forskningsprocess. Kursen är en avancerad kurs och det förutsätts att studenten tar eget ansvar att inhämta kunskaper. Undervisningen kommer att ske i form av expert föreläsningar, seminarier och grupp-arbete ledda av forskare. Grupp-och / eller enskilda uppgifter ingår och presenteras som skriftliga rapporter och muntliga presentationer. Datorer kommer att användas för bioinformatik analys, söka information och skriva rapporter och presentationer.
Examination
Del 1. Examinationen består av skriftlig eller muntlig presentation av inlämningsuppgifter.
Del 2. Examinationen består av aktivt deltagande.
Obligatoriskt deltagande
Deltagande vid seminarier och grupparbeten är obligatoriskt. Kursledaren bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller kompenserat frånvaro i enlighet med kursledarens anvisningar registreras inte studentens kursresultat i LADOK. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Begränsning av antal prov- eller praktiktillfällen
De studenter som ej är godkända efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om den studerande ej är godkänd efter fyra provtillfällen rekommenderas denna att gå om kursen vid nästa ordinarie kurstillfälle, och får därefter delta vid ytterligare två provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle eller någon ny kursplats.
Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig med inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Övergångsbestämmelser
Efter varje kurstillfälle kommer det att erbjudas minst sex tillfällen för examination inom en tvåårsperiod efter kursens slut.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska.
Litteraturlista och övriga läromedel
Kurslitteratur är vetenskapliga artiklar och material som delas ut under kursens gång.